Tråd, rep eller band-stängsel?

Sv: Tråd, rep eller band-stängsel?

Jag menar att en ståltråd går av lättare än rep.
Fakta om detta? Menar du att detta gäller oavsett olika omständigheter som jag skrivit om?

Det var det här jag undrade över:
Tråden är ju skarvad lite överallt och går av när hästarna nån gång går igenom, antingen i en skarv eller så smäller den av om den är spänd som den ska. Att hästarna inte skulle se tråden fattar jag inte för är det ett vanligt problem så har nog våra hästar ovanligt bra syn Har faktiskt aldrig varit med om någon häst som inte sett tråden.
Om hästarna, oavsett mörker, väder etc ser tråden så tydligt, varför går dom igenom den?
Och hur vet du om dom ser den under dessa omständigheter?

LIA

Det tror jag med, att den i längden är billigast då den håller längre.
Ja, och sedan är ju vanorna olika i olika delar av landet också.

KL: När det gäller ståltråd så finns det ju ståltråd som är flertrådig (vet inte vad typen heter). Denna tråd är oerhört stark och går inte av i första taget. Sedan finns det den typen som bara är en tråd, som inte är så stark och definitivt skulle kunna gå av relativt lätt. Kan det inte vara så att ni som bråkar om ståltrådens farlighet kanske talar om de olika typerna? Bara en idé... Jag själv vill inte uttala mig om ståltråd eftersom jag inte har särskilt stor erfarenhet av det.

Den med flera trådar kallas Wire, och den är den som används till viltstängsel tror jag, det är inte den jag pratar om, jag menar den enkeltrådiga. Den finns även i flera olika tjocklekar, och den går inte av särskilt lätt. Den är väldigt "seg".

Det är noh vajer du menar, skrev ett inlägg om det i början av tråden ^^

Ja och jag har sett motsatsen, rep som inte går av. Det är ju det jag försöker säga, det finns inget rätt eller fel, man får tänka själv:)

De gånger våra hästar har gått igenom tråd har varit av helt andra orsaker än att de inte sett den, de få gånger det har hänt. Både rep och ståltråd.

Jag menar, skrev jag ju. Det finns ingen riktig undersökning gjord så fakta som är till någon nytta finns inte. Man får helt enkelt gå efter sin egen undersökning och sina egna erfarenheter, det gör jag. Därför har jag ståltråd:)

Nu blev det många inlägg här, skulle lagt alla i ett men orkar inte:)

För att förklara vad jag menar så ska jag länka till en sida som talar sig varma för franska elband. Där ratar de ståltråden för att den inte syns och dom har lagt upp bilder på riktigt otäcka skador av REP som de anser är för starka och värre än taggtråd.

Det är en sanning. Någon som talar sig varma för REP letar upp massa skadebilder på annat, t ex ståltråd. Det FINNS ingen undersökning, utan man får bilda sig en egen uppfattning.

Jag har läst och sett mest om REPskador så utifrån det och min egen erfarenhet har jag tagit mitt beslut.

http://www.gilo.se/farliga.htm

De gånger våra hästar har gått igenom tråd har varit av helt andra orsaker än att de inte sett den, de få gånger det har hänt. Både rep och ståltråd.
Det har klickat i respekten för stängslet, mao?
Det verkar vara den vanligaste orsaken till stängselskador, detta att hästarna inte lärts respekten.

Jag undrar fortfarande hur du vet att era hästar ser ståltråd i mörker. Jag ser knappast hästarna då, mycket mindre vet jag vad dom ser. :o

LIA

Det är den typen av negativa reklambilder man fallit för i tidiga inlägg. Det gäller liksom att förstå varför dom visas, precis som du gör. Man kan rada upp hemska bilder oavsett vilket stängselalternativ man väljer.

Huvudsaken när man värderar stängsel ur säkerhetsperspektiv, är att man har relevant information om dessa. Och det är missuppfattningar i det fallet jag diskuterat kring.

LIA

Jag ska förtydliga lite. En gång en häst gick igenom stänget var när den blev trängd mot grinden och försökte hoppa över. En annan gång var det att en häst blev skrämd. Det är den typen av "olyckor" som skett hos oss.

Vi har ardennerhästar, de går igenom typ allt om de vill, de drar med sig stolpar och metervis med stängsel.

Vi har haft hästar ute i nya stora hagar där de inte lärt känna tråden. På kvällen har de i full kareta gjort häftigt inbromsning en bit innan tråden.

JAG anser fortfarande att rep är det som är mest riskabelt utifrån skrivna artiklar och erfarenheter genom åren. JAG har gjort min bedömning och tagit MITT beslut.

Alla vinklar till sin fördel, men jag har ändå konstaterat att de flesta ofta klassar rep som farligast. Men det är MIN slutsats.

Så kontentan av det hela är att VÅRA hästar går inom ståltråd. Vad andra använder för typ av stängsel bryr jag mig inte om. Men frågar någon mig om råd så säger jag vad jag tycker, därefter får man ta sitt eget beslut. I denna frågan måste man tänka och ta ett eget beslut, som så många andra gånger i hästeriet.

kl
Får man verkligen lov att använda ståltråd i hästhagar? Har hört att det har blivit förbud mot det p.g.a den höga skaderisken. Har också hört att det ändå för användas till kohagar.
Det behöver ju inte vara sant, men låter troligt. Någon som vet någon om detta?

Vad jag har hört så är en sån lag på gång. Jag har också hört inspektörer som rekommenderar att man inte använder ståltråd på häst,och vi som säljer stängsel har fått veta att vi inte ska rekommendera ståltråd till häst på samma sätt som spiralgrind inte rekommenderas till häst pga skaderisken.

Ja jag fick lite fel för mig och tänkte på taggtråd. Men har hört liknande om ståltråden också, vet inte om det stämmer.

Liknande trådar

R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Raderad medlem 142449
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat