TR Vagnsbredd

snigelfarmor

Trådstartare
Såhär står det:
Ingen del av vagn (inkl. avbärare) som används i maraton får vara bredare än utsides spårvidden, med undantag för svänglar och navkapslar.

Nu undrar jag. Avbärare, visst är det såna som sticker fram framför hjulen och skydder mot att man fastnar mellan ett litet träd eller dylikt?

Vi diskuterade såna och då var det någon som sa att de kallades Konpetare :) En i klubben hade köpt en maratonvagn där de gick runt hjulen. Men det är inte tillåten, väl, om jag ska tolka TR.?

Är det nya regler eller har det alltid varit så?

/jenny

Sv: TR Vagnsbredd

Hm, det där lät lite märkligt... Ja avbärare är det som går framför/runt hjulen för att man inte ska fastna om man får ett träd eller en stolpe mellan hjul och kaross. Men jag tror mig ha sett fler vagnar med avbärare som går runt hjulen, men jag kanske inbillar mig...

runt hjulen? Menar ni att de släper i marken då eller? bilder :)

avbärare tolkar jag som att det är = "stötbågen". Det vill säga den rundstången som går från min fotplata back till gromen som hindrar att man sätter ett träd/stolpe mellan hjulen / karossen.

eller är jag helt fel ute?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara...

f9082918caceb25999dbb1ddc13d60c3_640_519.jpg

Här är det "bågen" som går från fotstödet fram hos kusken bak till fotstödet för groomen, om du förstår vad jag menar?

c226aa032c22df30168de6b0a36a8bd3_640_483.jpg

Jämför med min vagn som inte har någon! :)

CB3.jpg

Här syns tydligt avbäraren som är framför hjulet. Hindrar att vagnen fastnar.

Har funderat en del på detta. Säg att sittsen där bak är bredare än den yttre språvidden då får man alltså inte tävla maraton? Det är svårt att se om det är så på din vagn. Men jag är ganska säker på att min maratonvagn ser ut så (ponny cross). Köpte den för någon månad sedan, kul att jag inte får lov att tävla med den:mad: va fään

Hm, nej så är det inte på min vagn. Hjulen är längst ut. Jag tycker det är märkligt också att vissa säljer vagnar som inte ens är 125 sm breda, för dyra pengar. Tänker på vagnar från Meg's körnånting...

Har mailat honom nu:) Allt är orginal på min vagn, den är bara 1 år gammal, jag har bara haft den i drygt 1 månad. Jag var ute och mätte på den idag och hela "ovan delen" sticker ut knappt 1cm på varje sida - spårviden är 125cm och mäter jag över groomsätena så är den 127 cm:( bah! vad man bli arg!

men om man inte tävlar maraton utan bara dressyr och precision får det finnas en sådan avbärare runt om hjulen då????

ja det skulle jag tro har inte läst TR men vad jag vet så står det inget om "avbärare". Det står inte att man måste ha en stötbåge (avbärare) i maraton heller, tror att det är helt frit att använda dom i vilka grenar som helst.

Det är nytt för i år att man inte får ha något som sticker utanför hjulen på sin vagn då man tävlar marathon. vet itne hur det är i dressyr och konkörning. det innebär dock att ajg itne får tävla marathon med min roslagsrockard som har avbärare som går utanför hjulen....*morr*

Har funderat en del på detta. Säg att sittsen där bak är bredare än den yttre språvidden då får man alltså inte tävla maraton? Det är svårt att se om det är så på din vagn. Men jag är ganska säker på att min maratonvagn ser ut så (ponny cross). Köpte den för någon månad sedan, kul att jag inte får lov att tävla med den:mad: va fään

Hejsan! fick hicka när jag läste detta, kollade min vagn (ponny cross till enbet/par shettis) och även min kompis som har en till sin B-ponny och då är hjulen strax utanför "ramen" och även där groomen kan sitta, phuu. mia

Jag har varit ute o kollat på min vagn riktigt noga med vattenpass:idea: och då verkar det som om hjulen ligger någon millimeter längre ut iaf.:banana:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka