remmis

Trådstartare
Så vad tycker ni om ändringarna i tr smo kommer att gälla från 09.

Finns på ridsports hemsida

Jag själv reagerade starkt på
mom 120
4.Lokal tävling
högsta klass som får förekomma är LA:4 gäller både häst och ponny.

Sv: Tr 2009

Jag såg också att de har tagit bort LA:5 och LA:6 från lokal tävling. Men jag tycker nog faktiskt att det är ganska bra. Har sett många ekipage på lokal tävling som rider med kandar fastän de inte alls är redo för det. Klart att det finns sådana på regional också, men jag tycker inte att det är lika många. Och jag tror att de som känner att de absolut vill rida kandarklasser oftast rider på regional nivå iallafall. Jag kan såklart inte tala för alla, och det är säkert några som inte åker på mer än någon lokal tävling om året och som är jätteduktig och för den personen är det ju synd, men man kan nog aldrig göra så att precis alla blir helt nöjda.

Visste inte att A:5 o A:6 var tillåtna på lokal nivå, bra att de begränsat till A:4, för sen tycker jag att det är alldeles för hög svårighetsgrad för att man ska ha det på en lokal nivå! Kandar ska inte förekomma på lokala tävlingar. Har inte högstanivån på klass varit lägre förut? (LA:1 eller så?). Har för mig det från när jag red B-ponny.

Jodå LA:5 och LA:6 har varit tillåtna på lokal tävling. Däremot har de väl inte varit så vanliga. Då tycker jag faktiskt att det varit vanligare att klubbarna valt att ha en eller två lokala klasser och sen en regional LA:5 eller LA:6.
Vad jag vet så har inte högstanivån varit lägre förut, men jag har faktiskt inte tävlat i så himla många år och alltid tävlat på regional nivå också när jag kommit upp lite i klasserna med mina hästar så det kan ju hända att jag bara helt enkelt inte tänkt på att det inte fanns högre än LA:1 på lokal. :p

Jag tyckte också att det var lite tråkigt då ponnyn inte kommer att få storhästlicens vilket betyder att jag bara kommer att kunna tävla upp till LA:4 på honom.

Hade varit bättre om man hade satt regel att bara träns får förekomma på lokal tävling om det nu var kandaret man ville komma ifrån.

Trodde inte heller att A5 o A6 vartillåtna lokalt :D

Håller med om att det är en bra regel som då införts nu!

visste inte ens att A5 och A6 förekom på lokal tävling, har faktiskt aldrig varit med om det. Däremot på regional dom gånger jag ridit dom programmen.

Jag hittar inte nya TR ändringar på Ridsportförbundets hemsida. Kan du inte ge en länk?

Själv tycker jag att det är jättesynd att de ska ta bort 5:an & 6:an från lokala. Det har funnits de gånger som jag av olika anledningar inte har kommit igång med tävlandet förrän i slutet av säsongen. Då har det kännts onödigt och dyrt att lösa reg.licens. Har då löst lokal och stuckit ut och ridit några LA:5 & 6 i brist på annat. Men tar de bort dem nu så blir det ju inte aktuellt att rida lokala tävlingar fler gånger. Så jag tycker att det är synd just om det skulle hända fler gånger att man inte kan tävla förräns mot slutet av säsongen.

...och här i sthlm är det relativt vanligt med lokala LA5-6 (bla för att det känns mer motiverat att ha endast hederspris på lokal tävling :grin: )
vilket väl innebär att det kommer att krylla av LA3 och LA4 istället, för så jäkla vanligt är det inte med
reg. LA (häromkring iaf)

jag förstår inte riktigt meningen med att begränsa det så, dålig ridning kommer ju alltid att förekomma på alla (iaf lägre) nivåer så länge man inte inför ngt kvalificeringssystem el likn

Senast ändrad:

Fast relativt vanligt är det väl inte med LA:5 och LA:6 på lokal tävling? Så vitt jag vet har bara en klubb haft en lokal LA:6 den här hösten.. Däremot tycker jag att det redan nu kryllar av LA:3 och LA:4, typ var och varannan klubb har en LB:3 som första klass och sen LA:3/LA:4..

För övrigt håller jag med dig ang. ditt andra stycke! Har även hört av en som är med och skriver TR att det nog ska införas kvalificeringssystem till MSVA och även att man bara får rida 1 klass/dag om man rider MSVA eller högre.. Men det får vi nog se.. Dock troligare att det isåfall kommer med 2010 tror jag.

Senast ändrad av en moderator:

Jag förstår faktiskt inte varför ridningen skulle bli bättre för att tävlingen är regional? Det som skiljer för ryttaren är väl en dyrare licens.... Dålig ridning lär man få se på alla olika sorters tävlingar.

Så vad tycker ni om ändringarna i tr smo kommer att gälla från 09.

Finns på ridsports hemsida

Jag själv reagerade starkt på
mom 120
4.Lokal tävling
högsta klass som får förekomma är LA:4 gäller både häst och ponny.

Jag trodde att man skulle släppa in högre klasser på lägre nivåer för att ge fler tävlingstillfällen?
Har det inte varit prat om sådant?
Eller gällde det bara träningstävling?

Jag ser inte riktigt nyttan med att begränsa.. Som sagt, dålig ridning kommer förekomma iallafall..

Ja, en sådan utveckling tycker jag hade varit mkt bättre. Jag tror det är hämmande för dressyrutvecklingen i helhet att ta bort de högre LA:erna från lokal. Som det har varit nu så har ju "lokalekipage" kunnat rida sin säsong och de som varit redo för det har mot slutet av säsongen kunnat rida upp till LA:6. Då är det inte en sådan "big-deal" att sedan ta steget över till regionala nästa säsong. Men med nya ändringen tror jag att det är många som kommer att fastna i lokala och inte komma vidare. Att ha högre klasser på sin tävlingsplats än vad man själv rider ger inspiration och en bra bild av vad man har att sträva mot. Fast det är klart, det finns ju en del tävlingar där de har både lokala och regionala klasser på samma dag. Man får väl hoppas att det blir fler sådana tävlingstillfällen.

För övrigt håller jag med dig ang. ditt andra stycke! Har även hört av en som är med och skriver TR att det nog ska införas kvalificeringssystem till MSVA och även att man bara får rida 1 klass/dag om man rider MSVA eller högre.. Men det får vi nog se.. Dock troligare att det isåfall kommer med 2010 tror jag.

Vilket trams! :mad: Ja, alltså att bara få rida en klass. Att inte få ha någon klass att värma upp på innan är ju absurdt! Så jobbigt är det ju inte för dem... Nej, det hoppas jag verkligen inte att de inför. Jag med min segburk rider ju förvisso alltid bara en klass så för mig blir det isf ingen skillnad, men det finns ju massor av hästar som behöver få komma in på en förklass först. Nej den idén tycker jag verkligen att de kan skrota. :mad:

Jag håller med dig :bow:.

Vi hade lokal LA:5 första gången i våras. Det var poppis. Dålig ridning kommer alltid finnas och hur folk rider med kandar beror inte på vilka tävlingsklasser som finns på vilken nivå. Som det är nu med mycket bortlottningar och fulla klasser så är det ju bara bra att ge fler tävlingstillfällen, speciellt under mindre dramatiska former.

Att införa en gräns på 1 klass/ dag from MSV A låter ju helt sjukt. ¨Så jobbigt är det ju verkligen inte. Varje ryttare får ju se till att ha tränat sin häst så den är redo för klasserna och orkar gå två klasser. Det börjar bli väldigt storebror över ridsportförbundet nu...

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 332
Senast: Lady_S
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka