Torra tassar!

SandraM

Trådstartare
Min kille har fått väldigt torra tassar och det gör ont när han går på asfalt och han nästan haltar, men så fort han går på gräs, sand el. liknade så går han helt rent.

Vad är det bästa för att få mjuka tassar? Och hur ska man sedan "träna" för att bygga upp en stark trampdyna?

Sv: Torra tassar!

Något vattenfritt är det bästa, som t ex försvarets hudsalva eller vaselin. Om man hela tiden kollar tassarna så att de inte torkar/spricker ska man inte behöva träna tassarna på något speciellt sätt. Speciellt viktigt är det på vintern om det är snö och salt. Salt svider grymt i torra/spruckna trampdynor och saltet kyler mer än snön. Det är vanligt att de får köldkramp precis när man har passerat en saltad väg.

Försvarets hudsalva från apoteket smorde jag med när min hund fick problem med sprickor. Jag smorde in tassarna på kvällen och satte på honom strumpor så han inte kunde slicka bort det medan vi såg på TV på kvällen, sedan tog jag bort sockarna inför natten. Men det som hjälpte bäst var att ge fiskolja i maten. Efter dte har jag aldrig behövt smörja trampdynorna. Angripa problemet utifrån och inifrån var lösningen på W torra trampisar som sprack :)

Vill inte måla :devil: på väggen, men min hund har precis samma problem som din. Fast han är inte överdrivet torr utan han brukar få furunkler mellan tårna och precis i kanten på trampdynan, det kan inte vara nåt sånt han har fått? Det är ju ganska vanligt hos bullterrier :(

- Fotbad med ljummet vatten och grönsåpa (ger babylena tassar)
- Fotbad med ljummet vatten potatisskal och salt (ett fantastiskt tips jag fick från SLD här på Buke :bow:)

- Helosan är väldig bra tycker jag mot torra tassar. Smörj in rikligt, sätt på en plastpåse och en strumpa, tejpa och låt verka i 20 minuter. Torka av tassarna ordentligt när proceduren är färdig. Upprepa varje dag tills tassarna är mjuka igen.
- Sedan finns det en oslagbar salva som heter White padsanol just för torra och spruckna tassar. Finns att beställa över nätet (googla).

Vill inte måla :devil: på väggen, men min hund har precis samma problem som din. Fast han är inte överdrivet torr utan han brukar få furunkler mellan tårna och precis i kanten på trampdynan, det kan inte vara nåt sånt han har fått? Det är ju ganska vanligt hos bullterrier :(

Hur ser man om det är det då?? Hur ser det ut och hur behandlar man?

Ska verkligen ta åt mig av allt och läsa på. Jobbigt när inte tassarna funkar! Han har gått lite konstigt hela tiden vi haft honom... (snart 2 månader) men han är kollad hos vet, och där kunde man inte hitta någon hälta och han var fin i kroppen för övrigt.

Så kollade jag tassarna lite mer noggrant här i helgen och han var himla torr. Vart köper man fiskolja?

Fiskolja finns i de flesta välsorterade djuraffärer. Jag rekommenderar också det starkt.

Sedan vill jag bara säga att det kan vara så att det sitter främmande föremål i trampdynorna. Min fick en millimeterstor spricka efter att ha trampat på en vass sten. Till följd av detta fick hon in finkornig sand i trampdynan och blev halt (sanden kunde ses på röntgen). Hon gick rent på mjukt underlag som gräs, men var ömfotad/halt på hårt underlag. Även rena förhårdnader och corns (liktornar) kan ge hälta på hårt underlag.

Fiskolja finns i de flesta välsorterade djuraffärer. Jag rekommenderar också det starkt.

Sedan vill jag bara säga att det kan vara så att det sitter främmande föremål i trampdynorna. Min fick en millimeterstor spricka efter att ha trampat på en vass sten. Till följd av detta fick hon in finkornig sand i trampdynan och blev halt (sanden kunde ses på röntgen). Hon gick rent på mjukt underlag som gräs, men var ömfotad/halt på hårt underlag. Även rena förhårdnader och corns (liktornar) kan ge hälta på hårt underlag.

Okey, så bra. Vi ska åka och köpa mat till honom idag, så de kanske har fiskolja där! :) Han har som hårda kanter runt trampdynan, sen är vissa så torra att de känns som en rasp. Han har haft så mycket otur denna hund, så jag vill att vi ska få det lugnt nu ett tag!

Är trampdynorna hårda skulle jag definitivt testa tassbadet med grönsåpa. :) Men torka och smörj in efteråt.

Hur ser man om det är det då?? Hur ser det ut och hur behandlar man?

En del bulleägare tipsar om, som tidigare nämnts, fotbad av vatten och tallsåpa/grönsåpa. Andra behandlar med jodopax och zinkpasta för att få bort furunkler. I extrema fall kan man behandla med kortison men då ska ju naturligtvis en veterinär besökas först för att fastställa diagnos :)

En furunkel är en var- eller blodfylld blåsa som oftast sitter mellan tårna eller i kanten på trampdynan. På bullterrier är det vanligt att det även uppkommer furunkler på hakan, ibland även andra ställen på kroppen.

En del bulleägare tipsar om, som tidigare nämnts, fotbad av vatten och tallsåpa/grönsåpa. Andra behandlar med jodopax och zinkpasta för att få bort furunkler. I extrema fall kan man behandla med kortison men då ska ju naturligtvis en veterinär besökas först för att fastställa diagnos :)

En furunkel är en var- eller blodfylld blåsa som oftast sitter mellan tårna eller i kanten på trampdynan. På bullterrier är det vanligt att det även uppkommer furunkler på hakan, ibland även andra ställen på kroppen.

Aha! Ok, nått sånt har han inte. Men han har fått några på andra ställen, men som försvunnit. Jag måste absolut behandla han tassar så det blir fina nu. Men han har fått en helt annan energi och är mycket gladare när vi går ut, han som innan inte gått en mm. om han fått bestämma. Trots det att han ömmar på hårdare underlag, så vi går bara på gräs, men måste korsa hårt ibland med.

Jag hoppas vi får ordning på det, annars blir det väl en tur till plåsterhuset ännu en gång! Vi skulle behöva klippkort där! :P Haha!

Om hunden har furunkler bör man uppsöka veterinär. Hos bullterrier brukar furunkler uppkomma pga en kombination av allergi och den tunga kroppsbyggnaden (den mesta vikten ligger på framtassarna vilket gör att framtassarna oftast är värre drabbade än baktassarna).

Mot torra tassar ska bad i grönsåpa vara bra, omega-3/omega-6 fettsyror i maten men man kan även ge dessa fettsyror över huden (tex allerderm spot-on eller dermoscent spot-on).
Salva utan vatten, alkohol och andra uttorkande ingredienser att smörja med. En väldigt bra produkt är Dermoscent Bio Balm Tassalva men den går endast att få hos veterinär (receptfritt) eller över internet (utländska sidor).

Om hunden har furunkler bör man uppsöka veterinär. Hos bullterrier brukar furunkler uppkomma pga en kombination av allergi och den tunga kroppsbyggnaden (den mesta vikten ligger på framtassarna vilket gör att framtassarna oftast är värre drabbade än baktassarna).

Mot torra tassar ska bad i grönsåpa vara bra, omega-3/omega-6 fettsyror i maten men man kan även ge dessa fettsyror över huden (tex allerderm spot-on eller dermoscent spot-on).
Salva utan vatten, alkohol och andra uttorkande ingredienser att smörja med. En väldigt bra produkt är Dermoscent Bio Balm Tassalva men den går endast att få hos veterinär (receptfritt) eller över internet (utländska sidor).

Fast min hund har inga furunkler, han hade en på magen när han kom, sen inte haft något mera. Sen är han ju inte speciellt tung heller, han var underviktig när han kom till oss. Men kan förstå att det är problemet för andra bullar.

Ska börja bada och nu smörjer jag tassarna och han har redan börjat bli bättre! :)

Acos återfuktande gel för torr hårbotten från apoteket är kanon för torra tassar och nosar. Torkar snabbt in och kladdar inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 215
Senast: Alexandra_W
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 987
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 724
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 512
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka