Tråd, rep eller band-stängsel?

Sv: Tråd, rep eller band-stängsel?

jag använder super-band.(vita med lite svart i på granngården) Dom håller bra här och jag gillar faktiskt att dom lättare går av om man håller staketet ordentligt spänt, blir mindre skador så. Har inga hästar som spränger staket, men om dom skulle göra det..
Annars är rep jättebra. Tycker bara att det starkare repet (plus och super) är så jäkla dyra, och jag ska sätta en väldigt massa staket nu eftersom jag flyttat till ny gård utan gamla stängsel. Ekonomi repet är så jäkla kass, trådarna inuti går av fort. Ståltråd använder jag inte sen en ny häst i hagen blev jagad och sprang med huvudet före igenom tråden och fick halva ansiktet uppskuret. Inte så kul med skador efter ståltråd tyvärr, även om den leder strömmen otroligt bra.

kl

Vi använder ståltråd och har alltid gjort det. Tråden är ju skarvad lite överallt och går av när hästarna nån gång går igenom, antingen i en skarv eller så smäller den av om den är spänd som den ska. Att hästarna inte skulle se tråden fattar jag inte för är det ett vanligt problem så har nog våra hästar ovanligt bra syn:grin: Har faktiskt aldrig varit med om någon häst som inte sett tråden.

Elrep är väl det man alltid hör som är det farligaste att fastna i, det går inte av. Meckigt att sätta massa skarvar för att det ska funka.

På vissa hagar har vi faktiskt rep översta tråden, vill absolut inte ha på understa fall de fastnar.

Band går sönder bara det kommer en vindpust.

Jag har aldrig varit med om att banden går av för en vindpust. Låter väldigt konstigt. Jag är helt säker på att hästarna ser ståltråden, men har ändå varit med om att en häst i ren skräck trotsade tråden och sprang igenom. Det var vid en grind, så handtaget lossnade från ståltråden, men det blev ändå ca 20 stygn i ansiktet, inte alls trevligt. Så jag tycker band är det bästa alternativet av den anledningen. Har hört att det är på gång att förbjuda ståltråd på häst? har jag hört fel? I alla fall har jag för mig att jag sett en rekommendation om att inte använda det.

Vad har du för källa på att ståltråd orsakar skador? Jag har haft ståltråd i 25 år men ingen skada på någon häst relaterad till staketen. Det finns andra nackdelar med ståltråd, men säkerheten ser jag inte som en av dem.

Källan är mig själv. Har haft två riktigt tråkiga skador av ståltråd själv hemma, och minst två hos vänner. Men peppar peppar inga med band.Rep har jag aldrig haft själv. Har dock vänner som har sk viltstängsel, sju stycken hårt spända vire-ar, och vad jag vet har dom inte haft skador, men springer en häst in i det stadiga staketet så studsar den nog bara tillbaka. Det är tyvärr många som har dåligt spända ståltrådsstängsel och då blir det ruskiga skador. Det är svårt att spänna ståltråd för hand. Mina har alltid varit hårt spända, två trådar, men ändå har vi fått sy många stygn två gånger hemma:crazy:

Edit: Såg att du svarat LIA nu!

Tråden är ju skarvad lite överallt och går av när hästarna nån gång går igenom, antingen i en skarv eller så smäller den av om den är spänd som den ska. Att hästarna inte skulle se tråden fattar jag inte för är det ett vanligt problem så har nog våra hästar ovanligt bra syn Har faktiskt aldrig varit med om någon häst som inte sett tråden.
Hur är logiken i det här? :confused:
Faktum är att inte ens hästar ser en ståltråd i kompakt mörker, däremot så lär dom sig var haggränserna går och kan relatera till det även i mörker. Varför inte skänka en tanke åt dom vilda djuren som inte vet att där finns en hage?

Elrep är väl det man alltid hör som är det farligaste att fastna i, det går inte av.
Det gör dom visst det! En myt! Det hänger bl a på hur hästen fastnar.

LIA

Jag har ju aldrig sett om rådjur och älgar skadat sig på våra staket. I vinterhagarna har vi en del rådjur och där brukar tråden aldrig gå av så jag antar att rådjuren bara skuttar över tråden. I våra sommarhagar däremot så brukar älgarna med jämna mellanrum massakera staketen, det känns som om de bara går rakt igenom, men om de skadar sig det vet jag ju inte, men jag tror de bara går igenom gång på gång utan större obehag, kanske ser de inte tråden. Hästarna däremot de håller sig innanför.

Jag har inte heller sett att några skadat sig på våra stängsel, men jag vet ju inte. Har samtidigt svårt att se hur det skulle gå till, med mindre att dom snor in sig osv...

"Våra" rådjur har lärt sig stängslen och skuttar behändigt mellan trådarna. Älgarna hoppar över utom ett par gånger i början då dom uppenbarligen inte sett repen utan plöjt rätt igenom så övre repet gått av och några stolpar knäckts. Men det verkar som om även dom nu har lärt sig var stängslen går. Det är rätt många år sedan dom rev ner stängslet senast.

LIA

kl

Man kan ju vika en ståltråd några gånger fram och tillbaka så att den går av, det kan man inte med rep, säger ju en hel del om vad som går av först. Dessutom är det bra om man snabbt behöver få av en tråd och inte har kniv till hands.

I mörker ser hästarna inte tråden sämre än ett rep, inte våra iaf.

Men såklart finns det risker med alla typer av stängsel, man får lyssna på sitt eget sunda förnuft och ta ett beslut som man känner sig trygg med. Därför väljer jag ståltråd. Vad andra tar för beslut är upp till dom, man får väga för- och nackdelar:)

Man kan ju vika en ståltråd några gånger fram och tillbaka så att den går av, det kan man inte med rep, säger ju en hel del om vad som går av först. Dessutom är det bra om man snabbt behöver få av en tråd och inte har kniv till hands.
Hur menar du att det är till förmån för ståltråd? Skulle en häst som fastnat i tråden stå och vika den? Ett rep brister vid hög belastning, t ex om en häst/älg hakar i och drar. Detta utan att få den typ av skärskador ståltråden ger.

Med tanke på att ett rep, 6-8mm, är mycket tjockare än ståltråden och det dessutom vanligen är vitt eller ljust, så säger mitt förnuft att det är lättare att se i dunkel/mörker. Även för en häst, älg m fl. Men era hästar kanske har en annan slags synförmåga? Metalldetektor kanske? ;)

Du förklarade inte logiken i ditt tidigare inlägg.

LIA

Jag förstår inte vad du menar att jag ska förklara?

Grejen är den att det finns ingen undersökning gjord så hur det ligger till kan vi bara göra av våra egna erfarenheter. Du kan hitta precis lika många läskiga fall som skurit sig av rep som av ståltråd, så att hänvisa till det tycker jag är meningslöst.

Jag menar att en ståltråd går av lättare än rep. Därför använder jag ståltråd. Jag tycker rep är en större risk. Band är inget för mig som bor på en blåsig slätt + att jag tycket det har för dålig hållbarhet. Det ska både ha bra hållbarhet och gå av lätt. Det är en omöjlig ekvation så därför får var och en ta ställning.

Så enligt mig, ståltråd är det bästa och rep är det farligaste. Det kan jag väl få tycka.

Angående hur hästarna ser tråden så räcker det med att våra hästar ser vår tråd då ingen annans hästar ska gå här.

Nu när vi kom in på det här med vilda djur måste jag bara fylla i med den enda olycka som hänt oss i alla år vi haft djur (15 år). Det var för några år sedan när en råbock (dvs ett manligt rådjur med horn) trasslade in sig i ett av våra staket med hornen. Fick syn på stackaren när jag stod och fyllde vatten till hästarna på andra sidan hagen. Han var totalt intrasslad med hornen, varv på varv på varv kors och tvärs mellan hornen. Hade troligen stått där ett tag då den slutat dra och sparka. For in som ett skott och hämtade min pappa varpå vi tog en handduk och en kniv med oss. När vi närmade oss började rådjuret dra igen då den såklart blev rädd för oss. Vi lyckades få tag i den och jag pappa höll fast den med en handduk över ögonen så den skulle vara lite lugnare, medan jag skar sönder linan och fick av den från dess horn. Den var dock inte skadad på något annat sätt vad vi kunde se så vi släppte lös den så den fick fara tillbaka till friheten.
Detta var ett helt nyuppsatt staket med bara en lina vi satt upp dagen innan och hade inte hunnit få på några säkerhetsskarvar ännu... Troligen hade den försökt krypa under istället för att hoppa över.

Dock kan jag ju säga att detta är enda gången ett djur fastnat i linorna. Har såklart haft tillfällen då både hästar och kor gått genom linorna, men i alla de tillfällena har linorna gått av.

Ett staket som är ordentlig spänt med rep eller band och säkerthets skarvar går av vid belastning av en häst.Det har jag själv sett. Däremot ståltråd gör inte alltid det tyvärr. Det har jag också sett med egna ögon.Flera gånger har jag sett hästar dra iväg i panik med ett antal stolpar och två ståltrådar efter sig, med trista skador efter tråden som följd. Ingen som har koll på det där med att dom rekommenderade att man inte skulle använda ståltråd på häst? Kanske var på jobbet jag hörde det.jag jobbar på Granngården. och jag rekommenderar faktiskt inte ståltråd till häst i första hand.Jag säljer väldigt sällan ståltråd till just häst heller.Så få väljer det alternativet nuförtiden.

Detta har jag också varit med om, men då med gammalt staket och alldeles för slak lina.Ska inte behöva hända om man sträcker staketen riktigt ordentligt.

FEL! Jobbar också med försäljning av bla stängselmaterial, och det är faktiskt många hästägare som väljer slät stängseltråd ("ståltråd") för att den är helt oslagbar när det gäller att leda ström. Ser en tendens att ju större antal hästar man har, så väljer man den tråden.Har flera ridskolor, tillridningsstall och uppfödare som köper den.

Det har jag inte upplevt, men visst finns det NÅGRA som gör det. Här upplever jag det som en väldigt liten andel av de som handlar stängsel.

FEL! Jobbar också med försäljning av bla stängselmaterial, och det är faktiskt många hästägare som väljer slät stängseltråd ("ståltråd") för att den är helt oslagbar när det gäller att leda ström. Ser en tendens att ju större antal hästar man har, så väljer man den tråden.Har flera ridskolor, tillridningsstall och uppfödare som köper den.
Är det inte för att den är billigast då?

Det var ett staket till en temporär hage, och således använde vi trampstolpar. Var vi noterade var att när rådjuret fastnar, hade den dragit loss en av stoplarna i ett hörn längre bort vilket såklart gjort att linan blivit väldigt mycket längre än från början.

Liknande trådar

R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 401
Senast: Raderad medlem 142449
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 561
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat