Träckprov

Salonikel

Trådstartare
Har fått svar från Vidilab nu.
Men vad ska jag avmaska med?
Missade såklart telefontiden imorse :angel:
Tänkte släppa dom i sommarhagen nästa vecka.

250 EPG på stora eller lilla blodmasken.
Odling har dom satt.
Men det är väl samma sort preparat vilken det än är va?
Vilket medel biter på blodmasken nu igen? :angel:
Någon snäll person som kan berätta vad jag ska avmaska med o i vilka intervallet.
Tack :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Träckprov

Tack :bow:
Är det ok om jag avmaskar med cydectin med 12v intervall under hela sommaren och sen vid installning / byta av hage
avmaskar med ivomec? (eller motsvarande mot stygnflugoräggen)
Vad menar du med ivomecs patent? :confused:

Kollar du på fass för djur så ser du att cydectin tillhör faktiskt gruppen ivermectin även den - så den tar styngflugan den också. Å andra sidan behöver du ju inte avmaska mot styngflugan förrän du ser larverna, så det kanske inte behövs i sig även om de nu kommer att tas samtidigt.

Ivomec hade patentet eller vad man skall säga och därmed ensamrätten att sälja. Nu har det gått ut och andra märken tillverkar likvärdiga produkter för andra företag vilket självklart gjort att priset gått ner när konkurrensen ökat ...

Nej, Cydectin är ett moxidectin, inte ivermectin. Däremot tillhör båda gruppen makrocykliska laktoner :D

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Köpte en ny häst i juni förra året som efter träckprov fick positivt på stor blodmask efter odling (totalt 60 EPG liten/stor blodmask)...
Svar
1
· Visningar
1 376
Senast: Madick
·
  • Låst
Hästvård Jag flyttade till nytt stall för knappt en månad sen. Gjorde träckprov i veckan inför betessäsongen. Gjorde ingen extra odling. Ena...
Svar
6
· Visningar
1 603
Senast: Boj
·
Hästvård Fick precis svar på höstens träckprov och blir inte riktigt klok på en grej. Två av våra hästar, 9 och 11 år gamla, går ihop i hagen...
2
Svar
23
· Visningar
3 390
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve