Sv: Torrfoder eller blötfoder?
Hej Thomas heter jag!
Jag googlade lite på blötmat vs torrfoder och hittade denna intressanta tråd.
Skulle någon kunna säga mig vilket blötfoder som är bäst generellt att köpa till sin katt?
Då min katt Sessan på 1,5 år läckte på golvet i vardagsrummet, då vi ej har steriliserat henne ännu, och när jag torka upp det kände jag lite "grusaktigt" och såg det blänkte som kristaller. Jag satte mig direkt och forska på nätet och det visade sig hon hade lite uringrus. Har varit i kontakt med Djursjukhuset i Helsingborg och dem sa att håll koll så hon ej får ont, eller inte kissar i sådant fall måste vi in och kolla vad det är för något.
Jag läste också på nätet att katter som äter blötmat genererar mer urin, därav blir det mindre koncentrerat kiss och det i sig motverkar uringrus som sedan kunde ha blivit någon sten av något slag.
Så jag stoppade att ge torrfoder, och allt verkar gå bra efter det. Men just nu varierar jag mellan olika blötfoder, nu senast blev det Friskies, och som jag förstår skall det inte finnas morötter, ärtor och sånt till katten, för det är inte vad katten behöver.
Frågan är då om jag skall t.ex köpa Mjau som alla pratar så bra om, är bland det bästa alternativet? Har dem möjligtvis portionspåsar? Annars får man köpa i metallburk och när man öppnat den, lägga över det i en plastburk, right?
Jag efterlyser hjälp med blötmat helst i portionpåsar, men behövs inte för kattens bästa. Men jag skulle vilja veta hur mycket skall jag ge Sessan? Hon är idag ca 1,5 år gammal och väger runt 2kg skulle jag tro, hon är rätt smal av sig. Sen har vi Mimmi som är 3 mån gammal och är väldigt glad i blötmaten, känns nästan som hon väger mer, (kanske äter snabbt upp sin mat och sedan glufsar åt sig Sessans) :P.
Vilken blötmat är den bästa som t.ex skulle kunna finnas på Ica Maxi och med blötmaten vilken sorts smak? Oxkött, Fisk uteslutet?
Ni är bäst!
Mvh,
Thomas