Torsion island bomløs.

B

blekkur

Har noen prøvd denne salen på islandshest? Har en rund hest med liten manke som det er vanskelig og få salen til og ligge bra på. Har sett litt på denne og lurer på om den er bra?

Sv: Torsion island bomløs.

Jag rekommenderar "Extra light" framför "Island".

Har provat båda och lighten är underbar! :)

Jag har en Torsion Island.Jag är dock inte så särskilt förtjust i den. Vi har den till stoet eftersom hon fått föl och nu är dräktig igen = ändrar form hela tiden. För det mesta är hon lite tjock, men hon har ordentlig manke. Trots manken ligger sadeln inte alls på plats och man måste sadla om ett antal gågner under en ridtur.

/Fia

Grunden till att Torsion Island "åker framåt" på hästen är sadelgjordens/sadelgjordstropparnas placering. Speciellt eftersom du säger att stoet är lite "rund" - det är då magen som puttar sadelgjorden framåt - och därmed åker också sadlen med.

Grunden till att Torsion Island "åker framåt" på hästen är sadelgjordens/sadelgjordstropparnas placering. Speciellt eftersom du säger att stoet är lite "rund" - det är då magen som puttar sadelgjorden framåt - och därmed åker också sadlen med.

Förstår att det beror på att hon är tjock..... ;)

jag har den med!
tycker jättemycket om den vad gäller komfort=underbar man sitter som på ett moln och får aldrig ont på långturer eller så.
den är väldigt bra på alla sätt och vis.

dock skulle den passa bäst på en häst med normal lång rygg och smal på sidorna, alltså det beror alldeles på vilket sätt de är feta för om den ska ligga stadigt.

den glider fram på min lilla tjockis men på min träningshäst som också va tjock låg den perfekt. men han va tjock på ett annat sätt.

hästarna gillar den väldigt mycket också.

Takk for svarene. Det er vanskelig å bestemme seg, så jeg ser litt videre rundt. Vanskelig med rund hest derfor tenkte jeg bomløst.

jo bomlöst är en bra ide till en lite rundare häst det tycker iallafall jag, eftersom de ofta ändrar kroppsformen så är det svårt att ha en bomsadel som passar hela tiden och det är också svårt att hitta en nog bred bomsadel till en rund häst.

kolla runt, det finns ju väldigt många olika bomlösa sadlar, har du inte en allför kort häst så är kari flex sadeln väldigt bra.

Liknande trådar

Utrustning Har provridd en hest som er rund over ryggen. Jeg red i en dressursal, som ikke passet meg og jeg får stort sett alltid vondt i hoftene...
Svar
2
· Visningar
512
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Sebastian
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Hästmänniskan Jeg er medrytter 2 dager i uken på en ponni hvor hesteier ikke er mye til stede. Jeg vet ikke hvor mange andre medryttere han har men...
Svar
1
· Visningar
1 244
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka