Total idétorka..

sthu

Trådstartare
Jag har helt tomt på hjärnkontoret! Vi har kört fast med allt, jag börjar tappa sugen och hästen lika så.

Vi har inte ridit lektion sen i våras, jag är skitsugen på att komma iväg igen för det har verkligen gett resultat, men ekonomin skriker i höga sky bara jag funderar på saken..

Nu till vad jag egentligen ville:
Jag har min käre lille ponny (fjord/island) som jag arbetar för fullt med. Han har ingen egen motor alls att tala om, vilket gör att jag måste vara oerhört inspirerande varje gång jag ska rida oavsett om det är på bana, på åker eller i skogen. Det går lite bättre i skogen, det ska erkännas, men då är skogen så pass tät att det endast går att skritta. På åkrar brukar han piggna till en liten aning, men är fortfarande fruktansvärt enveten.
Det gör mig ingenting att han har så mycket egen vilja och är så bestämd och självsäker, tvärtom! Det är det som gör honom så rolig att arbeta med.
Men, så fort vi stöter på hinder och tycker olika om något så rasar allt.

Hur fasen ska jag få framåtbjudning? Alla "normal-häst-respons-tips" tycks lämna honom oberörd. Att jag är genomsvett och har träningsvärk är standard när jag fått för mig att arbeta med honom..

Jag klickertränar, det har fått honom något mer samarbetsvillig. Men det händer inget mer just nu. Jag vill få honom mer lyhörd för skänkeln på något sätt...
Vi har en rejäl down-period just nu antar jag.. Förhoppningsvis vänder det snart och allt kommer gå på räls igen. Men under tiden vill jag bli peppad och tipsad om roliga övningar passande för en enveten ponny!

Kanske ska berätta lite om hästen:
fjord/islandsvalack, ffa en utomordentlig körhäst som gärna arbetar i skogen (som en riktig arbetshäst, dra hem timmer är grejer det!) men även trevlig som ridhäst. Han är f -95, reds in som 7åring. Har haft karriär som det mesta och kan lite av allt. Är enormt självsäker, dominant och Fjording (om ni förstår mina fördomar). Står man bara på samma sida är han oslagbart uthållig. Står man på var sin sida är han nästan ännu mer uthållig, tyvärr... Intelligent som tusan, och fruktansvärt matmotiverad!
 
Sv: Total idétorka..

HAN kanske behöver lite mer motivation? Många hästar arbetar bättre när de får ett syfte med arbetet, som till exempel kossearbete! Det är inte bara enformigt harvande på en bana, utan hästen får en uppgift. På min lättuttråkade häst funkar det kanon att leka lite trail, ta med lassot ut, hoppa, busrid lite mer! Hon älskar att gå tornerspel, och även där är det större koncentration på en uppgift, att hantera ett vapen, än på form och annat som man tränar på banan. Rid med andra, tävla och låt honom springa! Om han är seg och trög, låt honom sträcka ut ordentligt på åkern och kanske får han lite mer energi.

Sen när du tränar på att få honom känsligare för skänkeln, gör några övningar och ta sedan en paus då du leker lite mer. Börja trickträna? det kanske ger honom lite motivation.
 
Sv: Total idétorka..

Vi tricktränar och har så gjort i några år. Han är superduktig! Håller för tillfället på att finputsa apport och tänkte börja lite smått med ligg snart.

Vi brukar få en liten publik när vi är på åkrarna. Jag hörs tydligen vida omkring :p Jag brukar tjuta och tjoa som bara den för att pigga på honom. Effektivt, men inte hållbart i längden. Det blir enbart flängridning då..
Vi leker väldigt mycket, men det räcker inte. Han är ingen aktiv häst helt enkelt. Vi har som sagt bara flängridit sista halvåret eller så, för så fort jag ber honom om något så simpelt som ett varv på en volt så tröttnar han och vill inte vara med mer. Rygga går däremot kalasbra, där blir syftet (klicket) tydligare i och med att det är en mer konkret rörelse. Likadant med sidepass (där är det lite värre i och med hans skänkelignorans).
Det är det som gör att "normal-häst-tips" inte funkar :p

Att visa ett syfte för honom är skitsvårt. Att lägga fram ett hinder, eller bommar, och be honom gå över brukar mötas av ett "varför inte gå runt?" och slutar med att vi går rakt igenom som om hindret inte fanns. Med klickerträningen har jag fått honom att faktiskt aktivt söka sig mot hinder och kliva över, så lite motivation har jag lyckats upprätta.
 
Sv: Total idétorka..

Kanske ska ta och berätta en annan sak:
Han bruakr piggna till efter ca 1 h aktiv ridning. Men då brukar jag vara ganska slutkörd, så det blir inte så mycket gjort ändå..
 
Sv: Total idétorka..

JAg får en känsla av att han helt enkelt SKITER i dig när du driver på. Och det verkar ju fungera. Så du tjatar och tjatar och så är det bara såsigt och tråkigt.

Jag tror din häst skulle må bra av att lära sig vad drivning betyder. Och att ber du om en hastighet så är det den han skall hålla.

Jag skulle backa tillbaka litet och se att jag får det tempo jag efterfrågar redan på marken i korallen. Men vara oerhört konsekvent.
Be
Säga till
SE TILL

Med de medel som krävs. Och ALLTID. Sedan flytta med det upp på hästryggen utan att hänga i tyglarna.

//Waern
 
Sv: Total idétorka..

Vilka tyglar ;)

Men det är just det, han struntar mer elelr midnre fullständigt i skänkeln framförallt när det handlar om framåtdrivande.
Vad gör man?

När jag arbetar honom från marken brukar han vara lite piggare på att röra sig, men jag måste hela tiden vara på topp och röra mig nästan lika mycket som han. Jag har försökt hålla mig still och driva med rep/carrotstick, men då får jag ligga på driv så gott som hela tiden.

Tips tips tips?
 
Sv: Total idétorka..

Ärligt, om hästarna här hemma skulle skita i att jag driver så rappar jag på dem.

1 jag ber genom att smacka
2 jag säger till genom att driva med kroppen/benen
3 jag SER TILL med de medel som krävs, tex rapp i röven

Efter en tids konsekvent behandling vet hästen att det inte är någon ide att maska utan svarar redan på min smackning.

//Waern
 
Sv: Total idétorka..

Hehe, du borde träffa min ponny. Det är tyvärr inte ovanligt att tygeländarna funkar som spö. Vid markarbete får han en smäll av repänden eller spöt.

Jag kör efter en liknande procedur:
Lätt skänkeltryck
Smackning
Lätt rapp med tygeln
Hårt rapp

Det funkar ibland, om han är på riktigt bra humör, men oftast måste jag gå hela vägen och klippa till honom. Har försökt förstärka de gånger där han svarar direkt med ett klick (=godbit), men hittills inte fått någon vidare förändring.
Smackningar brukar han svara bra på, i och med körningen sitter de som gjutna. Med sele på svarar han bra, men övergångarna vid körning är mycket mjukare än vid ridning för att inte göra färden ryckig. Men med ryttare eller vid markarbete utan sele (=utan för honom tydligt syfte) brukar han välja att inte svara.
 
Sv: Total idétorka..

Haha det låter som att din ponny är KUNGEN över KUNGARNA när han ligger i selen.
Ett jobb han tydligt visar att han älskar.

Vad skiljer mer än utrustningen i ridningen resp körningen?
Har du tryck i tygeln när du kör? Har du det när du rider? osv..

//Waern
 
Sv: Total idétorka..

Nä, jag är en slarvig kusk som har lång töm. Han är ju egentligen byggd för att dra, både fysiskt och psykiskt. Han älskar det, ju tyngre ju bättre nästan. Ska låna en timmerkälke så han får arbeta på riktigt en dag, när jägarna lämnat skogen.
Men det borde väl inte hindra att han funkar som ridhäst med. Eller ja, tekiskt sett gör han det så länge man bara åker med ;)
Det kanske inte låter så, men jag tycker om min lilla häst!

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra med honom, inte för att vi har några ambitioner förutom personlig utveckling.. Han är klurig den här lilla saken.
 
Sv: Total idétorka..

Sidepull.

Det händer att jag rider på bosal ute i skogen ibland, eller en träningsstång men allra oftast är det sidepull som gäller. Med lädernosdel. Han är inte så förtjust i bett, blir ofta rätt framtung om han har det. Stången funkar, den är väldigt tunn och han verkar acceptera den. Används som sagt väldigt sporadiskt.
När jag kör har jag ett eggbett. Har testat rida på det, men det är inte populärt. Tygeltagen kommer ju annorlunda än tömmarna.
 
Sv: Total idétorka..

Okej. Jag har nämligen börjat rida mitt sto på stång, efter att alltid haft tränsbett tidigare, och har plötsligt fått en väldigt het häst. Om det beror på bettet vet jag inte men många hästar verkar föredra stången eftersom man inte sitter och stör dem i munnen hela tiden.
 
Sv: Total idétorka..

Vad händer om du använder Eggbettet och rider på slak tygel?

//Waern
 
Sv: Total idétorka..

Han tycker inte om det alls. Det tycks inte spela så stor roll om jag har kontakt med munnen om det är ett bett han inte gillar. Vet dock inte varför han går så bra att köra på det, men jag antar att det är för han är så förtjust i körningen att han skiter i vilket bett det är. Kör med sidepull ibland också, märker ingen skillnad. Då är jag ju ändå mer beroende av tömmarna än tyglarna, i och med att man inte kan använda vikthjälper i vagnen.. Ljudkommandon funkar fint så det brukar bli en kombo.

Idag hade han en bra dag, så jag passade på att klicka med morot för några snabba vändningar och bra tempo (markarbetade). Oj, vilket fart det blev! Då märktes det vilken rejäl häst det faktiskt är. Han må vara liten på höjden, men han är minst lika bred och när han bröstar upp sig är det väldigt mycket häst att hantera!
Hoppas det håller i sig ett tag. Han är riktigt snygg när han håller på så och rolig att arbeta med. Tänk om man kunde få den vakenheten oftare än en gång i halvåret! ;)
 
Sv: Total idétorka..

Låter som en riktigt trevlig körhäst men inte som om ni är överens i ridningen.

Och angående drivningen så tror jag det är svårt att få fram via en klicker om jag ska vara ärlig. Utan hellre åt det som waern redan varit inne på (och ibland är det faktiskt så att man måste säga till- HÅRT tyvärr).
Om det inte hjälper med att piska med tyglarna så använd en dressyrpisk.

Viktigt här är bara att ALLTID be snällt först, ge hästen chansen genom mjuka skänklar, röst framåt. steg nummer två är att be lite tydligare ex. mjuk sporre, steg nummer tre är SÄG TILL och då är det ingen frågan om han VILL gå fram då SKA han framm Utta ***v**te !! (här använder du ev. sporrar,pisk och röst.

Tror han skulle må bra av mycket övergångar i korta frekvenser.
Typ skritt 10m, trav 20 meter, skritt tio meter, trav 40 meter osv. (men om du behöver säga till så piska fram honom tills han går fram bra rid sedan dina planerade ex. 20 meter i trav och sen ner i skritt.

detta kan du göra både i skogen och på bana.

Men sitt inte hela ridpasset med åna övningar då det är rätt jobbigt för dem.


Ska också citera Tobbe Larsson (frihetsdressyrkungen) " jag vil ha glada hästar som arbetar med glädje ! Detta får man inte genom att göra passage passage passage och passage. Nej, vi gör passage sen gör vi något annat tex fattar galopp och en galopp piruette, går ner i trav och passage igen, sen rider vi framåt i traven och gör sedan halt."

Vi har då tränat 7 olika moment men bara en gång var (eller två) om vi inte är nöjda med resultatet gör vi något annat och går sedan tillbaka igen.
Har provat detta lite själv och hästen blir faktiskt mycket gladare.

detta var bara några tankar från mig....:laugh:;)
 
Sv: Total idétorka..

Ja, och jag tänker precis likadant. Det har dessutom fungerat utmärkt med de andra hästarna jag har tränat genom åren.

Men min egen har jag slitit med i drygt sju år, och visst har det blivit bättre, men jag får fortfarande slita som ett djur varje gång jag försöker kräva något av honom..
Ang. att "klippa till". Det är inga mesiga tjejslag jag ger direkt. Det viner genom luften och smäller ordentligt, men det skapar bara mer konflikt. Det är där klickern kommer in.

Jag ska ge "intervallerna" ett försök till, det har funkat bra tidigare (man kombinerar det med klick, funkar kalasbra! Supermotiverande, dock lite klurigt att lösa det med godiset när man rider). Men som sagt, det funkar ofta bra så länge vi inte är i en träningssituation. Finns det inget man kan göra för att få honom mer aktiverad utan att slå? Det är ju inte den bilden jag vill att han ska ha av träning...

Egentligen är det ett rätt enkelt problem tror jag. Det handlar ju mest om en inställning, tidigare erfarenheter. Som etolog kan jag ofta vända om det med de teoretiska och til lviss del praktiska kunskaper jag har om rena beteenden, men just den här hästen är banne mej inte lätt. Han behöver övertygas för minsta lilla sak, det är väl egentligen det som tar musten ur mig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp