Torrt hösilage.
Konserveringsmetoden med plastning förutsätter att syret konsumeras av processen som bildas (enkelt uttryckt). Om syret blir kvar efter plastning är det ungefär som att förvara hö i plastpåse (extremt starkt förenklat). I en del fall klarar sig höet, i andra fall blir det svårt mögelangripet. I vissa fall blir det bara lite mögelangripet. Alla varianter torde förekomma. Och för att komplicera saken ytterligare; i somliga fall sker viss process, d v s konservering sker till viss del, lite eller inget syre blir kvar i balen.
Kort sagt; vi har sett vissa problem att hålla en hög kvalité på hösilage när materialet har varit extremt torrt (80-84 % ts), men inte med egenproducerat hösilage. Jag vill därför inte uttala mig tvärsäkert eftersom uttalandet inte väger in alla förutsättningar (jag vet inte hur det skördats, plastats, lager plast och lagringsplats etc). Vi har dock vissa kunder som numera undviker allt för torrt hösilage då de anser att högre procent av inköpta balar varit dåliga än när de beställt med något lägre ts-halt (jag ber om ursäkt för den dåliga svenskan)