Torra och spröda klor

Rouise

Trådstartare
Min hund (schnauzer) har torra klor som flisar sig och känns spröda.

Han får Biotin i maten nu sen i sommras och det har blivit bättre men vissa klor är fortfarande tråkiga och går sönder. Finns det nått annat man kan ge honom som kan hjälpa till?

Har läst lite om laxolja kan det vara nått?

Han får Biotin i maten nu sen i sommras och det har blivit bättre men vissa klor är fortfarande tråkiga och går sönder. Finns det nått annat man kan ge honom som kan hjälpa till?

Prova fiskolja (bättre än laxolja om inte laxen är viltfångad) :) Jag gillar Standardts fiskolja.

Min hund har fått bättre klor som en liten bonus sedan jag började med laxolja från viltfångad lax så det är värt att testa tycker jag.

Biotin ska vara bra för torra, spröda och trasiga klor. Vetzoo och Apotea har tabletter som heter Biorion och som innehåller biotin och metionin som förstärker effekten av biotin. Man börjar med en tablett/10 kg och minskar sen till 1/4 tablett. 75 kr för 60 tabletter hos apotea.se och man kan välja gratis frakt. Aptus är tillverkaren.
Lägg ev till laxolja. Grizzly Vildlaxolja är bra.

Fiskolja brukar ge bra resultat. Man brukar kunna se resultat efter 1-2 veckor om man har använt en bra fiskolja.

Köpte standards fiskolja idag så vi provar med det så får vi se hur det utvecklas. Vad tror ni ska jag fortsätta ge biotin också eller blir det tokigt?

Jag skulle fortsätta med biotin och ev byta till den sorten som heter Biorion och som innehåller biotin med metionin som förstärker effekten av biotinet, om du inte redan ger den.
En annan sak: Har du en tillräckligt vass kloklippare? Jag köper en ny efter en tids klippande, när jag märker att klorna inte klipps av så där fint som de gör med en alldeles ny kloklippare. En slö kloklippare ger flisiga klor. Det är jättestor skillnad på en ny kloklippare jämfört med en gammal.

Om inte klorna blir bättre med hjälp av de förslag som du har fått så visa upp klorna för vetten nästa gång du ska dit. Det finns någon sjukdom i klorna hos vissa hundar som kan göra klorna spröda.

Om inte klorna blir bättre med hjälp av de förslag som du har fått så visa upp klorna för vetten nästa gång du ska dit. Det finns någon sjukdom i klorna hos vissa hundar som kan göra klorna spröda.

SLO tror jag du tänker på? Tyvärr överrepresenterat hos schnauzer och riesen. Men behandlingen är först att med hjälp av olja försöka stärka. Dock brukar vet rek en specifik, men jag skulle inte dra mig för att själv prova med valfri laxolja.

(Min riesen har SLO)

SLO tror jag du tänker på? Tyvärr överrepresenterat hos schnauzer och riesen. Men behandlingen är först att med hjälp av olja försöka stärka. Dock brukar vet rek en specifik, men jag skulle inte dra mig för att själv prova med valfri laxolja.

(Min riesen har SLO)

Jag har läst om detta och tror ju att min kan ha SLO också utan att ha konsulterat vet. Men eftersom det har blivit bättre med biotin och numer är bara några klor drabbade ( innan var nästan alla mer eller mindre flisiga) så känner jag inte att jag behöver konsultera vet just nu utan provar med olja så får vi se, blir det inte bättre åker jag givetvis till vet.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 193
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka