Träbroar.

Tussinussen

Trådstartare
Ni som har hästar som går fram överallt.
Min lilla arabdam jobbar på att övervinna sin rädsla för läskigheter :crazy: men en sak får hon spader över, och det är smala träbroar t ex över diken. Vi har en på en ridrunda och jag får alltid sitta av och leda över. Och inte bara det, hon KASTAR sig över och jag är rädd för att hon en dag ska sopa ner mig i ett (ganska djupt) dike. Jag har inte heller någon lust att sitta på och mana henne över, jag vill inte att hon sprätter till och halkar ner i diket med mig på.

Jag antar att några av er har också haft hästar som inte gillade träbroar (det verkar vara något läskigt med dom för hästar). Hur tränade ni bort det? Lägga ut t ex plankor på ridbanan och öva på att gå över dom har jag tänkt, kan man göra så? Några fler tips?

Tack på förhand :bow:

Sv: Träbroar.

En stabil heltäckt lastpall utanför stallet. Träna varje dag, först från marken, sen uppsuttet. Inget tvång, bara lock och pock och massor av beröm. Lycka till!!

Du kan ta en lastpall och snickra på en skiva (orginalen brukar ha väldigt glest mellan plankorna) och träna hemma, sen istället för att leda hästen över broar när du är ute, tolkar då som att du går före, så skicka hästen först även om du är på marken. Distanstyglar brukar ju ofta vara långa så knäpp loss tygeln på ena sidan så du får ett långt grimskaft och skicka hästen först. Går du först betyder det att du är kanonmaten, dvs du är lägst i rang och kan offras om underlaget inte visar sig hålla....

skicka hästen först. Går du först betyder det att du är kanonmaten, dvs du är lägst i rang och kan offras om underlaget inte visar sig hålla....

Det där blir jag lite tveksam till....när jag studerat flockar i hagar så lär ju äldre hästar upp de yngre genom att gå före dem och visa. Skulle de äldre avelsstona då vara lägst i rang plötsligt när de annars är de som bossar runt totalt?!

Jag kan inte heller köpa att den som är lägst går först.

Bygg en hage som har ett dike nånstans och gör en bro åt henne sätt staket längs diket så att de inte finns nån annan väg över till andra sidan, om du har flera hästar så döjer det nog inte så länge innan hon går efter de andra. Annars får du lura med att dela på maten lägg halva hö högen på ena sida och resten på andra förr eller senare går hon nog.

Vi har en liten 2 åring här på gården och första gången hon fick syn på bron så backade hon men kom på att den måste undersökas så hon gick fram till kanten och bankade först med hoven på den och sen så hoppade hon över. har funkat utan problem sen. Men hon har haft hästar som är vana att gå över att följa.
Ett litet förslag.
Lycka till.

Syrrans lillponny skulle gå över en liten träbro (förmodligen första gången i sitt liv hon såg en sån) och bara tvärvägrade. Det slutade med att hon gick en bit ner i det djupa diket ooch hoppade över så syrran fick en flygtur och svanskappan lossnade från sadeln. Alltså ett ganska rejält skutt för den lilla ponnyn. Då höll syrran min häst och jag gick fram och tillbaka över bron med ponnyn tills hon slappnade av. Det gick väl kanske 5 ggr eller nåt sen fick syrran hoppa upp och rida över bron fram och tillbaka. Sen dess har det varit lugnt med broar så ta någon dag och verkligen träna på att gå över eller gå över en lastpall hemma. Det borde hjälpa.

Sant att ledarhästen skickar fram en "offerhäst" om något verkar riktigt farligt. Men nej, det blir inte samma sak om du går först och visar - då är det DU som bestämt att kom nu så går vi. Inte hästen som bestämt att du ska gå före och kika. Viktigt att skilja på offring och ledarskap.

TS: Öva med lastpall som föregående talare föreslagit ;)
Är du ute och en bro dyker upp, så sitt av och gå upp på den. När hästen är lugn klampar du lite på den, lockar och tar något steg. Försök att få henne att våga sig upp på bron och stå där tillsammans med dig en liten stund, och sen fortsätta med dig rakt över. Ta det lugnt bara.
Lycka till!

övade faktiskt just detta själv igår... hade turen att hitta en 3 meter lång och 50-60cm bred "bro" liggande i ett av uthusen vid mitt stall - precis som en smal träbro. Jag la den på marken o gick själv överden med hästen stående vid änden.. sen bad jag honom ta några steg på... det tog inte många minuter... o sen när han fått krafsa på den med hoveno kika ett par minuter så tag jag en sväng bort med hästen o gick sedan i promenadfart rakt mot den med inställningen att det inte var ngt konstigare än att gå på vägen - o min häst gick rakt över i lugn takt, inga problem alls! Sen brukar han ju iof gå fram överallt om jag bara suttit av o visat honom först, så det varkanskeinte så förvånande. Men det är nog en bra metod iaf! Leta reda på lastpallar - lyckatill!

Till vänster i bild ser du vad vi har hemma att öva med.
Våra hästar är inte rädda att gå på träbroar, däremot kan det hända att de kollar vad som finns under bron (om det är mkt vatten som rör sig tex)

Du har ingen kamrat med häst som går lugnt och tryggt över bron som kan ta sig tid en dag, rida före dig och din häst över och sedan vänta tills du och din pålle kommer över lugnt och sansat?
Då är ju både en hästkompis och matte (med massor av beröm när det blir rätt) på andra sidan och väntar.

Måste bara berätta. Min Cz bryr sig inte om broar. Vi har gått över div olika modeller så han går än om det bara är två plankor.
Vi var på prova på western för ett par år sedan. Där skulle man rida över en bro liten som en halv eu-pall. Den låg mitt i ridhuset. Cz fann inte en enda anledning att trampa på denna träsak. Det fanns hur mycket ridhus som helst runt om. Varför gå på den när man inte behövde.
Jag fick hoppa av och tjejen som visade oss tog på honom en repgrimma. Började vandra runt med honom så han skulle följa henne, inga problem. Han kan den leken. Men att ta ett enda steg på träbron, glöm det. Han var hal som en ål.
Hon lyfte upp frambenen ett åt gången. Inga problem han var inte rädd. Men när han sedan skulle följa så var det bara att gå bredbent eller hoppa på ett bakben så behövde inte bakfötterna trampa på träet. Hon försökte flera gånger men han vet var han har sin kropp så det gick inte.
Det som fungerade var att lägga en bom framför. Då blev det ett "hinder" för honom och han trampade på den där träbron.
Men jag glömmer inte synen av denna hala ål som slingrade sig och stretade ut med benen så han inte trampade på bron. Härligt att se sin egen häst på håll när han håller på så istället för att vara den som kämpar.
// Linda

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: LuckyMe
·
W
Träning Jag är från breddgrader där det inte brukade finnas mer än lite snö på vintern, men bor nu där det finns snö på vintern (en normal...
2
Svar
20
· Visningar
2 024
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar