Trä ätare??!!?

G

gunsmokegirl

Hej jag har en fundering och jag hoppas att någon kanske kan hjälpa mig att tänka utanför "the box". Jag har ett sto som jag hämtade när hon var väldigt mager hon hade givetvis en hel del brister på diverse ämnen i kroppen som följd på det. Nu har hon hämtat sig oerhört bra och jag har varit noga med hennes mat och anpassat staten så att hon tillsammans med betet ska ha även det som ofta inte slinker med via det naturliga betet. I dagsläget har min poa hämtat sig med ca 80-90 kg på 6 månader, vilket bara det är rätt otroligt. Min fundering är.. varför äter hon på inredningen?? Ingen av mina hästar har någonsin gjort det efter att jag anpassat deras foderstat. Jag funderar om jag kan ha missat något, bör tillägga att hon inte krubbiter och sväljer luft utan bara äter trä. Visst man kan ju ta bort sådana beteenden med tex krubbnix. Men jag vill ju gå in på djupet inte bara stänga av henne genom krubbnix exempelvis. Har kollat tänderna men om det säger dom att där är allt okej. Så vad kan det då vara?? Om du har egna erfarenheter och eller tankar så vill jag ta del av allt så jag kan hjälpa henne att inte måsta äta trä när hon har fri tillgång på mat i form av hö. Och givetvis anpassat kraftfoder med mineraler och vitaminer... Hjälp mig och min poa:confused:

Sv: Trä ätare??!!?

Grattis och bra jobbat med pållan! :bow:

våra hästar är ena riktiga trä ätare. Det är väl naturligt att knappra på träd och står tex din häst i en elhage går den lös på boxväggarna istället.

Du skulle se våra staket, ser ut som vågor... :angel:

Ett sto som jag har haft åt på trä som en ren stressreaktion. Så första gången jag såg henne då hon precis var friskförklarad efter en skada. Stod hon och vrål åt av trät i boxen. När hon kom hem till mig, blev betäckt och fick gå ute mycket ihop med andra hästar. Så varvade hon ner och rörde aldrig mer något trä inne i stallet. Inte heller ute så att man såg det i allafall.

En del hästar har det som en fix idé bara. Jämför med nagelbitare.;)

Måla boxar och staket med spillolja som dels tränger in i trät och sen både är rötskyddande och smakar fan så får ni ha staket och boxar ifred från era stora "råttor".:D

*har kört med det själv när jag hade fjordan som hade gnagartendenser.*

En del hästar har det som en fix idé bara. Jämför med nagelbitare.;)

Måla boxar och staket med spillolja som dels tränger in i trät och sen både är rötskyddande och smakar fan så får ni ha staket och boxar ifred från era stora "råttor".:D

*har kört med det själv när jag hade fjordan som hade gnagartendenser.*

Ja de är några ena hamstrar våra pållar. ;)
Bra idé, synd bara att man 50tusen km staket... No thanks, får nog se ut som vågor då... :angel:

Har du testat att hänga in lite färska grenar åt henne? Kanske hon helt enkelt har ett stort "tuggbehov"?

En tanke bara, hoppas det ordnar upp sig för det är inte roligt när de äter upp stallet...

Och jag har varit med om en rejäl trädbitare som slutade efter att nytt mineralfoder inköptes. Teorin var att det var något behov som inte blev tillgodsett trots uträkning.

Anledningen till att en häst krubbbiter är oftast att den är uttråkad, får din häst tillräckligt med motion? Är du mycket med henne? Altså hanterar henne ofta? Du kan ju testa med att ofta göra sånt som hon tycker är roligt. Mitt ena varmblod ät nästan sönder hela sin box under den tiden då han var skadad och ej kunde ridas. Även fast han bara var inne i boxen under natten och ute i hagen på dagarna...

Ett annat smart sätt för att få bort olater som krubbitning är att smörja trä-kanterna med såpa eller med senap. Det brukar fungera! :) Lycka till med hästen! :rofl:

Min häst äter på trä, tror han gör de bara för att de går, samma i hagen då han äter på varenda grej jag lägger in. Med tanke på att han började när de kom en ny häst som åt på trät så tror jag de bara är en galen ide han har fått, tycker väl de är gott kanske. Lite uttråkad är han säkert i boxen också. Men sånt där klet funkar jättebra, då slutar han. Min pålle får också varje mineral han behöver och motion och kompis och relativt stor hage som han är ute i sålänge det är ljust ute. Så för de mesta är de nog en dum ide dom får bara.

Får hon tillräckligt med grovfoder? Kanske slutar hon gnaga på inredningen om hon har mat att pillra i. Jag har själv en gubbe som gärna gnager på boxväggarna när han käkat upp sitt grovfoder. Då han är extremt lättfödd samt matglad så kan jag inte lägga in grovfoder så att han har hela natten, han skulle då rulla fram ( Kan ju bara tillägga att han ändå får närmare 6 kg torrt hösilage till natten). Jag har löst detta genom att lägga in en tuss halm (ca 0,5 kg) då pillrar och har sig i halmen istället. Eftersom han inte tycker att halmen är lika god så äter han inte upp allt på en gång utan pillrar lite när andan faller på.

Måste få tillägga att mitt sto tuggade gärna på träd (i box och ute i hagen) oavsett årstid, motion, tillgång till mat (fri-begränsad), mer än väl erbjöds och åts mineraler/vitaminer/dyra/billiga etc.

Jag tror just min häst har en skeppsråtta inom sig och den verkar föredra tall.. hahaha =)

Jag har med en bäverhäst och har försökt klura ut varför han äter träd och trä.
Jag har läst om att det skulle kunna bero på saltbrist bla. Men salt har han ju och får mineraler o vitaminer+selen+älgört. Han har känslig mage med, kanske det påverkar med. I somras var det lugnt iaf, bara björkar i hagen och stolparna fick vara ifred:bow:
tyvärr verkar ovanan smitta, då kompisen med gnager ( aldrig gjort innan).

Tja, man kan ju testa sig fram med olika foder i olika mängder. Mer grovfoder skulle jag ha börjat att testa. Och mer uteviselse, och hur är det med kontakt med andra hästar (tillräckligt mycket, alternativt är hon trängd av en häst med högre rang)?

Är hästen harmonisk och har en väl fungerande foderstat, ja, då ska man inte leta sig förtvivlad efter något fel. Vissa hästar tycker helt enkelt att trä är gott.

Du behöver nog inte bekymra dig över det, som många andra sagt. Min polla äter trä.. hon älskar trä.. Om jag te.x står och sopar så blir hon nyfiken och vill vara med, om jag går "ger" henne sopen så börjar hon gnaga på skaftet.
Blir hon uttråkad på gången så börjar hon äta på dörrkarmen osv.

x)

Jag avskyr gangarboxar. dvs trä. Börjar någon så drar den lätt med sig andra.

Så fort att jag ser/hör någon gnaga, så penslar jag på spillolja.
Som någon sa här i tråden, leta dig inte fördärvad efter brister. Titta på din häst istället. Äter bra, har fin "skit" och är pigg och vaken, verkar nöjd.
Pälsen...glansig -är det säkert inget som saknas.
gulan

Tack för alla bra förslag hon rids regelbundet men inte hårt då hon dels nyligen varit underviktig samt att hon nu visat sig vara dräktig. Hon äter ifs på buskar och träd i hagen helst körsbärsträdet samt äppelträden. Men även asp och lind. Hojja, ja man får väl finna sig i att bara pensla till sig ett stopp på gnagandet på skeppsråttansbåt, hehe! Skönt att höra dock att det inte bara är min poa som trotts att hon har det bra och plir ompysslad och älskad var dag känner för att tugga. Hallå, varför har ingen uppfunnit häst tugggummi hahahahahahha! Skämt å sido. Tack för alla svar. Jag uppskattar humorn i detta! Tack!

Hästar sväljer INTE luft vid krubbitning. Luft dras ned i luftstrupen, men inte längre, därefter stöts luften ut igen.

Ang träätning, detta är ett naturligt betende MEN som riktas mot fel föremål. Träätning på stall har att göra med, stress, sysslolöshet och nervositet. Det sägs även att det kan ha att göra med för låg fiberhalt i foderstaten.

Jag är tveksam till om min märr skulle bry sig om spillolja. :crazy: Hon ger blanka f*n i både NoBite och CrubHalt utan gnager glatt vidare.
Hon har asp-pinne i boxen men gnager hellre på väggarna. :o

*K-L*
Hon tycker väl boxen är roligare:angel:
Cribhalt fungerade iaf på våra när de förra vintern tänkte ge sig på ett nytt träd.
Jag har svårare att acceptera att de biter ner träd, än stolpar, boxinredning osv( dött material och utbyttbart)
Värre med träd då det inte ser så grant ut när barken äts upp+ att träden riskerar att dö.:crazy:
I hagen de går i nu finns inte ett enda träd, bara lösdriftsbyggnaden de biter på och foderkrubban som är i trä.

Liknande trådar

E
Foder & Strö Jag behöver verkligen hjälp! Jag har en Varmblodsvalack på 11år. Lite förhistoria: Jag köpte honom 1februari i år, då såg han...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Min dam har sedan några veckor tappat mer och mer intresse för ensilaget för att nu i helgen helt rata ensilage i boxen – äter bara...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: fia-lisa
·
Y
Foder & Strö Hämtade ju hem min nya häst igår, och hade innan dess fått hjälp här på buke (tack så jättemycket! :) ) att räkna ut en vettig...
Svar
18
· Visningar
1 973
Senast: Juliamaard
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka