Träckprovs svar, hur avmaska nu?

Sarscha

Trådstartare
Har fått svaret på träckprovet på min tinker valack på 9år. Han hade 450 EPG, hade i höstas 25 EPG. Stor skillnad och har inte avmaskats på 2 år men i sommras flyttade jag till nytt stall, innan stått i samma stall i 5 år. Hur ska man göra nu? Då dem inte ska bytta hage på minst en månad? Hoppas tråden hamnade rätt, ny här:)

Sv: Träckprovs svar, hur avmaska nu?

Det kan se ut som en stor skillnad, men det är inte så farligt utan inom helt rimliga gränser, särskillt som du flyttat till nytt stall, då kan det bli så att det ökar och man behöver avmaska fast det inte behövts tidigare.

Jag skulle avmaska med Cydectin ca 2v innan hagbyte (C skyddar mot ny smitta i 2v) och fram tills dess mocka vinterhagarna så mycket som möjligt.

Jag hade räknat med högre värde men så stor skillnade trodde jag inte. Tror det avmaskningsmedlet du skrev va det vet skrev ut till mig. Hon sa att jag skulle avmaskan3-4 dagar innan hagbyte plus mocka minst 1 gg veckan, jippi hagen är stor och större ska den bli. Men är bara att mocka sa det till hon som har hagkompisen att hon behöver kolla henne också. För det blir ju inte mindre om hennes häst har massa och sen behövermhon också hjälpa till och mocka. Men du säger 2 veckor innan? När jag avmaska honom sist är nog 2 år sen iallfall då behövde man bara avmaska på kvällen låta dem stå inne sen släppa ut dem i den nya hagen, men det har kanske kommit ny forskning på det?

3-4 dagar efter avmaskningen kommer det ut döda maskar som kan ha levnadsdugliga ägg i sig, därför väntar man några dar innan man byter hage. Cydectin skyddar mot återsmitta i 2v, därav att man kan avmaska tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 806
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 838
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 809
Senast: L.N
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka