Torra och trasiga hovar

asaria

Trådstartare
För första gången så har min häst fått väldigt torra hovar nu under sommaren. Detta uppmärksammades när hovslagaren skodde om honom för några veckor sedan. Hovarna smulades sönder på några ställen. Jag smörjer nu in med vegetabilisk olja för att undvika att det ska bli sämre, vilket min hovslagare tipsade mig om. Är det bra eller ska man göra något annat? Antar att det finns lika många sätt som det finns hovar.. Men detta är ju förebyggande.

Vad gör man åt det som redan gått sönder? nu gick han att sko förra gången men är orolig för om hovarna går sönder ytterligare när han får nya skor, då finns det ju inget att slå fast dem i. Någon annan som råkat ut för hovar som krasas sönder? och vad gör man åt det?
 
Min hovis tipsade med om olja, vet att flera även tipsat om att ställa hovarna i vattenbad före. Har inget att komma med angående redan trasiga hovar mer än att jag hoppas att det löser sig!
 
Blöta hovarna och sedan pensla på olja funkar fint tycker jag. Har gjort det nu när det varit väldigt torrt och varmt.
 
Att blöta hovarna är bra men det ska egentligen göras ganska länge & ofta för att ha riktig effekt. Den här sommaren har varit tuff för många hästars hovar eftersom det varit så torrt och varmt. Jag vet folk som ser till att det är blött på marken i hagen runt hästarnas vatten, för då blöts hovarna varje gång de dricker. Mina hästar har aldrig behövt nåt sånt, jag geggar in deras fötter 2 ggr per vecka med nåt som heter Golden Hoof när det är som torrast och det håller dem fina, de blir liksom lite segare. Fast olja kan nog fungerar lika bra.

Trasiga hovar kan man väl i värsta fall klistra fast skorna på, jag tror det finns trådar om det.
 
För första gången så har min häst fått väldigt torra hovar nu under sommaren. Detta uppmärksammades när hovslagaren skodde om honom för några veckor sedan. Hovarna smulades sönder på några ställen. Jag smörjer nu in med vegetabilisk olja för att undvika att det ska bli sämre, vilket min hovslagare tipsade mig om. Är det bra eller ska man göra något annat? Antar att det finns lika många sätt som det finns hovar.. Men detta är ju förebyggande.

Vad gör man åt det som redan gått sönder? nu gick han att sko förra gången men är orolig för om hovarna går sönder ytterligare när han får nya skor, då finns det ju inget att slå fast dem i. Någon annan som råkat ut för hovar som krasas sönder? och vad gör man åt det?

det är självklart då sommaren varit så extrem att hovarna blir för torra, har man då en extra känslig häst med lite sämre hovkvalitet så blir det som du nu erfar för första gången.

fukta hovarna med vatten och sen på med vegetabilisk olja som din hovslagare säger. då stänger du in fukten och bevarar den längre och det torkar inte ut. Du behöver göra detta varje dag sommartid nu om du har detta problemet och det gör all skillnad i världen och är verkligen värt mödan.
I övrigt ang. din fråga så det ska väldigt mycket till om du har en duktig hovslagare som inte kan få på skor hållbart på en lite sommartrött eller trasig hov om det skötts rätt i övrigt. Har du en sån hovslagare kan man tex plasta väldigt enkelt. Men det förutsätter ju som sagt att hästägaren samtidigt sköter hovarna så det inte blir värre utan man underlättar och förebygger för värre om det nu redan barkat iväg lite mycket och du inte vetat tidigare att du behöver vara försiktig i fråga om skötsel dagligen av hovarna på en känslig häst när vädret är som det är denna sommar.
 
Hoven har en egen fuktighet o fett utanpå förhindrar för stor AVdunstning.
Uttorkning av solen o ev. snustorr mark.
Se hovavtrycken på betonggolvet

Fett förhindrar även övermättnad av fukt o vinterns frystorkning.

Smörj vintertid o den utväxten som då är den som brukar vara skör sommartid håller avsevärt mkt bättre.
 
Senast ändrad:
Hoven har en egen fuktighet o fett utanpå förhindrar för stor AVdunstning.
Uttorkning av solen o ev. snustorr mark.
Se hovavtrycken på betonggolvet

Fett förhindrar även övermättnad av fukt o vinterns frystorkning.

Smörj vintertid o den utväxten som då är den som brukar vara skör sommartid håller avsevärt mkt bättre.

Hur menar du? Att man ska smörja? I såfall med vad?
 
Hovfett är det man ska smörja med för att få bästa effekt. Olja är alldeles för flyktigt. Tanken är ju inte att återfukta hoven utan att hindra att hoven torkar ut innifrån pga uv ljus etc och för det behövs en skyddsbarriär av fett. Det finns flera olika hovfett på marknaden, själv gillar jag Kevin Bacons hovfett som bara innehåller naturliga fetter, tycker att mineraloljor hör hemma i bilar och maskiner. Min förra hovis beskrev det ganska bra "om du är torr om händerna inte går du och gör ett vattenbad som du stoppar händerna i ??" Vatten får hovarna att expandera och när dom torkar så krymper dom ihop igen vilket ofta resulterar i att sömhålen spricker upp. Vi vill att fuktnivån ska vara så konstant som möjligt och då hjälper inte lätta oljor så bra utan fett är mycket mer effektivt. Som Axel skrev ovan.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 583
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
28 987
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 679
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Parfym
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp