träckprov??

Martina_m

Trådstartare
Har aldrig hört talas om det förren nu i vår. Att man tar prov på avföringen och se om hästen har mask eller inte.

Det är ju jättebra, för att se om man behöver avmaska eller ej.

Men vart skickar man det?
Hur mycket?
Vad kostar det?

Styngflugan, kan man göra samma sak där?

Har iof redan avmaskat hästen nu innan sommarbetet, men det är ju alltid bra att veta hur man ska göra framöver!
 
Sv: träckprov??

Jag använder Vidilab och är jättenöjd, snabb service och egen veterinär som kan svara på frågor.

Priser hittat du på hemsidan, och även instruktioner.
Man tar ett par bajsbollar, så färska som möjligt, och skickar med posten så att labbet har dem dagen efter. Svaret kommer på mail eller fax samma dag som bajset kom fram. Supersmidigt!

Det du kan göra i år är att skicka in ett prov och se hur denna avmaskning gick. Sedan skickar du nytt nästa år för att se om/hur du bör avmaska före betet.

Styngflugan syns inte på träckprov, bara spol-, blod- och i viss mån bandmask.
 
Sv: träckprov??

Om man bor nära en klinik som har ett labb. så kan man lämna in färsk träck o få snabbt svar.

Jag bet. en hundring per prov på So......a.
 
Sv: träckprov??

Styngflugan ser du inte på träckprov, utan mot den avmaskar man om man sett ägg på hästen.

Har du bara en häst är KollaMasken ett bra val, finns på Granngården och Apoteket. Med 3 eller 10 hästar (eller fler) får du bra rabatter om du vänder dig direkt till Vidilab.
 
Sv: träckprov??

Jätte bra att kolla. Jag slapp att avmaska nu i våras.
 
Sv: träckprov??

Det låter ju supersmidigt! Då kan jag skicka in dit när betestidens tar slut och hon ska in till stallet. Kanske inte behöver avmaska då!

jaja, tack för hjälpen.
 
Sv: träckprov??

Jag gjorde ett träckprov på pållan efter att ha läst om det här och slipper nu att avmaska :bow: Hon hade 0 EPG !!
En liten fråga (ursäkta trådlånet): Hon brukar visserligen få några stygnflugeägg på benen på hösten, men väldigt få jämfört med den andra hästen, och jag skrapar alltid av de få ägg som blir så fort jag ser dem. Men - behöver jag verkligen avmaska i höst? Kan det räcka att jag tar ett nytt träckprov i vår igen istället (eftersom hon inte hade ett enda ägg i provet)?
 
Sv: träckprov??

Jättepraktiskt, köpte mitt på Granngården. Hästen hade 0 EPG så jag slapp avmaska.
 
Sv: träckprov??

För att vara på den säkra sidan så ska du avmaska. För hästen kliar sig på benen och får då i sig äggen. Du kan inte skrapa av alla äggen. Sedan syns ju inte styngflugan i träckprov.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 333
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp