torr o fnasigt i svans rot o man?

noble art

Trådstartare
När jag borstar o tittar ordentligt intil huden på svans roten o innerst i manen ser jag att min häst är mkt torr i huden? fnasigt? skorv? Eller vad det nu är. Han verkar inte själv störd av det.
Är det något man ska åtgärda? eller är det så i vinter tider?

Sv: torr o fnasigt i svans rot o man?

ingen svarar? det kanske bara är jag som oroar mig i onödan då?

Sv: torr o fnasigt i svans rot o man?

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut eller känns. Men min ponny hade alltid mjäll-liknande hud vid man och svans på vintern. Vet inte om det hörde ihop med hans knotteksem han hade på sommaren eller om det bara är något han hade ändå.
Men han var torr och fnasig och det mjällade från honom. Mest från manen. Det var absolut ingenting han brydde sig om så jag lät det bara vara.
Är du orolig att det ska vara något så kan du ju alltid ringa till en veterinär och rådfråga. Det skadar ju aldrig.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Avel Jag ska köpa mig en fölövervakningskamera, men vill gärna ha hjälp med att hitta en som är tillräcklig/lagom, så jag slipper betala en...
Svar
7
· Visningar
900
Senast: Fredag
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 494
Senast: Krystalline
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka