Torr hud/päls, vad gör jag?

SusieQ

Trådstartare
Vår ena hund, en kastrerad (brun) dobermannhane har väldigt torr hud eller päls med mjäll som ett brev på posten och han känns i det närmaste strävhårig när man klappar honom, inte alls den blanka mjuka päls som Dobbisar brukar ha.
Saken är den att han nu äter glutenfritt torrfoder för känsliga (päls/hud/mage) hundar och han får extra linfröolja varje dag, men det hjälper inte och han mjällar ändå.

Tillägg: Han har haft Demodex, men är frisk från det nu.

Har ni några bättre förslag eller råd om vad man kan göra?

Vår ena hund, en kastrerad (brun) dobermannhane har väldigt torr hud eller päls med mjäll som ett brev på posten och han känns i det närmaste strävhårig när man klappar honom, inte alls den blanka mjuka päls som Dobbisar brukar ha.
Saken är den att han nu äter glutenfritt torrfoder för känsliga (päls/hud/mage) hundar och han får extra linfröolja varje dag, men det hjälper inte och han mjällar ändå.

Tillägg: Han har haft Demodex, men är frisk från det nu.

Har ni några bättre förslag eller råd om vad man kan göra?
Min blev oerhört mkt bättre på färskfoder, men vissa bruna är bara sådana i pälsen tyvärr - så man kan få det bättre men inte helt bra liksom.

Jag föredrar också färskfoder. Och laxolja tycker jag ändrade pälsen mycket på min ena hund, hon fällde liksom inte ur pälsen ordentligt på vissa ställen, men nu är pälsen fläckfri.

Man kanske också kan ta en vända hos veterinären och kolla att allt är bra? Finns ju lite sjukdomar som visar sig som torr hud och dålig päls.

Jag hade nog tagit en tur till vetten med hunden. Det kan eventuellt vara seborré och då kan hunden bli hjälpt både så att pälsen blir bättre och att det blir mindre mjäll. Kanske kan det ha med hormoner att göra om han blivit kastrerad nyligen.

Förutom veterinär - extra fett i fodret? Många hudproblem hjälps bäst inifrån, så att säga.

Liknande trådar

Hundhälsa Hittade ingen passande tråd, bara lite löst om foder i en del. Vår ena hund (Dobermann) har uppenbara problem att sätta vinterpäls...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 239
Senast: SusieQ
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 446
Senast: Och_Aye
·
Övr. Hund Hejsan hoppsan! Min hund Lassie är torr i huden. Han är även torr på nosen. Särskilt på nosvingarna. Trampdynorna ser ok ut. Jag...
Svar
9
· Visningar
6 044
Senast: _husmusen_
·
Övr. Hund Min nioåriga greyhoundhane tappar vikt i en fart som varken är önskvärd eller hälsosam. Pensionerad kapphund, jag har haft honom sen...
Svar
9
· Visningar
2 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka