Träckprov....

T

Trampe

Skulle ni avmaska vid konstaterat 150 epg för stora/lilla blodmasken? Eller är det så lite så att man kan avvakta?

Sv: Träckprov....

Hur många hästar? Hur stor mark? Hur har de andra? Har du något tidigare prov att jämföra med? När avmaskades hästen sist?

Det är samlingsprov för 2 hästar som ägaren inte haft så länge, de har inte gjort något prov tidigare och inte heller avmaskat dem. Det är bara dessa hästarna i detta stallet. De har två hagar (en jättestor och en lite mindre typ paddockstorlek) som de växlar mellan året om, byter alltså ej till någon direkt sommarhage.

Jag skulle avmaska. Det KAN ju vara så att den ena har 300 och den andra 0, men iom att det är samlingsprov går det ju inte att avgöra.

¤ Lånar tråd ¤

Fick svar att min häst hade 150 epg för stora/lilla blodmasken men ej de andra hästarna....odling är satt och svaret kommer v. 40...

Ska jag avakta tills dess eller avmaska nu?

Annars fanns det ingen mask hos någon av dom..

Just i ditt fall skulle jag inte avmaska nu. Avvakta och avmaska bara om du har stora blodmasken, annars är den smittan så liten och är det bara din häst är det ju "ingenting". Så strunta i det, OM det inte visar sig att du har stora blodmasken, då ska den avmaskas.

Liknande trådar

Hästvård Nu drar det ihop sig till Träckprov. Det finns många Lab att välja på. Jag önskar Ackrediterat lab registrerat i Swedac. Hittat ett än...
Svar
9
· Visningar
840
Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 367
Senast: lundsbo
·
Hästvård Mitt dräktiga sto visade sig ha 150 epg på liten och eller stor blodmask. Det andra stoet hade 0. Hagen dom går i nu sedan januari...
Svar
5
· Visningar
1 396
Senast: nullo-modo
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama