Z

Zilver

I ändringarna för dressyr TR 2007 står det:

Mom 221
Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till:
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Som huvudbonad gäller av
Konsumentverket godkänd hjälm med hakbandet i funktion, vilken är obligatorisk inom hela
tävlingsområdet. Detta gäller för ponnyryttare och juniorer i alla klasser samt för unga ryttare och
seniorer i alla lätta klasser. I Msv B-klasser skall unga ryttare och seniorer under ritten bära godkänd
hjälm enl ovan, hatt eller kubb. Vid all annan ridning inom tävlingsområdet får unga ryttare och seniorer
byta ut ovanstående mot annan huvudbonad.

Vad är igentligen riddräkt:confused: kan det betyda att man hädanefter får rida i allt från den vanliga dressyr klädseln till jocky dress eller ridklänning? tycker verkligen att detta skulle vara en stor förbättring och pigga upp den annars alldeles för strikta dressyren:D

Sv: Tr

Med tanke på att dressyr är en bedömningssport så tycker jag det är bra att det finns regler för vad man ska ha på sig.
Framförallt för att det ska bli så rättvist det kan. En kavaj ser ungefär likadan ut på avstånd oavsett om den kostat 100 kr eller 1500 kr.
Man kan komma över reglementsenlig klädsel för en spottstyver men ändå på håll se ungefär likadan ut som de som köppt sin utrustning för ofantligt mycket mer vilket jag tycker är bra, alltså hoppas jag att det förblir så.

Självklart är det ju också bra om ryttaren är diskret klädd - enligt tr- så att focus ligger på ekipaget eller hästen o inte på ryttarens fantastiska kläder.

Ops, glömde.. :angel: Vet inte vad riddräckt är så det var bara en kommentar i allmänhet. Vad stod det innan ändringen?

Självklart är det ju också bra om ryttaren är diskret klädd - enligt tr- så att focus ligger på ekipaget eller hästen o inte på ryttarens fantastiska kläder.

Håller med, annars lär de ju bli gnäll om det också, "orättvist, jag är diskriminerad, jag fick så dåliga poäng, domaren gillade inte min storblommiga kaftan", iofs blir det ju något mer att skylla på än sin dålig ridning för de som inte har någon självkritik och anser att det bara är domaren det är fel på.

Tillbaka till tråden, jag har inte heller en aning om vad som räkas som riddräkt, det borde varit lite mer specificerat.

Håller med, annars lär de ju bli gnäll om det också, "orättvist, jag är diskriminerad, jag fick så dåliga poäng, domaren gillade inte min storblommiga kaftan",

.

:rofl: :bump: :rofl:
förlåt... jag bara såg det framför mig :banana: ;)

Har för mig att det är ngt i stil med "vitt i halsen" och kontrast mellan ridbyxa och överdel.... dvs. mörka byxor till ljus överdel och tvärtom....

Är inte 100% men tror det stod så här förut:

Godkänd ridhjälm, i valfri färg, med hakbandet knäppt. I Medelsvår klass och högre för häst får hjälmen bytas ut mot annan hjälm, kubb eller hatt. Hjälm/hatt skall bäras inom hela tävlingsområdet så fort ryttaren sitter till häst.
Ridkavaj i valfri färg. En ridkavaj är figurskuren, av tyg, har sprund bak och når längre ner än till midjan. I MsvA/Prix S:t Georges och högre får man ha ridfrack.
Ridbyxor i valfri färg.
Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + enfärgade shortchaps utan fransar.
På handikapptävling får stövel alltid bytas ut mot shortchaps utan fransar.
Ljus polotröja eller ljus skjorta med vit slips eller vit plastrong

Storblommig kaftan vad härligt det måste jag ha nästa gång;) :rofl: :rofl:

De kan de ju inte ändå, de vägrar ju rida i "vanlig" sadel, jag har inte läst jättenoga men såg ingen ändrig angående sadlarna.

men jag hoppar vidare, om man kollar ändring i mom 289, vad det gäller betsling så är dett bett avbildad, tvådelat med rörlig mittdel, för mig ser det ut som vad jag och alla jag känner kallar för tredelat, vad är skillnaden?
http://www2.ridsport.se/files/{239DABD1-BBB6-48D6-9AFB-99C2395FE7C1}.pdf

Men hur ska någon veta det om det inte står skrivet vad som räknas som riddräkt?
Det brir nog väldigt svårt att säja till någon i jockeydräkt att det inte är en riddräkt.

ska skicka ett mail till förbundet och fråga.

precis... men det där med kaftan var så roligt, för jag fick bilder i huvudet av hur det skulle se ut :)

sen det andra jag skrev var absolut bara en grej " jag har för mig"...dvs jag tror mig ha hört att det är reglerna

DEt står tvåLedat inte tvåDelat. Tvåledat och tredelat är samma sak.
Har sett bett där mittendelen är rörlig, snurrande kula eller liknande, det måste vara det ändringen gäller.

En annan sak som ngn kanske kan svara på; Var i TR står det att ridbyxor måste vara ljusa, det står ljus skjorta, plastarong eller ngt sånt men inget om ljusa ridbyxor. :confused:
Fick en gång anmärkning på ridbyxorna i protokollet eftersom jag hade mellangråa ridbyxor.

OK då läste jag med rumpan :o, men det är ju samma bokstäver i ledat och delat, bara i en annan ordning :D

det är inte så konstigt att ni läste fel:rofl:

Eilngt en uneörnskding på ett engskelt uivtnierset så seplar det inegn roll i viekln odrnnig bksotrnävea i ett ord står i, det enda som är vtikigt är att fsötra och ssita bavstoken såtr på rtät patls. Rseetn kan stå hlelur om blluer och man kan ädnå lsäa tetxen uatn porbelm. Dttea broer på att vi itne leäsr vjrae bkosatv för sig, uatn odern som hlehet.

I ändringarna för dressyr TR 2007 står det:

Mom 221
Rad 1-5 samt 7de stycket Sporrar…. ändras till:
Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad och sporrar. Som huvudbonad gäller av
Konsumentverket godkänd hjälm med hakbandet i funktion, vilken är obligatorisk inom hela
tävlingsområdet. Detta gäller för ponnyryttare och juniorer i alla klasser samt för unga ryttare och
seniorer i alla lätta klasser. I Msv B-klasser skall unga ryttare och seniorer under ritten bära godkänd
hjälm enl ovan, hatt eller kubb. Vid all annan ridning inom tävlingsområdet får unga ryttare och seniorer
byta ut ovanstående mot annan huvudbonad.

Vad är igentligen riddräkt:confused: kan det betyda att man hädanefter får rida i allt från den vanliga dressyr klädseln till jocky dress eller ridklänning? tycker verkligen att detta skulle vara en stor förbättring och pigga upp den annars alldeles för strikta dressyren:D

Vaddå ? Står dt att man måste ha sporrar i alla klasser ?

*kl*

Nu får man inte heller ha headset eller liknande in på banan :p

Vilka "de"? Jag vet många som rider akademiskt i engelska sadlar.

Immer

De jag har sett på bilder i sina "riddräkter" som inte ser ut som de "riddräkter" man normalt tävlar dressyr i, de har inte haft sadlar av engelskmodell.

Liknande trådar

Utrustning "Hjälm ska bäras vid all ridning inom tävlingsområdet. Skyddsväst får bäras i samtliga moment. Till och med utgången av det kalenderår...
Svar
4
· Visningar
1 233
Senast: Void
·
Dressyr Konstig formulering i tr, eller är det bara jag som tolkar konstigt :confused: Från tr: Det sista jag strök under, innebär det att...
Svar
15
· Visningar
2 297
Senast: NilaD
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama