Träckprovssvar

Sv: Träckprovssvar

Unghästen hade 350 epg blodmask, ingen stor blodmask, 0 på resten.
Vuxna hästen hade 200 epg blodmask, ingen stor, 0 på resten.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med avmaskning...

Unghästen hade 350 epg blodmask, ingen stor blodmask, 0 på resten.
Vuxna hästen hade 200 epg blodmask, ingen stor, 0 på resten.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med avmaskning...

Jag skulle avmaska med t.ex. Fyrantel nu. Hur ser hagarna ut? Hur stor yta till hur många hästar, och hur länge har det gått hästar där?

Hela stallets kom tillbaka med 7st nollade, ett par med 30, en med 60 och en med 450 (unghäst). Suveränt!

I höstas hade hela stallet 0 vid träckprov, vi står nu i begrepp att ta ett nyt så nu ska det bli spännande att se vad som blir den här gången.

Mitt 5åriga vblsto hade 30 EPG blodmask(Stora o lilla), 0 på resten

Så det var rätt skönt med.. Så nu står hon på bete äntligen och är super glad =)

Har inte fått svar än, trots att jag postade provet i måndags.:crazy:

Får jag inte svar idag har jag slängt 280:- i sjön...

Om provet åkt en dag extra på Posten, är det helt förstört då eller kan svaret vara tillförlitligt ändå? De ser ju iofs vilket datum provet är taget, och det var mycket färskt på morgonen när jag plockade det.

Jag som är sååå nyfiken på hur hon ligger till i år, eftersom hon hade 2000 EPG för ett år sedan (både stora och lilla blodmasken) och nollade i augusti.

Vårt stalls prov postades i måndags, och svaret kommer med post idag (jag fick lite förhandsinfo :angel: ).

Provet är inte förstört. Men om du inte fått nåt svar idag kanske du ska kolla efter så provet verkligen kommit fram.

Fick precis provsvaren, 0 på allt :) .
Han har iofs gått i hagar som inte varit betade på hur många år som helst innan, både förra sommaren och hela vintern + att stallägaren mockar vinterhagen.

Borde man ta nytt prov i höst nu, den här sommaren kommer han att gå i vad jag antar är inte särskilt parasitfria hagar (har gått hästar där i flera år)?

Fick precis provsvaren, 0 på allt :) .
Han har iofs gått i hagar som inte varit betade på hur många år som helst innan, både förra sommaren och hela vintern + att stallägaren mockar vinterhagen.

Borde man ta nytt prov i höst nu, den här sommaren kommer han att gå i vad jag antar är inte särskilt parasitfria hagar (har gått hästar där i flera år)?

Om ni inte har mycket styngfluga och tänker avmaska ändå så kan det ju vara läge att ta ett prov sent i höst också.

Om ni inte har mycket styngfluga och tänker avmaska ändå så kan det ju vara läge att ta ett prov sent i höst också.

Snabbt svar, tackar :bow: .

Då får det nog bli ett till prov i höst, vi har inte haft styngfluga alls där han ska bo i sommar vad jag vet.

Tack, då kan jag känna mig lugn för att svaret jag nyss fick stämmer...:bow: :D

100 EPG på stora/lilla blodmasken, odling ej satt. (Jag kryssade i den rutan för säkerhets skull.)

Har inte sett resultaten på de andra 2, men de har visat 0 de senaste åren och bara fått ivermektin på höstarna mot styngflugan.

Det är främst den äldre valacken som delat hage med Elvira (den hage som hon spred stora blodmasken i förra året, som dock är någorlunda urmockad) som jag är lite nyfiken på, plus att det hade varit intressant att se om Elvira fortfarande sprider stora blodmasken eller om det bara är den lilla.

Ska jag avmaska henne ändå för säkerhets skull, eller ha is i magen och skicka ett nytt prov i sommar?

De (hon + den äldre valacken) kommer att gå på ett STORT bete, där de knappast kommer att hinna smitta ner hela, och inte heller ha anledning att gå och plocka i ratorna.

Magkänslan säger att jag inte ska avmaska henne, men jag vill ha en second opinion...;) :bow:

Jag skulle avmaska med t.ex. Fyrantel nu. Hur ser hagarna ut? Hur stor yta till hur många hästar, och hur länge har det gått hästar där?

Ja.. det där med yta :crazy: men det är två hästar som delvis kommer att gå i den hagen de är i på vintern. Den mockas noga, men det blir ju en del skit där ändå... Den är väl kanske som två fotbollsplaner, där har gått hästar i två år.

Sommarbetet är lite större, fortfarande samma två hästar. Nu blir det tredje sommaren de går där, har gått får där innan. Eventuellt kommer de få gå i hela fårhagen vilket är ofattbart stort :p och där har inga hästar gått förut.

Vuxna hästen avmaskades i höstas (med Banminth tror jag) unghästen har kanske aldrig blivit avmaskad såvitt jag vet. :crazy:

Lite allmänt sådär...

Vad härligt att så många verkar ha så lite = slipper bli avmaskade. Tänk vad slösigt och dumt mot naturen(resistens) om ni alla hade avmaskat bara på rutin! :bow: :bow:

Fram för mer träckprov :bump:

Normalt parasittryck skulle jag vilja säga. Mockningen gör säkert mycket också.

Jag skulle nog välja ett ivermectinmedel i år, och avmaska före och efter betet bara. Det är så pass låga värden ändå.

Ja.. det där med yta :crazy: men det är två hästar som delvis kommer att gå i den hagen de är i på vintern. Den mockas noga, men det blir ju en del skit där ändå... Den är väl kanske som två fotbollsplaner, där har gått hästar i två år.

Sommarbetet är lite större, fortfarande samma två hästar. Nu blir det tredje sommaren de går där, har gått får där innan. Eventuellt kommer de få gå i hela fårhagen vilket är ofattbart stort :p och där har inga hästar gått förut.

Vuxna hästen avmaskades i höstas (med Banminth tror jag) unghästen har kanske aldrig blivit avmaskad såvitt jag vet. :crazy:

HeJ!

Min hade 0 på allt, precis som förra året.. Hon verkar inte vara något god om man är mask:-)

/ Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: Liten
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 406
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka