Tr iv 2009

OldQ

Trådstartare
Nu har nya TR kommit. Visserligen lyckas jag inte få hem det från förbundets hemsida men i alla fall. Vad tycker ni om ändringarna?

Sv: Tr iv 2009

Här är LÄNK till ändringarna för 2009.

Har inte hunnit fundera så mycket över ändringarna, mer än konstaterat att köttbullen är färdigkvalad till lätt klass. Känns skönt, nu jäklar ska han få hoppa vatten fram till Mantorp! :devil:

Kanske ska tillägga, innan någon annan gör det :angel:, att han kommer att gå hopptävlingar i vår också. Men skönt att slippa "jaga" kvalresultat.

aicha - övertydlig :D

Kanske ska tillägga, innan någon annan gör det :angel:, att han kommer att gå hopptävlingar i vår också.

Du, är det alldeles säkert det, för annars...... :mad:

:rofl:

Förövrigt läste jag igenom hela TR i går och alla ändringar, jag vet inte jag tycker mest det är förvirrande och jag är glad att jag inte tävlar ponny för inom ponny var det nog allra mest förvirrande. :confused:

Senast ändrad:

*kl*
Jag måste köpa en ny hjälm!? Kan någon förklara för mig VARFÖR? (*inte bara för att det står i TR*)
Citerar "hjälmen bör ej vara beklädd med strävt material..."
Är det för att huvudet ska glida bättre på marken om man faller av??????????

Jaja men det står BÖR och inte SKALL alltså är det ju inget krav egentligen?

Jag tänker ha min GPA hjälm iallafall och i värsta fall om det kommer någon ettrig ÖD som inte kan TR kan jag ju ta på det där glansiga svarta överdraget som jag har. :grin:

Men Bör är ju inte Ska. Om inte annat så är det ju bara att ta på ett överdrag på hjälmen

Jo, men man får väl tro att det ligger någe smart bakom detta? Och jag kan anta att en del (domare) läser TR som djävulen läser bibeln...

Jaja, som ett sidospår tycker jag att man kan ta bort denna "rekommendation". Bättre att ha med sånt som "SKA" gälla i ett tävlingsreglemente.

Fast jag vill fortfarande veta varför det BÖR vara en glatt yta på hjälmen :)

Fast när man läser igenom hela TR så är det ju BRA mkt mer ändringar än vad som är sammanfattas i den där länken :confused:

Ajdå, inte så smart. Den här länken låg som en egen liten sammanfattning för 2009...trodde jag. Jag orkade inte läsa hela TR. :angel:

Fast jag vill fortfarande veta varför det BÖR vara en glatt yta på hjälmen :)

Jag tror du svarade på frågan själv tidigare, för att huvudet inte ska stoppas upp tvärt ifall man faller av & landar på huvudet.

*hmm, den där formuleringen vete f*n...jaja, jag tror du förstår hur jag menar*

Somliga ändringar ( till det bättre ) har smugit sig in. :cool:
Nu får småponnyerna ha vattenhinder igen.:)
Jättebra för då slipper jag kat I ponnyryttare som tycker det är orättvist att bara di små får hoppa ett hinder omedelbart efter vattnet. :angel:

En tjej som bröt nacken i Mantorp för en massa år sedan hade sammetshjälm och de trodde att det var hjälmen som slog i nacken pga att den inte glider mot underlaget. Det var därför det kom en massa nya jockey-hjälmar, innan var alla sträva, numera är de flesta glatta på ytan

En tjej som bröt nacken i Mantorp för en massa år sedan hade sammetshjälm och de trodde att det var hjälmen som slog i nacken pga att den inte glider mot underlaget. Det var därför det kom en massa nya jockey-hjälmar, innan var alla sträva, numera är de flesta glatta på ytan

Men det måste ju bero på själva utformningen av hjälmen, jag menar en sådan gammeldags kask med sammet går ju rätt långt ner i nacken, jag tror inte GPA hjälmen kan slå i nacken hur tvärt man än landar faktiskt.

Nya TR är väl ytterligare ett bevis på att fälttävlanskommitten har problem med att få ihop påsen både på kort och lång sikt.

Tycker generellt inte att vi ska regler som gäller retroaktivt, är ingen bra tendens på lång sikt.
Såg också att (som jag tolkar det) att ryttare som ridit CNC*** inte behöver kvala som ekipage om dispens ges av förbundskaptenen, vilken då ? och på vilket sätt ? gäller under hur lång tid ?

Fälttävlansmärke II vad gäller för de som redan har, ska man tolka det som att de som fick märke II under 2008 men ej startade i någon CNC* måste ha underskrift av tränare i ryttarboken per ekipage eller ?

Det brukar vara bättre om regler är tydliga, nu står det t.ex. "bör" på flera ställen är det bra ?

Vid fall, varför inte alltid ha krav på att ryttare innan avfärd ifrån platsen ska kontrolleras av närvarande sjukvårdspersonal.

Säkerhetstänket haltar, ibland känns det som att regelverket försöker skärpa det och ibland ser man mellan fingrarna.

Utbildningstävlingar som de tänkt till kring :angel:, hur många sånna kommer vi att se ?

Efterlyser mer proffsighet i stort, både när man skriver regelverk, ger information, har dialog, gör upplägg m.m för :grin:

Såg också att (som jag tolkar det) att ryttare som ridit CNC*** inte behöver kvala som ekipage om dispens ges av förbundskaptenen, vilken då ? och på vilket sätt ? gäller under hur lång tid ?

Det gäller väl hoppkvalen och skall underlätta för de ryttarna att starta andras hästar utan att behöva hoppkvala .

Det står CCI*** och då är det seniorernas förbundskapten.

OK, det var ett bra skäl! Jag har en "vanligt" hjälm som inte är med glatt yta men får väl skaffa ett överdrag eftersom tomten i alla fall inte kom med en ny hjälm :D.

Tycker fortfarande att kommittén är helt ute och cyklar på ponnyfronten - det står jag för oavsett om det är buke eller en insändare undertecknad A.Rosendahl !

Tror inte det kommer komma så många nya ekipage "underifrån" utan de som rider nu kämpar nog på för att de gillar sporten.

Jag tror att det blivit lite bättre på ponny. Lättare hoppkval t.ex.
Däremot tror jag inte att det är lyckat att P80 enbart får vara stilbedömning eller clear round.

Sen är det ju så att alla inblandade i sporten måste jobba för att få en större återväxt på ponnysidan.
I alla fall jag kommer att jobba för att inte klasser stryks pga för få anmälda.

Det brukar vara bättre om regler är tydliga, nu står det t.ex. "bör" på flera ställen är det bra ?

Vid fall, varför inte alltid ha krav på att ryttare innan avfärd ifrån platsen ska kontrolleras av närvarande sjukvårdspersonal.

Håller med. I TR bör inga "bör" förekomma för det ger alldeles för stort utrymme för egna tolkningar.

Orkar inte läsa hela TR igen, gjorde det igår o om jag inte minns totalt uppåt väggarna så stod det väl att man måste på eget initiativ uppsöka sjukvårdare på plats om ett fall uppstått? Eller var det bara om man skulle rida ytterligare häst?
I vilket fall ser jag inte just detta som ett problem då jag aldrig sett en ryttare falla av utan både funktionärer och sjukvårdare rusat dit och försäkrat sig om att det gått bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 595
Senast: Rugge
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
936
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 076
Senast: super
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
771
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka