åke

Trådstartare
Hur ska jag gör med mina träd nu inför vintern.? Jag hAr plommon och äpple. Plommon får vi aldrig frukt på. Hur ska jag göra nu i höst och vinter för att få dom att bära frukt? Grannen har mängder med plommon på sitt träd. Jag vill med ha.....

Sv: Träd.

Jag klippte lite om...

"Pollinering
Vissa sorter behöver pollineras (befruktas) av en annan sort för att ge bra frukt. Detta gäller äpple, päron och en del plommon. (De flesta plommon är dock självfertila och behöver inte pollinering). Bor man i en villaträdgård brukar det inte vara några problem med pollinering eftersom de flesta trädgårdar har fruktträd.
Man kan annars titta i en pollineringstabell så får man veta vad som passar ihop med trädgårdens träd.
När det gäller körsbärspollinering är Prunus avium, vildkörsbär, en bra pollinerare."

Kolla vilken sort du har. Har du otur så är det en icke självfertil sort.

Fast det har vi nog. När vi flyttade hit hade vi mycket plommon. Bin har vi mängder med.

Det är alltså ett gammalt träd som har bärit frukt? I sånna fall kanske det behöver beskäras (görs nu på hösten med plommon) Det kan även ha fått nån slags sjukdom, det ser inte konstigt ut om du jämför me grannen?

Vi beskärde det förra hösten. Trädet ser jätte fint ut för övrigt tycker jag.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
750
Senast: Mia_R
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
488
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar