Torra hovar?

Joosiss

Trådstartare
Hej. Jag har några små frågor.

Kan hälta orsakas av torra hovar? Hästen visar lite hälta. Dock inte blockhalt. Den är positiv till att bli riden och är pigg o glad på uteritter och lika pigg i hoppningen. Men den har visat lite hälta. Det brukar mest vara i början på ridpassen och försvinna när vi värmt upp. Så jag har tänkt att den bara är stel. Den är inte så ung längre.
Men de senaste dagarna har det varor värre. Så min fråga är om dens torra hovar kan vara orsaken. Dom är extremt torra och strålen är alderles stenhård och hovarna kan spricka lite här o var.

Jag hade tänkt köpa hovfett o testa med det o se om det hjälper och om hältan försvinner.

Jag skulle hellre kolla upp hästen, har aldrig hört att torra hovar kan ge hälta men däremot finns det ju en massa andra anledningar till att en häst inte går rent.

Man rider inte en halt häst, även om man tror att den är "positiv till att bli riden". Svaret på din fråga är; knappast troligt.

Liknande trådar

Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 751
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 891
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 283
Senast: valley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka