xandoor

Trådstartare
Jag funderar på att köpa stockås torvströ.
Är det nån som har testat den? Finns en vanlig och en sållad vad är bäst?

Sv: Torvströ

Hoppsan, jag har Stockås torv (blandar med spån) men jag vet inte om den är vanlig eller sållad...!

Vad är skillnaden?

Faktiskt den klart bästa torvströ jag använt. Jag gissar att jag har den sållade, för det finns inga träbitar och rötter i den.

Är den ordentligt torr?
Testade torv från en annan leverantör och den var mer blöt. Var liksom fuktig redan i påsen. Och det känns inte bra. Jag vill ha en torr torv.

Just nu har jag stallvitals torv, den är brutn sen finns det ju även sånna som har riven och det blir mindre partiklar och lite dammigare om jag förstog det riktigt?
Stallvitals är torr och fin.

Har du testat olika sorter av torv?
Vem har du varit mest nöjd med?
Är det stallvitals eller någon annan?

Sållad torvströ är ju mer "finfördelad" och "klumpfri" en vanlig torv. Det är väll den egentliga skillnaden tror jag. Vanlig torv är ju mer kompakt på något vis och dammet märks av lite mer. Vi har Stockås, finns bara ett par km bort.

Är den ordentligt torr?
Testade torv från en annan leverantör och den var mer blöt. Var liksom fuktig redan i påsen. Och det känns inte bra. Jag vill ha en torr torv.

Är torven FÖR torr så suger den inte upp något. Jämför med en disktrasa :D

Jag har haft lös torv om jag hämtat direkt från torv upplag, bra men jobbigt att hämta och lasta ur, fryser ju lite lätt oxå om man förvarar det ute som jag gjorde. Sedan så har jag haft den andra från granngården, kommer ej i håg namnet, tyvärr men tyckte at det var mer "skit" i den än i den från torv upplaget, så jag är nog mest med stall vitals.

Ni som har stockås torv. Har ni testat både vanlig och sållad från dem? Eller har ni bara testat en sort och sedan fortsatt med den.
Den torven jag har just nu är köpt från granngården (hasselfors garden 300 liter) Den känns lite blötare. Balarna väger bly, är lite svåra att hantera pga tyngden. Stockås torvbalar är de jätte tunga oxå?

Jag handlar Kabalus torvströ från Bioshop.se och den är helt super. Tror jag betalade 1250kr per pall inkl transport, måste köpa minst 4 pall men det tycker jag är helt okej.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 213
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 243
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
630
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama