Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?
För att förtydliga händelsen så kom i håg att det var Domaren som talade om för veterinärerna vad de fick göra resp,inte göra.
Vårat TR skall sålunda inte gälla.
Domarna har för övrigt varit på kurs i år där det kom fram att veterinärerna fick klappa i händerna för att få i gång hästar som har svårt med uppspringningen.
Men tydligen så kan vissa Domare helt köra över veterinärerna.
Kontentan av hela händelsen betyder att vi kan helt glömma bort vårt TR.
All den besvikelsen som infann sig denna dag kommer att få stor betydelse för framtida Distansryttare.
Om internationella Dommare resp.internationella veterinärer godkänner uppspringning med Grimma resp.påklappning utav veterinärer för att få hästen att komma igång,och en Domare förbjuder veterinärer att göra sitt arbete,så ställer man frågan varför behövs det veterinärer och Domare.
Således så kan Distanssporten bli mycket billigare utan dessa.
Dommaren på Vedemaritten begick ett allvarligt misstag genom hans agerande.
Sedan gick han på personangrepp som inte har med sporten att göra.
Denna händelsen kommer att bli mycket debaterad inom Distansrörelsen
Så kom ihåg alla ni som rider Distans även ni kan komma att råka ut för detta,vilket jag tycker är helt fel.
Anne´s man vid pekfingret
Jag tror att det är viktigt att vi inte blandar ihop korten och skapar förvirring om vad som egentligen gäller.
Hästarna ska bära träns på tävlingsplatsen och visas för veterinären i träns. Grimma får enbart användas i viloområdet.
Hästen ska egentligen trava upp utan någon som helst pådrivning från omgivningen. Eftersom vissa hästar kan vara svåra att få igång, så har man kommit överens om att veterinärer/domare kan få tjoa och vifta en gång för att starta hästen. Det är inte tillåtet att springa efter hästen och vifta etc. Detta sker dock ibland trots att det inte är tillåtet. Även i detta fallet så hjälpte man till på ett egentligen otillåtet sätt - alltså för mycket.
Så precis som CK och edvarda skriver i början - detta får man träna upp hemma. Att visa hästen för veterinär är ju en del av tävlingen. Sedan slutar jag aldrig att förundras över att så många tror att de kan dra fram en 500 kg häst till trav.
Det är domarna som bestämmer på tävlingsplatsen! Det är domarna som ytterst ska se till att reglerna efterlevs. Det är faktiskt domarna som utesluter hästar - inte veterinärerna.
Det är med andra ord inget brott mot TR att domaren påpekar att en häst inte får visas i grimma eller att man inte får driva på den vid upptravningen. Istället är det precis tvärtom; det är domarens plikt att åtgärda de felaktigheterna. Annars blir det som man kan läsa av en del inlägg - fel - som sedan i sin tur skapar oklarhet om vad som egentligen gäller (men på den tävlingen så fick man minsann...)
Min erfarenhet säger mig dessutom att veterinärerna alltid har rätt. De kan vara olika hårda, men de har alltid rätt. De är utbildade för att bedöma hästens tillstånd. Det sker relativt ofta att ryttaren själv inte ser exempelvis en hälta som veterinären ser. Generellt så är det min uppfattning att veterinärerna hellre friar än fäller.
Så min slutsats blir att om veterinärerna har bedömt att din häst var utmattad i sista grinden - då är i alla fall jag övertygad om att hästen var utmattad. Bättre då att ta lärdom av det och fundera på vad som egentligen gick fel - otillräcklig träning, för högt tempo, infektion i kroppen ??
Jag tycker defintivt inte att det är bra om vi skapar ett forum där vi diskuterar enskilda uteslutningar och ifrågasätter veterinärernas bedömning på tävlingar utan att veterinärerna är med och kan gå i svaromål.
Domarna bestämmer om reglerna efterlevs och veterinärens bedömning är slutgiltig och ska inte ifrågasättas.
Kjell W