Torv,jag blir lika sur som den är

Sv: Torv,jag blir lika sur som den är

Man måste ha lite tålamod innan det blir en bra bädd. Håll inte på och gräv i botten och vänd om torven. Och framför allt INTE mocka ut det blöta. Bara bajjarna.
I början välter jag bara ner bajset och krattar torr torv över och trampar till. Även kissfläckar låter jag vara, strör bara på lite kalk och sen krattar jag över torv och trampar till. Håller på så ett par veckor, sen tar jag bara bort bajset men aldrig kisset, utan gör som jag skrev innan. Strör ca 1 bal varannan vecka. Då blir det en bra "kaka" i botten. Den ska man vara rädd om. Det är den som håller ihop bädden.
Jag har haft både jordfräsar:D och renliga hästar och aldrig haft några problem med blöt bädd.
Bör väl kanske tillägga att mina hästar är ute större delen av dygnet och endast tillbringar ca 6-7 timmar i boxen under natten. Men jag tror inte det hade gjort någon skillnad om de varit inne mer.

Min är inne den tredubbla tiden och är jordfräs, men jag har inga som helst problem. ;) :confused:

Sv: Torv,jag blir lika sur som den är

Jag gillar torv bäst.. Min valack kissar bara på ett enda ställe och bajsar längs med väggen. Jag tar ut pölen i mitten bara, oftast är det bara som en enda stor blöt klump. Sedan tar jag skitar och på en kvart är det rent och fräscht igen! Torv är MYCKET bättre för hovarna än t.ex. spån, så oroa dig inte för dem..

Nyfiken på på vilket sätt spån kan skada hästarnas hovar? Eller kanske inte skada, men i alla fall så verkar ju torv vara bättre?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka