Tovig långhårig katt

Ajda

Trådstartare
Jag har en norsk skogskatt som börjar dra sig mot året nu.
Sista månaden har hans päls börjat tova så in i norden, Under magen speciellt.
Innan fick han aldrig tovor trots att vi inte borstade honom. Visserligen kastrerades han för en månad sen, men kan det ha något samband?

Hur är det med era katter? Tovar de mycket?

Sv: Tovig långhårig katt

Jag tror att det beror pa individen. Jag har tva Norska Skogkatter, en av dem skoter sin pals exemplariskt och har nastan aldrig tovor medans den andra ar lite mer "slarvig" och behover mer borstning - men hans pals ser aven lite annorlunda ut, langre och tunnare harstran liksom. Detta trots att de ar helbroder.

Hur ofta borstar du din? Jag borstar mina ca 1 gg/v, mer nar de faller.

Tidigare har jag aldrig borstat honom.
Nu försöker jag få ut tovorna så några dagar i veckan blir det nu.

Tidigare har jag aldrig borstat honom.
Nu försöker jag få ut tovorna så några dagar i veckan blir det nu.

när man kasterar katten kan ämnesomsättningen i kroppen förändras och det kan även drabba pälsen, att den blir tovigare, varför vet jag däremot inte, vet bara att det har med ämnesomsättningen att göra.

Innan fick han aldrig tovor trots att vi inte borstade honom. Visserligen kastrerades han för en månad sen, men kan det ha något samband?

Du kanske ska bada honom oftare så att pälsen håller sig fräsch. Då tovar den inte lika lätt.

Det är ju dags för vinterpäls, därför den ändrar kvalitet tror jag. Plus åldern. De får ju inte fullt utecklad päls förrän första vintern som vuxen.

Borsta och bada, ge bästa tänkbara mat. Håll efter pälsen så behöver det aldrg bli några tovor.

Jag upplever på mina katter att om jag badar dem (man behöver ju göra det ibland om de misslyckas på toan!) blir de mer toviga! Så det bästa tycker jag är att enbart borsta på dem ibland gärna med pälsglansmedel.

Sen vet jag inte om du har en renrasig skogis? En del blandraskatters päls har större benägenhet att tova sig. Typ om de har en mer långhårspäls (typ perser). Har jag upplevt iaf!

Han är renrasig.
Har varit rädd för att bada honom om han skulle bli ännu tovigare.

Han får Royal Canin --> för kattunge (upp till 1 år).
Det finns väl för långhåriga katter. Ska köpa det istället nästa gång.

Upplever nu att han inte sköter sin hygien så bra. Han har ofta lite bajs i stjärten också. Inget han verkar störas av. Men klart att det kan fastna i rumpan med allt hår som sitter där, men han gör inga direkta försök att få bort det :confused:
Ikväll ska jag klippa, borsta och bada. Nu ska allt bort eftersom han inte gör några försök till att fixa det själv.

Om kissen är lat och inte vill tvätta sig vidare noga, kan man lura den till det genom att blöta ner den lite lätt och rufsa till pälsen.:idea: Du skulle ju även kunna klippa bort lite hår baki rumpan?

Tveksam till det där med speciellt långhårsfoder för pälsens skull. Fungerar det verkligen mot tovor?

Det finns väl för långhåriga katter. Ska köpa det istället nästa gång.

Vad de hittar på! ;) Jaa, det kanske funkar, vem vet!

Men som sagt, borstning håller tovor borta.

Min ena kisse struntar med i att det är skit i rumpan. Så, man är glad om man är hemma o kan hitta det i tid! När han var liten var han ofta lös i magen (pga fodret och foderomställning) då var det bad flera dagar i veckan. De har blivit bättre nu och han har väl bättre toateknik med...en sak o tänka på är att ha en stor toa, gärna med luckan öppen vid tak (eller öppen utan tak) som gör att de kan stå/sitta som de behagar. Då fastnar det nog mindre.

Mamma hade en norsk skogskatt förut som fick royal canin för långhåriga katter. han hade inte en enda tova. Men min Hugo och hennes Bosse har inte samma typ av päls. Hans var mer glansig och slät. Min Hugo ser ut som ett lockigt lamm under magen och har mer tunna håstrån och är allmänt ullig.

Vissa semilånghår måste badas enligt konstens alla regler (rätt schampo, balsam och noggran föning) för att inte bli toviga. Nu är han i en pälsbytarperiod, både vinterpäls och "vuxenpäls" som ska dit och det ställer ju till det extra mycket.

Jag tycker att du ska kamma igenom honom.
När han är tovfri kanske han behöver ett rejält bad även med avfettning, så att pälsen håller sig bra i fortsättningen. Feta och smutsiga hårstån klibbar och tovar ihop sig mycket lättare.

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 393
Senast: monster1
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama