torv och halm?

saffran

Trådstartare
Det stall ja står i ska börja strö med halm. Funderar på om det är värt att köpa torv och lägga i botten? Så det suger upp kisset lite bättre än halmen, känns som det borde bli en renare känsla i boxen. Lättare att mocka oxå kanske!? Eller tänker jag fel?! Tips mottages tacksamt om allt kring halm som strö! :)

Sv: torv och halm?

Det är absolut att rekommendera att ha torv i botten, men se till att lägga en riktigt ordentlig bädd innan du lägger in halmen. Trampa, fukta, trampa, fukta, trampa..:laugh:

Jag har även haft spån under, men det var långt ifrån lika bra.

Mvh Domino_s

Jag hade också lagt en ordentlig torvbädd under. Halmen i sig suger för dåligt så det blir alldeles blöt i boxen annars.

/Camilla

Har man tillräckligt med halm så räcker det alldeles utmärkt med bara halm. Fyll på ordentligt så suger det upp och blir ej "blött". Man kan använda Stalosan som tar bort lukt och håller det fräscht. Mockar man noga och fyller på nästan varje dag får man en fin bädd.

Jag tycker halmen i princip har 0 uppsugningsförmåga så jag skulle absolut lägga antingen torv eller spån underst. Då är det dessutom lätt att raffsa undan den halm som inte blir blöt när man ska ta ur kisset.

Att lägga en bädd av torv kommer jag inte göra, tar ju lång tid att få en fin torvbädd. Tänker mer att ja lägger in en torvbal i botten vattnar och trampar till den sedan rikligt med halm på. Är egentligen en halmbädd men med lite bättre sug i botten. Har tidigare haft både ren spånbädd och ren halmbädd sakna dock lite uppsug i halmbädden. Detta är ganska korta halmstrån ca 20-30 cm klipp. Gärna tips från fler! Tack ni som tipsat!

Om torven inte hinner bli till en bädd kommer du få torv och halm blandat och det kommer bli relativt svårmockat och är inte att rekomendera.Been there... Men naturligtvis beroende av vad du har för häst. river den runt bädden eller trippar den försiktigt ovanpå...:)
Däremot kan jag verkligen rekomendera torv under halm. Har det och det är suger både lukt och fukt väldigt bra!

Vi har rena halmbäddar, funkar kanonbra om man inte har häst som grisar runt en massa. Gäller bara att man strör ordentligt.

Om torven inte hinner bli till en bädd kommer du få torv och halm blandat och det kommer bli relativt svårmockat och är inte att rekomendera.Been there... Men naturligtvis beroende av vad du har för häst. river den runt bädden eller trippar den försiktigt ovanpå...:)
Däremot kan jag verkligen rekomendera torv under halm. Har det och det är suger både lukt och fukt väldigt bra!

Precis vad jag tänkte skriva.. Då slapp ja de..:D

Mvh Domino_s

Hmm ja det är ju självklar det blandas, ibland tänker man inte till innan man frågar:grin:
Provar att ha ordentlig halmbädd så får vi se sedan. :)
Tack alla som svarat!

Kl
Vad tror ni om spånpellets under halmen?
Kan en häst-gris som bajsar överallt och vars bajs smulas sönder bara man tittar på det ha halm tro? eller blir det för äckligt?
Har tidigare haft bara halm men tyckte det luktade förfärligt.
Har lagt in pellets bädd sedan två v. Om jag fyller på m halm, hur länge kan den ligga kvar tro?

Hmm ja det är ju självklar det blandas, ibland tänker man inte till innan man frågar:grin:
Provar att ha ordentlig halmbädd så får vi se sedan. :)
Tack alla som svarat!

Nej, det är inte självklart att det blandas, så pröva du!

Jag hade torv under halmen på det ställe där min valack kissade. Föste undan den torra rena halmen och mockade ut den blöta torven varje dag och fyllde på torv vid behov. Var kanon med torv under som sög upp det blöta samt höll undan ammoniaklukten. I synnerhet när det fanns gräs i hagarna och det luktade mera om det blöta.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Ridinglady
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 292
Senast: Görel
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 435
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama