tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

cardigan

Trådstartare
:confused: är ledsen o besviken över min tävling på vedmarritten med min häst scandal giggollo. giggen har alltid varit svår att springa upp med tränslet andvänder mig av ett sk stångbett på honom har prövat vanligt bett hackemoore och en del andra bett men ej funkat så bra därav behållt stångbettet för det är det som han funkat bäst på, men nackdelen med stångbettet har varit att vid uppspringningen vid vetbes när jag dragit tyglarna över huvudet på honom att han gjort en tvärnit och vill ej springa upp, förmodligen över att han tycker att det är obehagligt över att något drar honom då i munnen.fick löst det då av domare och verinärer att det går bra att dra en grimma över tränslet under uppspringnen o därefter har det funkat bra. på vedmarritten under hela tävlingens gång andvände jag mig av som sätt till sista vetcheck där jag blev stoppad av domaren att så fick jag inte gå till väga:confused: vad skulle jag göra nu då tänkte jag för jag visste att inte giggen skulle springa upp och som ni alla vet så måste jag givetvis springa upp med hästen för att vetrinär skall kunna bedöma om han går rent. det slutade med att giggen låste alla 4 ben o vägra springa märk väl då att han hadde 48 i slutpuls fullt vigör för allmänt men han vägrade då att springa. jag blev utesluten på utmattning av häst,hur hadde ni här på buke reagerat,? och hur tror ni att det känns att komma ut o tävla igen efter en sådan här sak, hur bra låter det att man rider en uttmattad häst jag vet ju vad som är sant men alla vet ju inte det det är som man har lust att sluta att tävla efter en sådan här sak. vore tacksam för svar av er på buke mvh anne:o

Sv: tr fråga är det någon som råkat ut för samma som jag ?

Om han inte vill springa när du drar honom i truten är det väl enbart att träna och åter träna på att han ska springa upp bredvid dig på en smackning.

Jag springer ofta upp med min häst hemma, och på ett sch-sch - ljud ska han trava på i friskt tempo BREDVID mig, utan att jag vare sig trar igång honom, eller behöver bromsa med tyglarna.
Han ska helt enkelt lära sig gå fot.

Ja, det är bara att träna tills det funkar. Det är bara EN av alla de saker en god distanshäst bör vara bra på.

jo det har du fullständigt rätt i men kan du förstå hur det känns eller har du råkat ut för liknande händelse? mvh anne

Det är väl kanske inte så ovanligt, tycker jag.
Att det känns "pinsamt" kan jag förstå, och jag tror alla i en liknande situation skulle känna samma sak.

Fast jag tycker ofta man ser hästar som vägrar springa framåt, och att domarna får springa efter och flaxa med en pärm. :angel:
Detta gäller både PP-hästar och mer rutinerade djur.

Jag har ofta tänkt att det skulle bli fler anmärkningar på punkten "framåtanda och attityd" än vad det blir.

För att förtydliga händelsen så kom i håg att det var Domaren som talade om för veterinärerna vad de fick göra resp,inte göra.
Vårat TR skall sålunda inte gälla.
Domarna har för övrigt varit på kurs i år där det kom fram att veterinärerna fick klappa i händerna för att få i gång hästar som har svårt med uppspringningen.
Men tydligen så kan vissa Domare helt köra över veterinärerna.
Kontentan av hela händelsen betyder att vi kan helt glömma bort vårt TR.
All den besvikelsen som infann sig denna dag kommer att få stor betydelse för framtida Distansryttare.
Om internationella Dommare resp.internationella veterinärer godkänner uppspringning med Grimma resp.påklappning utav veterinärer för att få hästen att komma igång,och en Domare förbjuder veterinärer att göra sitt arbete,så ställer man frågan varför behövs det veterinärer och Domare.
Således så kan Distanssporten bli mycket billigare utan dessa.
Dommaren på Vedemaritten begick ett allvarligt misstag genom hans agerande.
Sedan gick han på personangrepp som inte har med sporten att göra.

Denna händelsen kommer att bli mycket debaterad inom Distansrörelsen
Så kom ihåg alla ni som rider Distans även ni kan komma att råka ut för detta,vilket jag tycker är helt fel.

Anne´s man vid pekfingret

Det är alltid svårt när man inte förstår vad som hände. Men jag tycker inte du ska tänka "Nä, nu skiter jag i det här. Jag lägger distansen på hyllan."
Istället så måste du fråga dig vad var det som hände, igentligen? Häng inte bara upp dig på själva upptravningen. Det är inte säkert att det bara var det som fick veterinärerna att utesluta hästen.
Vad fick hästen för anmärkningar i vetgrindarna? Vad fick den för anmärkningar i mål?
Genom att analysera vad som hände så kan man förbättra sig till nästa gång. Motgångar kan antingen knäcka en eller så tar man lärdom av det som hände och utvecklar sig till en ännu bättre distansryttare.
// Linda

Nu vet jag INGET om denna händelse, inte ens tredjehandsuppgifter.

Dock är det ALLTID så när man är med på en tävling, att man får finna sig i vad domare och veterinärer tycker.

Och så vitt jag förstår så är det domaren som har sista ordet.

Anser de att en häst ska uteslutas så är det så. Och så ska det vara.

Fast visst måste det väl ändå vara så att man ska kunna få förklarat exakt vad det är som gör att ens häst blev utesluten?

Får man inte ha grimma över tränset när man visar hästen för veterinären?
Får veterinären inte klappa händerna eller vifta med pärmen för att få igång en häst som springer ovilligt?

För min del anser jag att en häst som segar vid uppspringningen borde få anmärkning för framåtanda & attityd, precis som CK skrev, men att bli utesluten på enbart det, om resten - puls, hudturgur etc är OK - låter märkligt.

ja visst är det hadde förstått om giggen hadde haft hög och oregelbunden puls feber eller flåsande andhämtning,under tävlingens gång hadde han anm på hudrurg en 1 som sedan var borta i andra vetgrind och en anm på mag o tarmljud som sedan ochså var borta i slutgrind hadde han 48 jämn puls mag o tarm ljud helt ok, men uppspringningen funkade inte.om jag skjälv skulle läsa ett verinärprottokoll där en häst blivit utesluten på utmattning skulle jag tänka har personen i fråga ridigt så odömeslöst att hästen håller på att ramla ihop, eller behöver den stå med dropp för att återhämta sig,ni skall inte tro här på buke att jag inte klarar av att ta en uteslutning,jag har blivit utesluten många gånger hälta hög puls mm. det är inget jag är stolt över, men jag har kunnat ta det när det har varit på rätt grunder,är det någon som kan förstår hur jag menar. ? mvh anne

ja visst är det hadde förstått om giggen hadde haft hög och oregelbunden puls feber eller flåsande andhämtning,under tävlingens gång hadde han anm på hudrurg en 1 som sedan var borta i andra vetgrind och en anm på mag o tarmljud som sedan ochså var borta i slutgrind hadde han 48 jämn puls mag o tarm ljud helt ok, men uppspringningen funkade inte.om jag skjälv skulle läsa ett verinärprottokoll där en häst blivit utesluten på utmattning skulle jag tänka har personen i fråga ridigt så odömeslöst att hästen håller på att ramla ihop, eller behöver den stå med dropp för att återhämta sig,ni skall inte tro här på buke att jag inte klarar av att ta en uteslutning,jag har blivit utesluten många gånger hälta hög puls mm. det är inget jag är stolt över, men jag har kunnat ta det när det har varit på rätt grunder,är det någon som kan förstår hur jag menar. ? mvh anne

Hej Anne,

Jag har ditt vetkort här, du kan gärna få det skickat till dej om du vill. Det du skriver stämmer inte riktigt.

Hälsningar,
Katarina Danielson
Skånska Distanssällskapet

Vet inget om din tävling, men att bli utesluten av skäl som ingen annan ser, kan göra att man tappar suget att tävla, särskilt på lägre nivå..:( fram för mer trevlig personal!:) (av erfarenhet av det jag själv varit med om/sett på tävlingar, vet som sagt inget om din tävling, men tråkigt att du blev utesluten)

Senast ändrad:

Vet inget om din tävling, men att bli utesluten av skäl som ingen annan ser, kan göra att man tappar suget att tävla, särskilt på lägre nivå..:( fram för mer trevlig personal!:) (av erfarenhet av det jag själv varit med om/sett på tävlingar, vet som sagt inget om din tävling, men tråkigt att du blev utesluten)

Ja, jag tycker du har helt rätt. När det gäller ryttare som är nya kan man gott se det mer som ett tillfälle att lära sig i CR och PP klass, så länge det är uppenbart att hästen mår bra. Då kan man istället för uteslutning berätta hur man skall göra det hela på rätt sätt.

Cardigan har varit med i många år och ridit längre distanser.

Hälsning Maja

Faktiskt så ställer jag mej väldigt undrande till ditt inlägg. "Bli utesluten för skäl som ingen annan ser". Jag skulle bli jättetacksam om du förklarar vad du menar för detta är inget jag någonsin varit med om.
Jag har varit aktiv inom distansen sedan 1992 tävlat sedan 1994 och har aldrig aldrig aldrig varit med om att en häst blivigt utesluten p.g.a skäl som inte syns på veterinär kortet? Eller att ett regelbrott förekommigt tex otillåten drivning,lång spö eller felridningar, vilket ju är kontrollerat i TR.
Många är de fall där ryttaren inte kanske håller med om att hästen är halt eller vad nu problemmet kan vara men att få en häst utesluten pga något som inte syns eller hörs som ett problem för att rida vidare det har jag aldrig råkat ut för.
Har jag då haft en enorm tur under mina år som ryttare,tävlingarrangör och groom?
Eller har jag helt enkelt missat vad du menar med ditt inlägg?
Observera nu att detta är inte någon kritik utan verkligen så att jag inte känner igen det som skrivs som min verklighet eller så missar jag poängen med ditt inlägg.
Trevligare personal? Har tävlat mycket inom både hoppning och fälttävlan tidigare och måste säga att trevligare funktionärer än inom distansen får man leta efter.
Att ge CR ryttare eller oerfarna hästar chanser är ju givet och har själv sett att det görs, tex en CR ryttare på Vedemaritten sist som kom med sin helt gröna häst och själv aldrig tävlat distans. Hon fick mängder med råd och tips för sin häst av både mej,pulsare och vetrinären. PP och CR är ju utbildnings tävlingar.
Och hon gjorde exakt som vi sa och hennes ritt blev godkänd och hon tyckte själv att hon lärt sej massor.

Nu såg jag att jag skrev konstigt mej,pulsare och veterinär. Jag var pulsare själv på Vedemaritten alltså. det skulle ha varit med ett "som" . Mina tankar går fortare än fingrarna.

I detta fall blev det svårt att godkänna hästen tror jag eftersom han inte ville trava. Han skrittade fram och tillbaka på upptravningsbanan fast de försökte få honom att trava upprepade gånger.
Precis som Anne skriver i sitt första inlägg att hästen måste trava för att bli godkänd.
Sedan vad det beror på är en annan historia men är det tränset så är det bara att byta sidepull eller annat bettlöst alternativ innan besiktningen så är det problemmet löst. Det är många som gör det.
Grimma är ju bara godkänd i tävlingsklasser i viloområdet.

För att förtydliga händelsen så kom i håg att det var Domaren som talade om för veterinärerna vad de fick göra resp,inte göra.
Vårat TR skall sålunda inte gälla.
Domarna har för övrigt varit på kurs i år där det kom fram att veterinärerna fick klappa i händerna för att få i gång hästar som har svårt med uppspringningen.
Men tydligen så kan vissa Domare helt köra över veterinärerna.
Kontentan av hela händelsen betyder att vi kan helt glömma bort vårt TR.
All den besvikelsen som infann sig denna dag kommer att få stor betydelse för framtida Distansryttare.
Om internationella Dommare resp.internationella veterinärer godkänner uppspringning med Grimma resp.påklappning utav veterinärer för att få hästen att komma igång,och en Domare förbjuder veterinärer att göra sitt arbete,så ställer man frågan varför behövs det veterinärer och Domare.
Således så kan Distanssporten bli mycket billigare utan dessa.
Dommaren på Vedemaritten begick ett allvarligt misstag genom hans agerande.
Sedan gick han på personangrepp som inte har med sporten att göra.

Denna händelsen kommer att bli mycket debaterad inom Distansrörelsen
Så kom ihåg alla ni som rider Distans även ni kan komma att råka ut för detta,vilket jag tycker är helt fel.

Anne´s man vid pekfingret

Jag tror att det är viktigt att vi inte blandar ihop korten och skapar förvirring om vad som egentligen gäller.

Hästarna ska bära träns på tävlingsplatsen och visas för veterinären i träns. Grimma får enbart användas i viloområdet.

Hästen ska egentligen trava upp utan någon som helst pådrivning från omgivningen. Eftersom vissa hästar kan vara svåra att få igång, så har man kommit överens om att veterinärer/domare kan få tjoa och vifta en gång för att starta hästen. Det är inte tillåtet att springa efter hästen och vifta etc. Detta sker dock ibland trots att det inte är tillåtet. Även i detta fallet så hjälpte man till på ett egentligen otillåtet sätt - alltså för mycket.

Så precis som CK och edvarda skriver i början - detta får man träna upp hemma. Att visa hästen för veterinär är ju en del av tävlingen. Sedan slutar jag aldrig att förundras över att så många tror att de kan dra fram en 500 kg häst till trav.

Det är domarna som bestämmer på tävlingsplatsen! Det är domarna som ytterst ska se till att reglerna efterlevs. Det är faktiskt domarna som utesluter hästar - inte veterinärerna.

Det är med andra ord inget brott mot TR att domaren påpekar att en häst inte får visas i grimma eller att man inte får driva på den vid upptravningen. Istället är det precis tvärtom; det är domarens plikt att åtgärda de felaktigheterna. Annars blir det som man kan läsa av en del inlägg - fel - som sedan i sin tur skapar oklarhet om vad som egentligen gäller (men på den tävlingen så fick man minsann...)

Min erfarenhet säger mig dessutom att veterinärerna alltid har rätt. De kan vara olika hårda, men de har alltid rätt. De är utbildade för att bedöma hästens tillstånd. Det sker relativt ofta att ryttaren själv inte ser exempelvis en hälta som veterinären ser. Generellt så är det min uppfattning att veterinärerna hellre friar än fäller.

Så min slutsats blir att om veterinärerna har bedömt att din häst var utmattad i sista grinden - då är i alla fall jag övertygad om att hästen var utmattad. Bättre då att ta lärdom av det och fundera på vad som egentligen gick fel - otillräcklig träning, för högt tempo, infektion i kroppen ??

Jag tycker defintivt inte att det är bra om vi skapar ett forum där vi diskuterar enskilda uteslutningar och ifrågasätter veterinärernas bedömning på tävlingar utan att veterinärerna är med och kan gå i svaromål.

Domarna bestämmer om reglerna efterlevs och veterinärens bedömning är slutgiltig och ska inte ifrågasättas.

Kjell W

Hon hade faktiskt tränset på fortfarande och grimman över det. Om hon börjar rida så, då borde hon ju få ha det så på upptravet också, eller??!!

Sen kan man ju tycka att om man tidigare fått klartecken från en domare att det är ok så kan man ju tycka att det alltid borde vara så, alltså det borde vara uppkollat från den 1:a domarens sida att det är ok.

Kom och tänka på en sak till, Varför var inte domaren konsekvent mot henne, hon fick springa upp 2 ggr med grimman över tränset men inte i slutgrinden??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka