Torr linfrökaka

Buongusto

Trådstartare
Är det någon här som ger sin häst linfrökakan torr? Jag har hört att en del gör det, jag är skeptisk till det då jag har fått lära mig att den skall blötläggas, men de påstår att det går hur bra som helst. :confused:
 
Vi ger den torr, den behöver inte alls blötläggas!
Vanliga linfrön behövs kokas i varmt vatten, för att gifterna ska försvinna.

Vilm man dock ha linfrökakan slämmig så kan man blötlägga den!
 
Det går att ge LINFRÖKAKA (som man köper i en färdig säck t ex Hippo lincubes) torr, det gör jag med... Men det går lika bra att blöta den, om man VILL. :)
(Men vanliga linFRÖN ska kokas först)
 
Det finns två sätt att blöttläga vanliga linfrö!
Och det pratas ofta om vilket sätt som är "rätt"
1. Hälla kokande vatten över fröna och låta det dra.
2. Koka upp vatten och linfrö och låt det puttra.
 
Jag har gett linfrökaka både torr och blöt och inte har min häst mått dåligt. Jag häller också kokande eller hett vatten över hans linfrön och han har inte blivit sjuk av det heller! ;) :D
Jag har inte sett att det står att linfrökaka måste blötläggas på någon förpackning och om det var tvunget att blötläggas skulle det ju stå på säcken!

M.
 
Jag vet inte om linfrökakan behöver blötläggas men vill berätta hur jag gör.

Jag kokar 1 dl linfrön med 2 dl havre ca 30-45 min, låter svalna och förvarar i kylskåp, det räcker i två dagar till min B-ponny, det blir som en slemmig gröt.

Loggan
 

Liknande trådar

Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
5
· Visningar
427
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
994
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp