Träd som skuggar

mian1

Trådstartare
Vi har ett skifte mark som gränsar till grannens mark med en stenmur. I muren växer det tätt, tätt med träd och sly som skuggar vår mark så att det växer dåligt av allt utom mossa. Vi vill gärna få bort träden och i vinter ska vi ändå fälla en del skog så vi skulle lika gärna kunna passa på. En hel del av träden är av timmerstorlek.
Men vem äger träden när de står mittemellan vår mark och deras? Måste vi ha tillstånd av grannen för att fälla? Om vi har var sin sida av stenmuren som är våran - hur räknar man det? De största träden växer mitt i och de har stora kronor så de är de värsta vad gäller skugga. Ska de ha hälften eller kan vi bara ta och såga ner rubbet och sälja timret och ta resten som ved?

Stenmuren gränsar till grannens äng så det är ingen trädgård som vandaliseras. Träden är björk och asp.

Sv: Träd som skuggar

Nja det kan vara känsligt att såga ner dessa träd. För de kan räknas som buskrad eller läplantering. I värsta fall kan det vara så att det finns avtal om EU-bidrag som gör att de inte får tas bort. Så kolla upp det här med grannen ordentligt innan ni börjar såga. Kan bli dyrt annars.
Nästa bit är om gränserna är ut mätta på riktigt eller om ni bara går efter stengärdena. För det är inte säkert att dessa står mitt på gränsen. Då behöver man få gränserna riktigt ut mätta av lantmäteriet för att vem som äger vad. Men om gränserna är helt klara så kan ni ta bort det som finns på er sida om gränsen men inte det som finns på grannens sida.

Det finns ingen mening med träden utan det är bara igenvuxet. Grannen har en liten bit mark som tidigare tillhört vår gård så de bedriver inga odlingar eller liknande. De har själva ingen såg eller andra resurser att hålla efter träd ´& sly. Muren är gräns, men det växer som sagt mest mitt i muren = halva trädet på vår sida och halva på deras.

Ni måste nog få gränserna exakt utmätta. Gå ut och titta om det finns små pinnar eller rör nerstuckna i marken. Det brukar vara en röd markering i toppen. Jag har ganska nyligen köpt gård och var med när lantmäteriet var här så jag vet exakt var gränsen går.

Vi hittade dessutom gamla markeringspinnar och de som var väl synliga fick helt enkelt sitta kvar eftersom de satt på rätt punkt.

Sen kan man ju alltid fråga om man får röja. Jag ska arrendera mark och har fått tillåtelse att röja det jag anser behöva för att kunna stängsla ordentligt. Markägaren vara bara glad då marken tillhör ett sommarställe och marken har tidigare varit utarrenderad men legat i träda

Liknande trådar

Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 575
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar