Torra hovar...*hjälp*

carrin

Trådstartare
Min 17 åriga Nordsvensk valack har torra hovar. I övrigt är han oförskämt fräsch men jag gillar inte att hovarna är så torra på honom. Han är givetvis skodd runt om och har inga tendenser till sprickor i det här läget men jag vill inte vänta på att han ska få några heller. Tips och ideer mottages tacksamt

Sv: Torra hovar...*hjälp*

torskleverolja. det gör jag på mitt hbl varje dag, köpa nåt hovfett o variera med... hoppas det löser sig;)

Vanlig olja som du masserar in i kronranden. Enzion är inte heller så dumt, men dyrt.

Fodertran, smörj noga i kronranden! Undvik HOVFETT de torkar ut hoven! Även tjära =)

Är hovarna verkligen torra då? Det är inte "nagelbandet" som vuxit ner över hoven? Så blir det iaf på mina hästar under vintern, framför allt när det är mycket snö. Prata med din hovslagare, han/hon kan säkert ge dig bra tips annars.

Biotin är annars bra för sköra hovar.
Ju mer man smörjer ju mer får man hålla på, det är min erfarenhet

Tyvärr tål han inte biotin men jag skall nog prova torskleverolja eller fodertran som rekommenderats/tack

Korregering, hovfett torkar inte ut hovarna. Kan rekommendera hovolja med otroligt bra resultat. Kentucky Hoof Oil, prova det!!

Jag brukar ställa min i vattenbad en kvart om dagen och sedan olja in med foderfran eller olivolja, ger mycket bra resultat! :)

Kiselgur då?
Betydligt billigare än Biotin och ger betydligt bättre resultat, i alla fall på min häst!

Polly_Mulle skrev:
Jag brukar ställa min i vattenbad en kvart om dagen och sedan olja in med foderfran eller olivolja, ger mycket bra resultat! :)

Det här har jag hört ska vara det bästa.:)

Finns olika åsikter om hurvida hovfett torkar ut hoven eller inte. Fett är ju hydrofob (stöter bort vatten) och därför får inte något vatten komma in i hoven. Men själva fettet i sig är ju "fuktigt".
Däremot har jag hört, precis som du gör polly, att det ska vara bra att FÖRST blöta hovarna ordentligt (gärna bad) och SEDAN fett/olja för då stängs vattnet in istället. Vattnet kan inte enkelt passera ut genom ett hydrofobt ämne som fett/olja.

Olivolja är verkligen skitbra..
pensla på både på och i, har hjälpt min häst jättemycket.
Jag brukar tvätta med en tvättborste och vatten först sen får de torka till lite, sedan penslar jag på..
:rofl:

I princip vilket fett som helst går bra. Fettet gör att fukten blir kvar.
Man tror även att kyla o komb. med torr luft torkar ut hoven som det även gör på oss.
När jag har smort fötterna på vintern, har de inte lika sköra fötter på sommaren. Det som vuxit ut under vintern har då bättre förutsättningar.

Kentucky hoof oil använder jag regelbundet, gillar det skarpt men det hjälper inte på Charles,,,, Han är torr lik ändå...Equitsro har något för hovarna, någon som provat..Cornucrescin tror jag det heter..Min hovis tipsade om Alosin...erfarenheter av det med kanske?

Hmmm....hovväggen kan man väl inte påverka när den redan har vuxit ut, eller? Har fått för mig att det fungerar som för naglar eller hår - du påverkar genom det du äter eller i tillväxtzonen (kronranden). Om det är sant kan man smörja hoven hur mycket man vill helt utan effekt. Utom att det blänker lite...

Vill man få en mjukare...(vad heter det, det där som Lady Sun kallade nagelbandet?)...sån...rekommenderar jag någon olja som INTE är mineralolja. Mineraloljans molekyler är (som jag har förstått det) för stora för att tränga in i huden och "hör hemma i motorer". Själv kör jag med rapsolja, eller oliv, eller majs, eller något annat som är billigt på affärn. Masseras in i kronranden (jag använder hovborste) och successivt lär den utväxande hoven bli bättre.

Eller?

hej.. det bästa är vartten... smör aldrig in hästen med "oljor" osv... för det torkar ut hovarna
mvh
linda

Med order från veterinär klinikens hovslagare så smörjer vi in hästens hovar med vanlig olivolja. Billigt och bra!

Fel, vatten mjukar upp så hovarna blir porösa istället. Jämför med dig själv, tvättar du händerna ofta eller slabbar mkt i vatten blir du torr. Blöta somrar mår hovarna dåligt pga all fukt. Vegetabilisk olja är mycket bättre, rekommenderas av veterinärer och hovslagare.

Olivolja är bra för att kvarhålla hovens egen fukt.
Att tillföra fukt genom att vattna hoven har en uttorkande effekt.
(när vattnet du tillfört torkar bort så drar det med sig en del av hovens egen fukt) Att hästen är välskodd är viktigt då hovarna fuktas av blodcirkulationen.
Tänk på att torra spånbäddar torkar ur hovarna.
Det finns inga kliniska test som visar att biotin har någon som helst positiv effekt på hovkvaliteten. tvärtom så visar test som genomförts att en del biotinpreparat har en direkt negativ påverkan på hovkvaliteten.
Hovoljor och hovfetter ska man passa sig för då en del av dessa produkter innehåller ämnen som löser upp "limmet" som håller samman hornrören i hovväggen

Jag fick lära mig av hovslagare, först vattenbad och sedan på med olivolja för att behålla fukten i hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: super
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 912
Senast: Dopy
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 795
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar