Totalt ignorerad

P

piffpuffen

Tänkte kolla om nån har någr abra råd. Problemet är att min fullblodstant total ignorerar mej :mad: Hon får för sig att hon INTE ska gå fram. Igår skulle hon inte gå in i stallet *pust* Det är inte det att hon är rädd eller tycker att det på något sätt skulle vára läskigt utan hon vill inte. Jag testade alla sätt jag kunde komma på för att visa att det är JAG som ska bestämma. Jag backade, flyttade henne på höger vänster upp & ner :smirk: Men INGET hjälpte! PÅ min valack funkar det ALLTID att backa och visa att nu räcker det med dumheter men tanten SKITER i mej :mad: :mad: :mad:
Någon som har en susning om vaf jag ska göra. Är svårt med ledarskapsträning när hästen stänger hjärnan och bara surar. Tillslut gick hon in, eftersom valacken kickade till henne bakifrån :D Han tyckte väl hon va fjantig!

Hjälp nån?!

Sv: Totalt ignorerad

Är du säker på att hon inte är rädd eller har andra bra skäl, (ur hästsynpunkt bra skäl) så måste du markera hårt (som det lät att valacken gjorde).
Då ska du samla ihop dej själv, (det här är svårt att beskriva) samla all beslutsamhet i magen och bestäm att det här ska hästen göra, "död eller levande". Låt den inte få dej ur balans. Sen tar du tag och leder in den. Går den inte så var beredd med ett spö och rappa till sanbbt och hårt, jag menar hårt! Tappa inte humöret, skrik inte, böna inte och be. Bit ihop och fortsätt. Det brukar fungera och jag har erfarenhet av mycket isstadiga fullblod bla. Det är mer en mental fråga än fysisk. Du ska vara helt koncentrerad på hästen och du ska inte vara upprörd utan utgå ifrån att det blir som du vill.
Lugn och bestämd. Inte tappa fattningen.
Jag lärde mej väldigt mycket av en enormt ranghög och självsäker häst som jag hade under många år. Att se honom med de andra hästarna och hur han vänligt men bestämt alltid fick sin vilja fram i alla lägen (med hästarna) lärde mej NH för många år sen. Det var så gott som aldrig fråga om våld från hans sida bara stenhård beslutsamhet och övertygelse om att han var starkare. Det ska du förmedla till din häst. Prova dej fram, jag lovar att det fungerar men det låter kanske "enkelt", trots att det inte är det. Mental träning.

Sv: Totalt ignorerad

Tack!! Ska prova det Nä hon är absolut inte rädd, det hade vart mycket lättare att handskas med! Hade hon kunna hade hon pekat finger åt mej:rofl: Det roliga är att dage efter gick hon in själv i stallet, lös, när valcken stog uppbunden. Då passade det:smirk: Nu har det inte vart några problem men hon kommer garanterat testa igen*pust* Dessa rara hästar! Man har mycket, mycket att lära!

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 551
Senast: akleja
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 713
Senast: Milosari
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama