Torrkräks och maniska slickningar

Poisonous

Trådstartare
Har en fundering.
Våran 1,5åring har samma beteende varje morgon.
När han börjar vakna så torrkräks han, dvs. kräks men det kommer inget, han köjs (stavning?) och sedan blir han manisk med att slicka. Antingen tvättar sig själv, slickar på golvet, någon möbel som står nära eller liknande.
Min fundering var magsår?
Någon som har någon idé?

Han äter en blandkost där han har fri tillgång på torrfoderkulor under dagen att plocka med, kvällsmål med färskfoder samt träningsgodis och en del tugg i form av grisöron eller liknande.
Avföringen varierar beroende på hur mycket han ätit fördelat på mat eller träningsgodis, men blir sällan lös eller hård i magen.

Ivan slickar maniskt på golvet och längs lister när han mår illa, jag tror att han gör det för att framkalla kräkning.

Jag ger honom något oemotståndligt att äta och tar en promenad då.

Vår vovve är foderallergisk, och sådär blev han när han hade magsäck och tarmar rejält inflammerade/irriterade pga reaktion mot maten. Bajset var det aldrig fel på. Vi trodde han hade stopp någonstans tillslut, rtg visade bara massiv inflammation.
Fick kortison + att han ska äta så många gånger som möjligt under dagen, med sista målet så sent som möjligt. Nu får han alltid "nattmacka" innan vi kryper till sängs.
Skulle kontakta veterinär för utredning.

Har ni provat att ta bort torrfodret en period och se om det blir någon skillnad? Torrfoder är ju mer svårsmält än färskfoder och vissa hundar blir lite knasiga i magen av att äta både torrfoder och färskfoder.

Har en fundering.
Våran 1,5åring har samma beteende varje morgon.
När han börjar vakna så torrkräks han, dvs. kräks men det kommer inget, han köjs (stavning?) och sedan blir han manisk med att slicka. Antingen tvättar sig själv, slickar på golvet, någon möbel som står nära eller liknande.
Min fundering var magsår?
Någon som har någon idé?

Han äter en blandkost där han har fri tillgång på torrfoderkulor under dagen att plocka med, kvällsmål med färskfoder samt träningsgodis och en del tugg i form av grisöron eller liknande.
Avföringen varierar beroende på hur mycket han ätit fördelat på mat eller träningsgodis, men blir sällan lös eller hård i magen.

Ge ett mål sent vid läggdags och något att äta direkt på morgonen - typ en bit knäckebröd/hundkex som står i en burk vid sängen så du snabbt kan ge honom innan han drar igång. Låter som en variant på gallkräkningar. Det börjar göra ont i den tomma magen pga magsyraproduktionen och det orsakar även illamående.

Börja med att prova så. Blir det inte bättre kan man ju titta vidare, men man behöver inte börja ändra allt för mycket eller dra igång stora utredningen innan man provat med enkla medel först.

Torrfoder kan vara bra dock. Det stannar kvar längre i magen och motverkar då magsyra. Mina hundar får lite torrfoder i sitt kvällsmål med ris och färskfoder. Riset är som bomull runt maten men för att ytterligare skydda tarmslemhinnan har jag nu kört med uppblött fiberhusk så det blir en slemmig gegga i maten oxå på kvällen. Har gett bra resultat för vinthunden har slutat slicka på kuddar och soffan och Pudeln har slutat snutta på täcken. Men det tar tid att läka. Jag har kört 1 tsk i en dryg dl vatten som rörs runt och drar i några minuter innan jag blandar i det.

Jag fick tips om torkad nötlunga på min ena som också börjat så (antagligen pga lång antibiotikakur och anaplasman det visade sig att hon hade) och nötlungan funkar otroligt bra! Hon får en liten bit innan vi går och lägger oss, typ 5x5 cm som störst och sen får hon en bit på eftermiddagen.

Hon kräks inte längre.

Jag har även hört andra som fått samma problem nu, så jag har funderat på om det är värmen som orsakar det. Det är det enda jag vet att de hundarna har gemensamt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka