Torrfoder tips

A.K.L

Trådstartare
Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på.
Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå ner ett par kilo.
Har tidigare haft lite knasig mage med maskinfektioner, men är helt ok nu på nuvarande foder och fri från mask.

Vill ha ett foder med hög kötthalt (minst 50-60%) , fetthalt på 12-16% torrsubstans, ca 50-75 kr/kg, helst svenskt/nordiskt om möjligt samt en kort innehållslista utan massa utfyllnad. Vill heller inte ha baljväxter då hon blir extremt fisig och lös i magen av det.
Har provat Magnussons korvar men var ständigt lös i magen, kanske möjligtvis att potatis inte funkar heller?
Vill inte ge färskfoder.
Har kikat på Kaisa men osäker om vete verkligen är bra för hundar, dock är det ju bara 7-10%. Samt standardt men står ingenstans om hur mycket kött som det faktiskt innehåller.
 
Jag har gett Standardt tidigare, de har en spannmålsfri variant som heter Mild med 19% protein och 16 % fett med lamm som proteinkälla. Eller Lätt med 22% protein och 8 % fett med lamm och kanin som proteinkälla
 
Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på.
Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå ner ett par kilo.
Har tidigare haft lite knasig mage med maskinfektioner, men är helt ok nu på nuvarande foder och fri från mask.

Vill ha ett foder med hög kötthalt (minst 50-60%) , fetthalt på 12-16% torrsubstans, ca 50-75 kr/kg, helst svenskt/nordiskt om möjligt samt en kort innehållslista utan massa utfyllnad. Vill heller inte ha baljväxter då hon blir extremt fisig och lös i magen av det.
Har provat Magnussons korvar men var ständigt lös i magen, kanske möjligtvis att potatis inte funkar heller?
Vill inte ge färskfoder.
Har kikat på Kaisa men osäker om vete verkligen är bra för hundar, dock är det ju bara 7-10%. Samt standardt men står ingenstans om hur mycket kött som det faktiskt innehåller.
7-10% vete skulle jag inte bry mig om alls, det har säkerligen enbart att göra med att det behövs för att hålla ihop bitarna i tillagningsprocessen. Har hört gott om Kaisa.
 
Jag har gett Standardt tidigare, de har en spannmålsfri variant som heter Mild med 19% protein och 16 % fett med lamm som proteinkälla. Eller Lätt med 22% protein och 8 % fett med lamm och kanin som proteinkälla
Tycker du att fodret fungerade bra? Inga lösa/kladdiga avföringar eller så
 
7-10% vete skulle jag inte bry mig om alls, det har säkerligen enbart att göra med att det behövs för att hålla ihop bitarna i tillagningsprocessen. Har hört gott om Kaisa.
Ja borde ju vara obetydlig del vete i den per portion, i övrigt låter fodret bra. Kanske får testa det!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 060
Senast: tanten
·
Hundhälsa Har en valp hemma på 15 veckor. Har någon tips på bra Valpfoder? Ska vara hög kötthalt (minst 60%) och helst svenskt/nordiskt. Valpen...
Svar
1
· Visningar
814
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Tror jag ska börja testa min hund på färskfoder igen. Tror dock inte vi vill testa nått med kyckling i då han har haft problem med det...
Svar
15
· Visningar
2 536
Senast: Sezziyanen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp