Tovig Katt!

Royal_724

Trådstartare
Nån som har nåt bra knep för att få bort tover?

Min hankatt är full av dem!
Har en sorts kam med taggar på, den bästa jag haft för att försöka få bort dem!
Men han hatar när jag ska försöka få bort toverna!
Har provat med nån sorts kräm som skulle gära det lättare att få ut dem men hahaha!

Sv: Tovig Katt!

Kan du inte klippa bort dom värsta? Det brukar ju vara under magen o mellan bakbenen.. Då syns det ju inte så mycket att du varit igång med saxen... Har det tovat sig ordentligt så är det nästintill omöjligt att reda ut.

Dem sitter typ över hela honom!
Det har kommit en ny hankatt i bostadsområdet och han bråkar jämt med min han och honkatt!
Så det är därifrån han har fått sina tovor tror jag!
Har försökt klippa,men dem sitter ända ner i huden, har även försökt raka, för det är värst vid skapet och han luktar nåt hemskt!
Har tvättat honom också,men det hjälper inte!

Åk till veterinären och låt dom raka honom, sen är det borsta som gäller. Ska man ha långhårskatt får man också ta pälsvården som följer med.

Han är kastrerad va? Tänkte på bråken...

Skulle också tipsa om att raka ner pälsen på honom.

Finns nog inte så mycket annat att göra än att raka honom tyvärr. Har man långhårig katt måste man ta pälsvården på allvar, även om det vissa dagar kan kännas lite småtrist. (Jag älskar det, men jag hymlar inte med att jag är knäpp heller :D)

Han blir bara tovig över vintern,sen brukar toverna släppa automatiskt!
Men jag lyckades klippa bort det värsta i onsdags och torsdags...han var riktigt kelig för en gång skull! Och brydde sig inte att jag höll på med honom!
Nä, han är inte kastrerad!
Han har gått hur bra som helst ihop med alla andra hankatterna här...det är tre till hankatter som inte är kastrerade här och dem håller ihop som ett gäng här, jättekul att se!
Men så kom den nya hankatten och han bråkar med alla!
Men nu har han inte vart här på en vecka, hoppas han försvunnit hem till sig och håller sig där!

kan man inte ha pälsglans i kattpälsen när man tvättat och rett ut tovorna då? :idea:

Tja, det funkar kanske!:D
Dem säger ju att man kan ha det i sitt eget hår!
Så då kanske det går på katten oxå!

Jag skulle vara försiktig med att ha i kvarlämnade kemikalier i kattpälsen. De tvättar sig ju ganska mycket och får i sig det då till skillnad mot oss människor och hästar.

Det finns ju pälsglans för katt. Eller om det hette utredningsbalsam. Jag har oxå en tovpelle.

Sådana där produkter hjälper inte...

Att katten får tovor beror oftast på att pälsen är torr och har mycket underull a la´ perser.

Katter med fetare päls får oftast inte sådana tovor, jämför med Skogisar, Maine Cooner m.m

I min "första" ras är det oftast gamla kastrerade katter som får tovor i kombination med torrare päls och att dom blivit gamla och därmed inte orkar sköta pälsen helt enkelt.
Och då åker vi till veterinären och söver ner dom och klipper dom och tar bort ev. tandsten m.m.
Första dagarna efteråt är dom oftast lite dämpade, men sedan blir dom som kattungar på nytt...trots att dom kan vara både blinda och ha hjärtfel, men leka som kattungar gör dom ändå....

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id1456511.html

Och som en jämförelse hur han såg ut innan han klipptes...

http://www.fotogalleriet.se/pic_show_id340037.html

Nu börjar tovtiden, Vi har 2 långhåriga den enas päls är helt hopplös på vårkanten hur mycket vi än håller efter så blir katten en stor tova.

rakaparaten åker fram så fort vädret tillåter då tills dess håller vi efter så gott det går med sax. (Vill inte raka för tidigt på våren då katten är ute mycket).

Hon blir över lycklig när hon är rakad (men det ser förjävligt ut).

Okej...då är jag inte den enda med en tovig katt!
Försöker hålla efter honom så gott det går!
När han är kelsjuk!
Det börjar bli lite bättre nu...fast det sitter mycket kvar vid benen!
Det är där det är mest!
Min katt springer om han hör rakapparaten! *skrattar*
Men det går nog och vänja honom vid den förhoppningsvis!

Nej du är inte ensam med att ha tovig katt. Jag hade en perser förut och hon blev alltid tovig på våren och på hösten. Dom fäller väl päls då och då tovar det väl ihop sig.:crazy:

Jag skulle rekomendera att han kastrerades, alla katter som går ute fritt bör verkligen kastreras. Går att göra från 6 månaders ålder. De blir lugnare och springer inte i väg långa sträckor. Sen bidrar de inte till fler oönskade katter heller.

OJ! Man kanske ska vara glad över att Charlie (halvperser) blev korthårig som pappa... verkar vara mer jobb än man tror :D

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 228
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama