Träckprovssvar kommit tips önskas....

gylle

Trådstartare
Fick idag svar på träckproven och blev en aning förbryllad över dem..
Häst 1 val 14 år - 30EPG blodmask
Häst 2 sto 8 år - 60 EPG blodmask
Häst 3 val 10 år - 0 EPG
Häst 4 sto 8 år - 0 EPG
Häst 5 hingst 4 år - 0 EPG
Häst 6 val 17 år - 60 EPG
Övriga maskar = 0 på samtliga.

Nu till mitt huvudbry häst 2 och 4 går tillsammans i hagen den ena har 0 den andra 60. Häst 2 som har 60 kom hit för nästan 3 år sedan var mkt mager, stressad och visade magsårstendenser, tog ca 1 år att få upp henne i hull dock är hon nu mkt välmående och spegelblank. Kan det vara så att hon har haft inkapslad mask hela tiden som vaknat till liv ? Har som jag i tidigare tråd skrivet haft helt parasitfria hagar. Alla nya hästar avmaskas när de kommer hit innan de får gå ut i hagarna.
Förra sommaren var häst 1 och 2 båda skadade och gick därför ej i sommarhagarna under juni - sept (han gå i sommarhagarna ca 1 vecka) utan gick i sjukhagar gjorda i häst 1 s vinterhage (vilket gjorde att denna hage endast vilade 2 månader på hösten) oktober-november gick de i en avdelad hage bak i sommarhagarna. Den vinterhage de gått i under sommaren mockades noga innan häst 1 åter släpptes där i december månad (alla avmaskades i november innan de släpptes tillbaka i vinterhagarna där de nu går) Även häst 1 var mager och dassig när han kom hit för 4 år sedan hämtade sig dock och har aldrig haft problem efter det, så möjligt är att även han tidigare varit maskangripen.
Den som dock ger mig mest huvudbry är den gamle häst 6 som jag haft i 9 år och alltid avmaskets enligt boken har i 6 år gått på vad som borde varit parasitfria hagar. Han har inte varit i kontakt med häst 1 el 2 s hagar den enda kontakt han har haft är att han gick under sept - november i den hage häst 2 gick i 1vecka i juni. Dock har häst 4 gått i den juni-september utan att få någon mask och denna häst har sedan också gått ihop med häst 2 från december till nu utan att få någon smitta. Den hage den gamle gick i från juni-september där gick sedan häst 3 vilken har 0 EPG. Även vad gäller vinterhagarna gick häst 3 förra året i den hage som den gamle går i iår vilket borde innebära att den är ren. Var fasiken kommer masken ifrån och hur har den gamla fått i sig den ???? Jag kan som sagt köpa att häst 1 eller 2 ev haft inkapslad och sedan smittat ner varandra men varför har de inte smittat häst 4 som går med häst 2 hela tiden ? Och som sagt hur har den gamle blivit smittad ?
Sedan över till avmaskning. Häst 1, 2 och 6 har ju förekomst och skall maskas men bör inte häst 4 också maskas trots 0 i och med att hon går tillsammans med häst 2 ? Skall man maska dem nu eller kan man lugnt vänta tills det är dags med översläpp i sommarhagarna ca 1 juni (i och med att det är så lite mask det rör sig om)?
Blev långt och krångligt det här men mycket tacksam för svar.
 
Sv: Träckprovssvar kommit tips önskas....

Om häst 4 har noll behöver den inte avmaskas om det inte finns parasiter i hagen. Detta för att de maskar du får ut med avmaskningen inte kan smitta andra hästar utan det är larver från ägg som smittar, dessa finns i omgivningen (utsöndars av inf hästar). Iofs kan häst 4 ha smittat hagen och den andra hästen få i sig larver och bli infekterad. Men då hjälper det ju inte att avmaska häst 4 nu. För maskmedlet tar ju de vuxna maskarna och det hade den ju inga.

För att hagarna ska anses parasitfria som måste dom vilat minst ett helt år från hästar. Dvs från juni-juni, inte från sept-juni.

Sen beror det ju på hur mkt träck du skickat in, ju mer träck desto störrre chans att hitta maskar. Ett problem SVA har är att dom får för lite provmaterial så bara för att det står att häst 4 inte har något så är det ju ingen garanti för att den hästen är parasitfri. Dom hittade inget bara.

Bara mina funderingar. Men jag tycker att du ska ringa till SVA och höra med dom. Dom är kunniga när det gäller sånt.

/Maria
 
Sv: Träckprovssvar kommit tips önskas....

Hagarna har varit helt parasitfria innan då de som tidigare varit hage har varit tom från hästar i mer än 5 år och de andra aldrig har varit hästar på (åkersmark). Hästarna har varit helt rena från mask tidigare vilket borde innebära att hagarna fortfarande var parasitfria därav min undran om var det kommer ifrån. Fick tidigare i en annan tråd veta att hästarna kan ha inkapslad mask som ligger overksam i några år därav misstanken att häst 1 eller 2 då de båda när de kom hit för 3 och 4 år sedan var i ganska dåligt skick tidigare kanske varit kraftigt angripna och kanske kunde ha inkapslad mask som nu vaknat till liv hos en av dem och smittat varandra. Starkast misstanke är då häst 2 som gick i delar av häst 1 s vinterhage i somras och även om vi mockat den troligen infekterat den så häst 1 fått i sig det. Det konstiga då är ju varför hon inte infekterat sin egen vinterhage sedan där även häst 4 gått hela vintern. Dessutom är de ju avmaskade där emellan och skulle det vara att hon smittat ner häst 1 hage i somras så borde dock hon vara ren efter avmaskningen i november och då hon inte gått i den smittade hagen borde hon ju inte åter vara infekterad nu ? Men det konstigaste av allt är den gamla hästen som är infekterad. Han har tidigare varit helt ren, de sista 6 åren har han gått i parasitfria hagar och nu rätt vad det är har han blivit infekterad. Kan det vara så enkelt kom på att han under en skada i en hov hade boxvila en vecka i vinter och då stod han på dagtid i häst 2 s box (har lucka ut) flyttades dock aldrig över förrän vi mockat den på morgnarna, kan vi ha lösningen på det hela här ?
 
Sv: Träckprovssvar kommit tips önskas....

Med så små mängder skulle jag inte avmaska alls nu om hagarna är tillräckligt stora och hagarna är rena. 60 och 30 EPG är "nästan ingenting".
 
Sv: Träckprovssvar kommit tips önskas....

Men om man inte tar död på det nu, är inte risken att det bara ökar då ? I och med att man har haft rena hästar innan så blir man lite nojig när det rätt vad det är där. Vill ju fortsätta att hålla mina hagar rena, dock kan man väl utgå från nu att dessa hästar spritt det i sina hagar, har ju inte heller möjlighet att stänga dessa i och med att det är 3 olika hagar dessa hästarna gått i i vinter. Kommer att mocka ur dessa 3 hagar mkt noga när hästarna är överflyttade till sommarhagarna. Menar du att jag inte skulle avmaska alls även innan jag flyttade över dem ? Eller du menar att jag lugnt kan vänta tills jag skall flytta över dem till sommarhagarna ca 1 juni. Hur skall jag göra med häst 4 om jag väntar med avmaskningen till 1 juni så kommer hon ju att ha gått ytterligare 1½ månad i hage med infekterad häst och risken måste ju vara att även hon blir infekterad. Skall jag ge henne också en dos för säkerhetsskull just för att undvika att dra med sig smittan över i sommarhagarna som förhoppningsvis fortfarande är rena ?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
913
Senast: Sirap
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 885
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 662
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 194
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp