Torr Lusern

skogersson

Trådstartare
Ni som ger torr lusern, hur mycket ger ni. Tänkte om man kunde bland det i det vanliga fodret. Vågar man?
Ger 5dl, om man kunde dela pp det på 3 mål så blir det ju inte många "korn" i varje.

Sv: Torr Lusern

Lusern är grovfoder och jag ger alla mina hästar inklusive fölungar torr lusern. Dom får mellan 0,5 och 2 kilo per gång. Prova med att lägga en näve lusernpellets på höet så ser du hur dom äter detta. Att ha lusern i krubban får iaf mina hästar att äta lite långsammare för det tar längre tid att tugga om man jämför med hur snabbt dom kan sätta i sig havren.

Ni som ger torr lusern, hur mycket ger ni. Tänkte om man kunde bland det i det vanliga fodret. Vågar man?
Ger 5dl, om man kunde dela pp det på 3 mål så blir det ju inte många "korn" i varje.
Beroende på häst och vilka värden jag har på årets grovfoder så får mina från 0,5 kilo till fri tillgång på då torra lusern pellets.
Fri tillgång får de som går på lösdrift när inte grovfodret håller tillräckligt hög halt protein.
De som får ett 0,5 kilo är de som bara får det som krubbskrammel ;)

provade att ge lite i handen och det äter hon. Gillar inte blöt mat.Betfor går bra. Så jag får blanda lusern, betfor, rivna morötter då går det net. Tänkte underlätta och då ge den torr om man vågar, då uppdelat på flara givor

Min häst foderstat:

Morgon: 2 dl lusernpellets (Mustang)
Kväll: 3 dl lusernpellets och 3 dl soja, 0,5 dl mineraler.

(Jag har vägt pelletsen men minns inte nu).

jag blöter aldrig lusernpellets, oavsett om de får ½ eller 7 kg - vilket har hänt = en häst som fick en transportkrubba full varje kväll och tömde den över natten.

gav 3dl torr lusern idag till lunchen för att testa. Fick det med 2dl müsli oxå, sen lite vatten på. funkade kanon. hon tuggar så sakta och dricker mycket vatten så det känns bra

Beroende på häst och vilka värden jag har på årets grovfoder så får mina från 0,5 kilo till fri tillgång på då torra lusern pellets.
Fri tillgång får de som går på lösdrift när inte grovfodret håller tillräckligt hög halt protein.
De som får ett 0,5 kilo är de som bara får det som krubbskrammel ;)

Vad räknar du med är "fri tillgång" ?
Ger du individuellt eller häller du ut i hagen, på marken, i krubbor, binder upp varje häst eller får de gå omkring och äta från olika högar och "jagas" väck när ledarhästne kommer ?

Hur fodrar du fri tillgång är jag nyfiken på :) och hur mycket räknar du att varje häst skall få i sig ?

Till hästarna som går på lösdrift så har vi det i stora krubbor/baljor i hagen en bit från ensilage balarna men ändå i samma område. Så det finns alltid möjlighet för både ranghög och låg att äta. Antalet krubbor och balar anpassas efter antalet hästar i flocken och hur de håller sams.
De som står inne på natten och behöver fri tillgång får en extra krubba i boxen som det alltid finns luern i.

När vårt nya stall blir klart kommer det att innehålla storboxar typ lösdrift. Där kommer det att finnas foderfronter med en en enda lång krubba som då när det behövs kommer att vara full av lusern. Till de hästar som behöver annat foder kommer det att finnas boxar för enskild utfodring.

Mängden de äter är precis som ensilaget helt beroende på individ och temperatur ute. Men i snitt till vuxna hästar så går det 3 kilo per dygn och vid fri tillgång så ger vi 25 kilo per krubba/balja.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Jag är mitt uppe i att byta foder, främst då ena hunden är lite för tjock. Och jag har stött på samma problem som många andra gör, så...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21