Sv: Tråd för unghästar födda 2008! =)
Jag börjar väl då
Vi har två åringar hemma på gården. En welshcob som är min mammas och så Legend som är min och det är honom jag kommer att presentera!
Legend är korsning welsh/quarter. Hans mamma är en c-ponny och pappan är ca 154 cm. Jag tror (och hoppas) att han kommer att hamna på ca 148 cm.
Pappan är quartern Wanna Have Look (numera valack) och han i sin tur är efter Bad Like I Wanna Be
På mammans sida till Wanna Have Look så finns Cat Man Dooley och Sidehill (är det någon som kan nåt om hans stam får ni jättegärna skriva och berätta!)
Legend är hingst och han kommer att få vara hingst i minst 1år till. Vi hoppas på att han skall bli så bra -både i kroppen och huvudet- att vi kan behålla honom som hingst och isf kommer han även att få betäcka våra ston här hemma
Tanken är att han, tillsammans med min 3-åriga quarter, ska bli min tävlingshäst.
Jag har precis börjat med western och har tidigare tävlat mycket dressyr och även lite hoppning så Legend kommer att tävlas i alla grenar (dres, hopp, west). Inom western så blir det nog mest reining men vi kommer att prova på dom flesta grenarna förutom fartgrenar
Vi köpte Legend i jan -09 och sedan dess har han utvecklats otroligt mycket!
Än så länge har det mest varit vardaglig hantering. Vi har börjat lastträna lite smått och det går jättebra! Nu till hösten ska jag påbörja hans utbildning lite mera. Planerna innan årsskiftet är att lastningen ska sitta, han ska gå som handhäst, börja flyttas lite för tryck och även longeras lite grann.