Träckprov - sand i magen?

A

AnnikaH

Jag har nyss köpt en kolla masken låda och ska skicka in ett träckprov och jag undrar om någon här på buke vet om det syns i träckbollarna om hästen har grus/sand i magen?

Jag läste om någon här i forumet som brukade göra ett test på sin häst för att kolla om det fanns sand i bollarna, men jag kommer inte ihåg hur man gjorde.

Tänk vad smidigt det vore om labbet som kollar träcken kunde meddela om det fanns sand i träckbollarna :angel:
 
Sv: Träckprov - sand i magen?

Man kan själv dela på en "bajsklump" och man kan se i kanten att det är sand om där är mycket. En annan sak man oxå kan kolla det på är att stoppa ner lite bajs i en plastpåse och sedan vatten och skaka och finfördela bajsen och då brukar sanden åka ner och lägga sig på botten. Detta är såklart inga idiotsäkra kontroller men det är vad veterinärer som kommit till mig gjort.Min häst har haft sandkolik och fick åka in till djursjukhus i en vecka. Det var tre år sedan och peppar peppar har det inte kommit igen. Jag ger henne loppfrö periodvis.
 
Sv: Träckprov - sand i magen?

Jag har faktiskt loppfrön hemma. Hur ofta ger du henne och hur mycket får hon?

Till Madick,
jag ringer och kollar med dem.
 
Sv: Träckprov - sand i magen?

I början när hon kom hem ifrån djursjukhuset fick hon Visiblin som man köper på apoteket men jag kommer faktiskt inte ihåg hur mycket. Sedan gav jag loppfrön dagligen i något år. Jag hade bara möjlighet att ge henne detta en gång om dan och jag gav 3dl dagligen. Numera har jag uppehåll någon några veckor för att sedan ge henne någon några veckor igen. Jag ger även nu ca 3 dl. Försöker ialla fall, det är inte hennes favorit mat precis utan jag måste blanda med antingen betfor och havre eller med Mech som jag gav henne några dagar i veckan förr. Brukar försöka vara extra noga med att ge ex höstveckor då det är lite gräs men de ändå går och försöker äta eller på våren då det heller inte är något gräs direkt men heller inte snö. Har även hört av en veterinär att det kan vara bättre att ge en gång i veckan rejält än lite då och då men det har jag bara hört av en enda så jag kör på med mitt vanliga. Har ännu inte sett tecken på något återfall!!! Lycka till! PS! Det står (ialla fall i min förpackning) på en lapp som medföljer vilket som är det idealiska sättet att ge. Ägaren till stallet där jag har min häst brukar ge alla sina hästar loppfrö en vecka på hösten och en vecka på våren i rent förebyggande trots att deras hästar aldrig haft sandkolik eller kolik över huvud taget föresten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 049
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 583
Senast: lady_vip
·
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 108
Senast: MayGrace
·
Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Zen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp