Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Låter lyxigt!Jag har en värmefläkt där fläkten alltid går (oavsett om jag har värme på eller inte) och temperaturen går aldrig under 15. Sen jag införde det har jag inte längre fuktproblem.
Jag minns inte nu, men gjorde en koll i feb-mars och det var knappt märkbart.Låter lyxigt!
Vet du hur mycket el en sån drar?
Sadelkammaren är kanske 8-10 m2, gissar jag. Den är inte uppvärmd än, men jag tror de ska sätta in ett element till vintern. Jag fasar för den dagen då blöta täcken ska hängas där inne, även om de har både element och den där lilla avfuktaren eller fläkten eller vad det är.Jag har torrboll och element i min lilla sadelkammare på 4kvm.
Men har du en riktig avfuktare är det betydligt mer effektivt än en torrboll. Hur stor är sadelkammaren? Är den ouppvärmd?
Och... svettiga schabrak och blöta täcken har inte i en sadelkammare att göra. Jag torkar sånt utomhus om vädret tillåter, annars hängande i skötselstallet, i nödfall värmer jag upp mitt täckesförråd och torkar där. Aldrig i samma rum som lädret!
Det är inte kallt i sadelkammaren, det är ju rätt varmt fortfarande. Element ska sättas in, men inte ännu.I vårt klimat är värmetillförsel en väldigt bra åtgärd för fuktproblem. Skulle aldrig kunna ha en sadelkammare utan värme. allt hade möglat eller blivit muggigt.
Man har ju inte elementet på under sommaren? Det är liksom 20 grader varmt men tyvärr väldigt fuktigt.I vårt klimat är värmetillförsel en väldigt bra åtgärd för fuktproblem. Skulle aldrig kunna ha en sadelkammare utan värme. allt hade möglat eller blivit muggigt.
Sadelkammaren är kanske 8-10 m2, gissar jag. Den är inte uppvärmd än, men jag tror de ska sätta in ett element till vintern. Jag fasar för den dagen då blöta täcken ska hängas där inne, även om de har både element och den där lilla avfuktaren eller fläkten eller vad det är.
Jag torkar täcken i min (pyttelilla) sadelkammare. Aldrig haft läder som möglat. Har dock ordentligt ventiler i taket. Att hänga ut snöiga och blöta täcken i minusgrader är inget vinnande koncept.
Tillägg till tipset; tänk på att sadelkammaren måste vara en egen brandcell om man stoppar in vitvaror som den härVi har den här i våran sadelkammare och den funkar jättebra. Länk här!
Oj, brandcell... Idag sitter en manick mindre än en mjölktetra direkt på vägguttaget, det kanske är en fläkt? Det är ingen ventil eller frånluft där den sitter, så vad gör egentligen en sån liten fläkt? Virvlar upp damm? Den brummar ibland så det är väl nån avkännare antar jag? Om stallägaren ställer in nån riktig avfuktare, som slår igång när den har lust, då måste sadelkammaren byggas om alltså?Tillägg till tipset; tänk på att sadelkammaren måste vara en egen brandcell om man stoppar in vitvaror som den här
Ja, alla vitvaror (torkskåp, kaffekokare, varmvattenberedare, vattenkokare, luftavfuktare osv) som inte har rätt kapslingsklass (typ finns inga, eventuellt speciella torkskåp byggda för just hästtäcken) ska vara i en brandcell om de finns i anslutning till djurstall.Oj, brandcell... Idag sitter en manick mindre än en mjölktetra direkt på vägguttaget, det kanske är en fläkt? Det är ingen ventil eller frånluft där den sitter, så vad gör egentligen en sån liten fläkt? Virvlar upp damm? Den brummar ibland så det är väl nån avkännare antar jag? Om stallägaren ställer in nån riktig avfuktare, som slår igång när den har lust, då måste sadelkammaren byggas om alltså?
Det är ju knappast aktuellt. Hur stort/litet utrymme måste/kan det vara? Finns ett kallutrymme i anslutning till stallet, där kanske man kan bygga en "säker" liten täckesgarderob/tork. Tänkt 6 st stora hästars blöta täcken. Och x antal benskydd plus nån blöt handduk. Hur bygger man smartast, säkrast, minst och billigast ett "hästtäckes-torkskåp". (Hur många täcken får plats i ett vanligt torkskåp? Ett enda?)
Nu blev det ju en helt annan femma, det här med brandcell.