Total låsning vid ridning

M

modesty36

Hej allihop!

Vi har stött på ett problem med vår nya ponny som vi inte har upplevt förut. Kanske någon av er har upplevt detta?

Bakgrundsfakta:Vi har haft ponnyn i 3 månader nu. Hon besiktigades på klinik när vi köpte henne. Hon är 6 år och ganska outbildad korsning mellan welsh, holsteiner och holländs ridponny.

I förrgår när dottern red henne så var hon ganska okoncentrerad, slog med huvudet och var allmänt "inåtvänd" och spänd. Igår när hon red så började ponnyn ridpasset med att släppa bettet helt. Dvs gå ner i en form där hon nästan bet sig själv i bogen. Dottern släppte tygel nästan helt och ponnyn gick kvar i samma form. Inte avslappnad utan fortfarande spänd och inåtvänd. Sedan så började hon vika halsen 90 grader till vänster i traven. Helt okontrollerbar travade hon runt så utan att gå o räta ut. Det slutade med att hon sprang rätt in i paddock-staketet.

Då sadlade vi av och jag tog henne i longerlina istället för att se vad som hände. Skritten gick bra, men samma beteende kom tillbaka i traven. 90 graders böjning i halsen till vänster oavsett varv. När vi skrittade henne eller när hon stod stilla så var hon rak. Inga problem att böja halsen till höger då heller. Däremot så var hon fortfarande väldigt spänd och slog med huvudet som om nåt stack henne på mulen. Det sistnämnda har förekommit förut.

För mig känns det som om det skulle vara en nerv som kommer i kläm. Att hon har ont av någon anledning är det ingen tvekan om. Är det någon som varit med om detta?

Kan tillägga att vi har en utprovad sadel och att tänderna är kollade.

Jag ska beställa en tid på kliniken och dotterns tränare ska titta på henne ikväll, men får gärna lite synpunkter på detta beteende av er.

Tack på förhand!

Sv: Total låsning vid ridning

aldrig hört om något sådant..
vad sa tränaren?
hoppas att det löser sig!

Jag känner igen det där i min ponny. :cry:

Han liksom krullar ihop sig, släpper bettet helt och blir helt konstig. Det brukar fungera att bara släppa efter och driva lite. Vissa dagar har vi inte problem med dt alls, ibland en del, ibland mer.

Innan trodde jag bara att han var lat, men nu ska jag åka och kolla hans tänder så fort som möjligt!! :eek: (Och om inte dt funkar så får vi väl åka och röntga eller något liknande!)

Hoppas det löser sig!

Igår när tränaren tittade på henne så fick vi inte fram den starka reaktionen. Hon "knäppte" av i nacken och gick alldeles för långt bakom lodplanet och släppte stödet. Hon var också fortfarande ganska stressad, men hon höll sig rak och var i alla fall ridbar.

Tränaren hade aldrig upplevt det som hände dagen innan och visste inte riktigt heller vad det kunde vara. Jag pratade även med en veterinär på ATG som också hade svårt att svara på vad det kunde vara. Vi fick rådet av båda att fortsätta rida som vanligt och observera alla "konstiga" beteenden. Så vi får väl göra så så får vi se vad som händer. Men, det är ju så att man vill hitta det direkt nu. Nåt är det ju som ponnyn inte mår bra av eller har ont av.

Hur är hon annars då? Alltså i hagen på gången i boxen m.m? Är det något annat som har förändras förrutom när hon rids/motioneras?
Hoppas allt löser sig i alla fall!

Hur är hon annars då? Alltså i hagen på gången i boxen m.m? Är det något annat som har förändras förrutom när hon rids/motioneras?
Hoppas allt löser sig i alla fall!

Ja hon har blivit tjurig i boxen och vid all hantering. Men det hänger väl ihop med att hon har ont. Hon visar ingenting i skritten men igår släppte jag henne lös i ridhuset och då visade hon samma reaktion som vid longering och ridning i traven. Viker sig, visar sitt ogillande och vill inte trava. Hon rör sig helt rent men är givetvis lite spänd.

Jag har aldrig sett nåt liknande beteende så snälla om någon har gjort det så skriv.

Vi har tid på ATG-kliniken på torsdag så jag hoppas verkligen att de hittar felet då.

Är hästen importerad eller svensk från början?

Jag slänger in mig här för jag är intresserad av hur det går för er. Min häst fick nackskada en gång, kotan försköts, men han blev "bara" stel.

Det är en svensk häst.
Mamman är holländare men vår ponny är både "gjord" och född i Sverige :smirk:

Jag gissade att hon fått en kotförskjutning i nacken först men eftersom man i skritt och stillastående kan röra hennes hals och nacke lika mkt åt alla håll så har jag nästan slagit den teorin ur hågen.

Jag gissade att hon fått en kotförskjutning i nacken först men eftersom man i skritt och stillastående kan röra hennes hals och nacke lika mkt åt alla håll så har jag nästan slagit den teorin ur hågen.

Det kunde man med min också fast atlas kotan var flyttad 5 mm.

Igår var vi inne på ATG-kliniken. Och tyvärr så visade hon absolut ingenting av sitt beteende där inne. Hon var mjuk, följsam och helt tillfreds vid longeringen :confused:

Vi gick ändå igenom henne igen avseende tänder och även svalj, ögon och näsa. Veterinären kände igenom alla leder och muskler och hittade ingenting. Hon tyckte dock att ponnyn tog för sig aningen dåligt fram och gjorde därför även böjprov. Ingen reaktion på hela benet men en halv grads reaktion vid böjprov av bara kota båda fram. Hon är behandlad i dessa nu. Ska vila 14 dagar och sen på återbesök.

Kvällen innan nästa återbesök ska vi longera henne hemma för att se om tidigare reaktion eller beteende finns kvar och i så fall filma detta så att veterinären kan se det på återbesöket. Man kan ju inte börja röntga en hel häst utan att veta lite närmare vad man letar efter. Chansen finns ju att man hittar saker som inte alls kan kopplas till problemet.

Jag har kontaktat en massör jag har stort förtroende för och hon kommer ut två dagar efter återbesöket. Tyvärr kunde hon inte innan. Kanske kan hon hitta nåt i musklerna.

Så kontentan är att jag är inte ett dugg klokare när jag kom hem. Man kan vända på det i det oändliga. Kanske är det nu borta, vad det nu var? Var hon lite spänd på kliniken och visade inget därför så att problemet kvarstår när vi tar igång henne igen? Kan det, trots att det verkar vara osannolikt, vara kotorna som gett denna reaktion? Eller e detta bara en sekundär reaktion på det egentliga problemet? Jag kan ju inte säga så mycket förrän vi provar henne igen efter dessa 14 dagarna. Så drygt, tråkigt och frustrerande.

Ginnie's: Hur hittade ni att det var en kotförskjutning? Vem hittade den? Veterinären? Och vad var symptomen? Vore jättekul om du skriver lite mer om det.

Oopsie: Vi har kollat munnen och tänderns noggrannt förut och gjorde det nu igen på ATG.kliniken. Hon är jättefin i munnen och det syns inga tecken på att hon har ridits med skarpt bett. Hon är inte heller het så risken att de har ridit med ett för skarpt bett tror jag inte är så stor. Men tack för funderingen.

Jag skickar dig ett PM med hela historien, det är alltid bra med andras "fall" vid knepigheter även om det inte behöver vara relevant till ens eget problem.

Du sa att ni hade en utprovad sadel, men hur länge sen var det den blev utprovad kan hästen ha musklat upp sej så mkt att den inte ligger bra längre och trycker nån stans på nån nerv lr nått som du sa?

Du sa att ni hade en utprovad sadel, men hur länge sen var det den blev utprovad kan hästen ha musklat upp sej så mkt att den inte ligger bra längre och trycker nån stans på nån nerv lr nått som du sa?

Sadeln provades ut och köptes 2 veckor efter det att vi hade köpt henne, d.v.s för 2,5 månad sen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 529
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 233
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama