Torrfoder=kräk, blörmat=diarré...

Marlan

Trådstartare
Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till och behöver er hjälp....

Har tre katter, två på 5-6 år och en på ca 15 veckor.
De två vuxna har jag haft i ca 2 år. Under den tiden har dom ätit mestadels royal canin intens hairboll. Vilket resulterade i att dom är "bra i magen" men kräker något fruktansvärt... ca 5 kräkhögar med otuggat foder när jag kommer hem från jobb.

Har även provat en ny från RC som heter digestive som är med större bitar och som ska få katten att tugga mer på sitt foder. Funkar inte... kräks hela bitar av det med...

Har provat blötmat på senare tid. Då kräker dom inte men får diarré som inte ger med sig.

Lillkatten har fått Hills kattungemat och får diarré av det, precis som med blötmaten.

Har provat både euroshoppers och mjaus blötmat utan skillnad.
Provat KiteKat blötmat med... funkar ikke.

Vad ska jag ta mig till??:crazy:

Har idag köpt hem mjaus torrfoder och ska se hur dom mår på det.

Självklart har alla foderbyten skett försiktigt över ca en vecka....
 
Sv: Torrfoder=kräk, blörmat=diarré...

Ær dina katter innekatter? I så fall kan dom ju inte jaga sjælva och få i sig bakterier som dom behøver. Det krævs massvis av bakterier før att smælta maten, och det finns ett starkt samband mellan bra immunførsvar och bra tarmflora. Hundar som ær dåliga i magen brukar man ta med till ett stall så att dom kan kæka hæstskit om dom har lust! Katter æter inte skit, men jag ær øvertygad om att dom också behøver bakterier. Småbarn med! Køpt kattmat, hundmat och babymat ær steril, død, mat. Så jag skulle råda dig att mkt førsiktigt ge missarna lite rått køtt då och då. Lamm eller nøtkøtt ær bæst. (Eller ælg, om du får tag i det.) Om dom inte ær laktosintoleranta så kan du ge dom lite naturell fil eller yoghurt.
 
Sv: Torrfoder=kräk, blörmat=diarré...

Hur länge har du hållt på med varje fodersort?
Äter lillkatten samma mat som hos uppfödaren?

Jag rekommenderar oxå nån form av probiotika, finns en uppsjö olika preparat.

Inte alls ovanligt att magarna blir kajko när det kommer ett tillskott i kattfamiljen, när olika tarmfloror blandas.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Liten
·
Katthälsa Ikväll kommer mina nya kompisar :love::nailbiting: Dom äter nu mush färskfoder och torrfoder från RC kitten samt eukanuba vuxenmat. Den...
2
Svar
22
· Visningar
6 893
Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 573
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 000
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp