Torv,jag blir lika sur som den är

delfi

Trådstartare
Det här med torvbädd, jag blir tokig. I det nya stallet jag kommit till har de torv. Eftersom jag aldrig haft med torv att göra innan så frågade jag hur man gjorde. Svaret blev: Lägg in ordentligt med torv och mocka ut gödslen och om det är kiss upp i ytan. Så det gjorde jag,vilket blev att jag fick mocka ut nästan halva boxen varje dag. Tröttnade när det inte blev någon bädd av det hela och slutade att ta ut det blöta och öste in en massa torv uppå för att se om det blev bättre. Men nej, det är som att gå på en vattenmatta. Hur gör ni, alla ni som har torv? Vart tar era hästars kiss vägen?Jag tror inte min "polle" kissar mer än någon annan, men det sker alltid på samma ställe och det är väl inte heller så ovanligt. Ligger han ner under natten så syns det "kissblöta" i pälsen och stackars hans hovar. Jag bävar...blött i boxen och blött i hagen.Det är svårt när man hyr plats och inte har några alternativ.

Sv: Torv,jag blir lika sur som den är

Allt blött i torven ska mockas ut, det är inte meningen att det ska bli en permanentbädd?

Jag har också torv, och tycker det är svårt att få till någon bädd hos ena stoet som har sin toalett i ett hörn av boxen.
Det andra stoet har förmodligen en hel del gris i generna för hon har inte bestämt sig än för var toan ska vara - och valacken bajsar längs med väggarna och kissar lite här och var. Hos dessa två är det betydligt lättare att få till en bädd.

Immer

Jag gillar torv bäst.. Min valack kissar bara på ett enda ställe och bajsar längs med väggen. Jag tar ut pölen i mitten bara, oftast är det bara som en enda stor blöt klump. Sedan tar jag skitar och på en kvart är det rent och fräscht igen! Torv är MYCKET bättre för hovarna än t.ex. spån, så oroa dig inte för dem..

Ifall du vill kan du blanda ut torven med halm. Det brukar torka upp bättre :angel:

har du kalk eller nått i botten?
och sen MYCKET torv och tar bara ut bajset och låter bli att röra runt och vända på all torv..
och om det blir blött ibland så tar man ut det värsta och sen kan man ha kalk på och sen ny torv över. då brukar det bli ok

Jag som alltid har haft med torv att göra förstår inte hur ni gör som inte får någon bädd! :p

Man lägger in en hel del, i början. Sen efter ett par dagar när bädden lagt sig så får man göra in lite till. Grejen är det att torven SKA bli som en "kaka" det ska alltså inte vara en massa lös torv. Lagret med torv ska vara ungefär 1 dm, inte så mycket tjockare (som det verkar att många tror).

Jag lägger in kanske en bal varannan vecka till min häst.

ok, då blir det att ta ut alltihop igen och börja från början. Pust...

Jag är inte orolig för torven utan för det blöta i torven

finns ingen halm att blanda med och jag har ingenstans att förvara den om jag skaffar själv. Hade nog valt enbart halm om det funnits

Kalk i botten ...Ja och det är inte blött ibland utan varje dag,

Det är som en kaka i hela boxen med löst över som jag fyller på varje dag med lite nytt. Men kakan är glafsig och blöt, den har nog inte kommit upp i 1 dm ännu, men snart.

Men om han kissar på samma ställe, vad är det som gör att det blir vattenmatta i HELA boxen? Låter skumt att det ska bli så himla blött. Jag brukar till och med få vattna i början för att få till en bra kaka... Går han runt mycket och maler sönder bädden? I så fall kan det lätt kännas ofräscht och kletigt...

Här kommer i alla fall mitt recept:

Häll på mycket kalk och så stampa ihop kakan ordentligt! Trampa runt med fötterna, stampa med en metallkratta, osv tills det är riktigt ihoppackat. Kanske till och med vattna med vattenkanna på de ställen han inte kissar, och så stampa ihop. Det ska vara en HÅRD kaka, som är jämnt fuktig INNE i torvkornen. Om det är lös "fluffig" torv som är blöt på ytan, utan att torven sugit åt sig det blöta ordentligt, så kan det bli riktigt geggigt! Kanske det är så det blivit hos dig? Det är lite som en disktrasa - man måste blöta ner den och KRAMA den innan den funkar bra att torka med! Spolar man vatten på en torr disktrasa så suger den ju inte upp så bra, då rinner vattnet bara av.

Och sen in med 1-2 balar ren, fluffig torv uppepå. Tanken är att den översta torven INTE ska vara som den där urkramade disktrasan, utan det blöta ska rinna av den och ner i det undre lagret, som suger åt sig kisset.

Du sa att du fyller på torv varje dag - hur mycket ungefär? Jag tycker att det brukar fungera mycket bättre att fylla på mycket på en gång och inte så ofta. Om man bara strör på tunt lager med ren torv så blandas det lättare ner i bädden och "försvinner". Att lägga in en halv bal känns ibland nästan bortkastat, en hel bal åt gången tycker jag är bäst.
Till min grisigaste häst lägger jag in ungefär en bal i veckan, till de renliga damerna fyller jag på mera sällan. Men en hel bal åt gången till alla.

Jag la in 2 säckar kalk, och 1 bal torv. Vattnade allting så det klafsade...

La dagen efter på 1 bal till, vattnade lite till och stampade runt.

Ytterligare en dag senare, en bal till och trampar till.

Min kille kissar på ett ställe och det kan bli en topp just där. Tar då den delen som sticker upp och lägger ut på golvet där han brukar dra upp i kanten av bädden. Hoppar lite på det och lägger torrt över allting.

kl

då jag har lärt mej att det är viktigt att ta ut kisset (hosthäst) så tar jag allt kiss varje dag MEN jag har ändå bädd! ca tre balar torv la jag in först och sedan fyller jag på med en bal i veckan.

det där med att vattna torven och härja, är det inte bättre att skaffa stampat jordgolv? det blir ju lika äckligt att stå på..

Det blir inte äckligt... Det är möjligt att det skulle kunna funka med jordgolv också, det har jag aldrig testat :smirk:

Själv har jag testat med det mesta till mina hästar. Nu har jag torv och spån,mest spån nu och tycker det är perfekt. Bara torv blev ej bra men spånet hjälper till att torka upp bättre. Har aldrig lyckats med bädd till en av mina hästar .Det blev bara äckligt och han trampade runt....Min andra häst funkade det bra till. Men jag mockar ut kiss och bajset varje dag och behöver bara fylla en bal i veckan per häst.

Pollan stod på torv innan och jag märkte ALDRIG att det blev blött och ofräscht.

Man måste ha lite tålamod innan det blir en bra bädd. Håll inte på och gräv i botten och vänd om torven. Och framför allt INTE mocka ut det blöta. Bara bajjarna.
I början välter jag bara ner bajset och krattar torr torv över och trampar till. Även kissfläckar låter jag vara, strör bara på lite kalk och sen krattar jag över torv och trampar till. Håller på så ett par veckor, sen tar jag bara bort bajset men aldrig kisset, utan gör som jag skrev innan. Strör ca 1 bal varannan vecka. Då blir det en bra "kaka" i botten. Den ska man vara rädd om. Det är den som håller ihop bädden.
Jag har haft både jordfräsar:D och renliga hästar och aldrig haft några problem med blöt bädd.
Bör väl kanske tillägga att mina hästar är ute större delen av dygnet och endast tillbringar ca 6-7 timmar i boxen under natten. Men jag tror inte det hade gjort någon skillnad om de varit inne mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka