Tråd mellan två hagar

Saile

Trådstartare
Jag ska ev flytta mina hästar och bli inackorderad för första gången.
På detta stället är vinterhagarna precis bredvid varandra, det är alltså bara två trådar som skiljer dom åt.
Eftersom min ena häst är hög i rang och dessutom lite hingstig av sig så oroade detta mig lite. Tänker att det bara är ett faktum innan han slår med benen och fastnar i tråden.
Stallägaren sa att vi självklart kan göra en gång mellan så nu undrar jag hur brett ska det vara?
Jag tänker mig typ 1 meter och att översta tråden sitter fast med distansisolatorer.
Funkar det tror ni?
Han har stått i en hage tidigare där det endast var ett dike mellan hagarna (och två trådar såklart) och då stod han bara och tittade på dom andra hästarna.
Men hur funkar det egentligen? Det känns som att det bara borde vara när dom hamnar nos mot nos som det kan bli att dom slår med benen. Eller? Någon med erfarenheter?
 
Minst två meter emellan men helst tre. En häst når långt om hen sträcker på halsen så en meter räcker inte. Det ska vara två helt separata staket. Hur/när/om de slår är väldigt olika så det går inte att säga generellt men det ska vara så långt emellan att de aldrig känner behov av att slå därför hade jag personligen inte haft mindre än tre meter emellan staketen.
 
Min första tanke är, minst 2-3m. Räcker ju att hästarna sträcker sig 50cm var, så kan de ändå nosa på varann om det är 1m emellan.
 
2-3m är nog bäst. Räcker ju med en över tråd och lite plast stolpar för att det ska räcka tänker jag. Om din häst inte är så jäklig att han kan få för sig att krypa under för att jäklas med grannen :).

Är det enbart en över tråd så kommer hästarna åt att beta under tråden ;). Så är det andra staketet där för att hålla hästarna riktigt i hagen om det är så pass.
 
2-3m är nog bäst. Räcker ju med en över tråd och lite plast stolpar för att det ska räcka tänker jag. Om din häst inte är så jäklig att han kan få för sig att krypa under för att jäklas med grannen :).

Är det enbart en över tråd så kommer hästarna åt att beta under tråden ;). Så är det andra staketet där för att hålla hästarna riktigt i hagen om det är så pass.

Dessvärre är han så jäklig att han kryper under. Vi har alltid tre trådar :cautious:
 
Vi har bara 1 meter mellan våra hagar och det har aldrig varit några problem, hästarna försöker inte ens, är man ändå orolig hade jag satt distansisolatorer och riktat in mot hagen, då får man iaf 20 cm till
 
För de som äger stallet dvs underhåll av hagar är det en stor fördel med staket där enbart övertråden är den som har distansregel och endast en enkeltråd/trådar under, i det att det går enkelt att trimma hagarna då maskinerna kommer intill. Hästarna kommer dessutom aldrig in i undertråden med ett slående framben över huvud taget per automatik.
 
Hur långt som behövs emellan beror ju även på hur högt staketet är. Når de att sträcka ut hela halsen över tråden behövs större mellanrum än om de måste hålla halsen högt för att nå över. Värt att tänka på är att höjden måste vara tillräcklig även om det kommer mycket snö, om man väljer att förlita sig på höjd snarare än avstånd.
 
Vi hade två hagar i samma hage, som delades av med en gång i mitten. Det var minst tre meter emellan, tre eller fyra trådar. Två stora hästar på ena sidan och två ponnyer på 1,20 och 1,39 på andra.
 
Jag skulle vilja ha så stort avstånd att en skrämd häst som hoppar har plats att landa utan att hamna i det andra staketet.
 
Jag skulle vilja ha så stort avstånd att en skrämd häst som hoppar har plats att landa utan att hamna i det andra staketet.
Då får man ju ta riktigt mycket. Vad blir det, 6-10 m om hästen ska hinna landa och hoppa nästa alternativt hinna svänga
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 798
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp