träckprovsresultatet - behöver råd

panzy

Trådstartare
eftersom våran 5åring gått ner i vikt + tappat muskler under vintern och trots foderökning inte gått upp igen fick vi rådet att ta träckprov. Detta är nu gjort och jag fick resultatet idag.

60 blodmask + 60 spolmask

för det första vad ska jag avmaska med??

MEN detta är väl inte så mkt att han kan ha gått ner så pass i vikt av det? eller :confused:

om inte vad tusan ska vi göra nu??? hästen måste ju gå upp i vikt igen :crazy:

Sv: träckprovsresultatet - behöver råd

det beror väl på vilket blodmask det är, odlade dom?
det finns ju annan mask också, som inte visar sig på träckprovet vad jag vet. som lungmask, men det kanske inte har sådana symptom ( är absolut ingen expert)...

ring å råd fråga din vet.
mvh Tail

Tog ni med bandmask också på provet? Jag skulle kolla vidare, om hästen är 5 år och har spolmask verkar den inte vara helt ok i övrigt.

du skulle alltså rekomendera bandmaskprov också?? eller ska vi ta ut vet. och ta blodprov?? både och?

hästen är inte ok, även raggig i pälsen, så detta ska givetvis utredas, fårgan är hur... han dock pigg o glad annars och äter med god aptit...

nej de odlade inte, fattade det som att de bara tyckte det var nödvändigt vid högre epg än 100...

du skulle alltså rekomendera bandmaskprov också?? eller ska vi ta ut vet. och ta blodprov?? både och?

hästen är inte ok, även raggig i pälsen, så detta ska givetvis utredas, fårgan är hur... han dock pigg o glad annars och äter med god aptit...

Åh vad irriterande. Skrev ett långt svar som försvann...

Jag skulle absolut rekommendera dig att kontakta en bra veterinär för vidare provtagning. Antingen är det bandmask och/eller någon annan infektion som gör att hästen inte har immunförsvaret på topp. Spolmask ska inte en frisk 5 årig häst ha.

Jag skulle också kolla BANDMASK!

Hur du ska tolka resultaten och vad du ska göra brukar väl labbet hjälpa till med? Annars bör du ringa en veterinär och fråga.

ska ringa vet. imorgon o be om blodprovstagning och skicka in nytt träckprov för bandmask...

Vad finns det för avmaskningsmedel som tar både blodmask, spolmask o ev. då bandmask???

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 807
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 077
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka