Torra hovar!

S

Sozzo92

Vad har ni för "mirakelkurer" för att förhindra att hovarna torkar ut och spricker nu i sommar??
Har hört att man kan smörja kronranden och någon cm ner på hoven med olivolja eller typ helosan? Funkar detta bäst?

Berätta era hemliga krämer, oljor och recept!! :bow:

Sv: Torra hovar!

Vatten bad minst 20 min/dag, samt hovfett/hovolja efteråt för att binda fukten alt hovlera som appliceras under hoven, enzion som ett långsiktigt alternativ (minst 4-6 mån innan man ser resultat...)

Olivolja kan du smörja in hela hoven med och inte bara kronranden. Jag smörjer min hästs hovar varje dag. Ser hovarna väldigt torra ut så får han ett hovbad först, men det blir bara 1-2 gånger i veckan.

Vatten vatten vatten och åter vatten är mitt hemliga mirakelrecept.

Ställer hästen i "fotbad" i 20 minuter, därefter får han på sig filtboots som är dränkta i vatten och olja (typ rapsolja) för att bevara fukten längre.

Så det spelar ingen roll vad det är för olja? Olivolja, rapsolja, solrosolja o.s.v.??

Jag brukar smörja hela hoven (inkl strålen) med olivolja varje dag, men sedan å andra sidan så började min fd foderhäst faktiskt att äta på sina hovar för att han tyckte att det smakade så gott, så det funkade ju inte direkt! XD

Jag smörjer med rapsolja ett par ggr/vecka.
Blev rapsolja för den var billigast :p
Tror inte det spelar någon större roll.

Masserar kronranden lite, samt täcker hovarna med oljan.

Av min "hovis" fick jag rådet att bara ta enkel matolja och pensla på hovarna.
Men INTE under hoven, där ska man bara låta det vara.
Även att ge enizon för att förstärka hoven. (tar ca 1-2 månader innan man ser resultat).
Även msm stärker hovarna. Det är även bra för leder, förminskar inflammationer, förbättrar cirkulation och syreupptagningsförmågan m.m.

Lycka till :)

nää, nu skrev jag fel :p inte förminskar utan enbart MINSKAR inflammationer.. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: Görel
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 651
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hästvård Min häst får extremt torra hovar sommartid. Det blir sprickor och ser inte alls kul ut. Vad kan jag göra? Läst många olika tips om att...
2
Svar
22
· Visningar
3 562
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte