AnnaKarinA
Trådstartare
Har ni fått svar på träckproverna? Vad visade era?
Min hade 30 i blodmask och 0 i resten, skönt!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Unghästen hade 350 epg blodmask, ingen stor blodmask, 0 på resten.
Vuxna hästen hade 200 epg blodmask, ingen stor, 0 på resten.
Vet inte riktigt hur jag ska göra med avmaskning...
Har ni fått svar på träckproverna? Vad visade era?
Hela stallets kom tillbaka med 7st nollade, ett par med 30, en med 60 och en med 450 (unghäst). Suveränt!
Fick precis provsvaren, 0 på allt .
Han har iofs gått i hagar som inte varit betade på hur många år som helst innan, både förra sommaren och hela vintern + att stallägaren mockar vinterhagen.
Borde man ta nytt prov i höst nu, den här sommaren kommer han att gå i vad jag antar är inte särskilt parasitfria hagar (har gått hästar där i flera år)?
Om ni inte har mycket styngfluga och tänker avmaska ändå så kan det ju vara läge att ta ett prov sent i höst också.
Jag skulle avmaska med t.ex. Fyrantel nu. Hur ser hagarna ut? Hur stor yta till hur många hästar, och hur länge har det gått hästar där?
Ja.. det där med yta men det är två hästar som delvis kommer att gå i den hagen de är i på vintern. Den mockas noga, men det blir ju en del skit där ändå... Den är väl kanske som två fotbollsplaner, där har gått hästar i två år.
Sommarbetet är lite större, fortfarande samma två hästar. Nu blir det tredje sommaren de går där, har gått får där innan. Eventuellt kommer de få gå i hela fårhagen vilket är ofattbart stort och där har inga hästar gått förut.
Vuxna hästen avmaskades i höstas (med Banminth tror jag) unghästen har kanske aldrig blivit avmaskad såvitt jag vet.