Torr hud i samband med eksem

K

Krasux

Min schäferflicka har haft oerhört mkt fukteksem denna sommar. Något som dock läkt ut vid rakning och tvättning. Nu har hon börjat klia sig mycket igen, men man ser ingenting i huden.
I somras sa vet att hon hade torr hud och fukteksem. (fukteksem=eksem som vätskar sig, lärde han mig då, det berodde alltså inte på bad eller så.)

Jag misstänker att hon får klåda av att hon är torr i huden, som sedan ibalnd leder till eksem.

Och nu, hur behandla klåda utan eksem? Eksemet läkte ju ut vid rakning, men är det verkligen lösningen nu när hon bara har klåda?

Kan tillägga att hon är väldigt välpälsad för tillfället.

Blev lite svamligt det här, men kanske någon har tips. :)
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Fettsyror. Hills Eicosa är jättebra för huden och man kan även tillsätta fettsyror till sitt vanliga foder, t.ex. Viakutan
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Jag ger min ett foder som heter Pro Plan Salomon & Rice, tydligen är det många schäferägare/uppfödare som ger detta just pga eksemen.....på min har all eksem försvunnit ( han hade sitt på nacken) men det tog några månader och jag har inte behandlat alls utan bara gett av fodret...som namnet anger så är det Lax o ris, laxen innehåller ju Omegafetter och fodret är nämnt som "schäferfoder"...
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Vår schäfer har också eksem och klåda.
I grunden är det en allergi men vi vet inte mot vad.
Vet. rekommenderade oss att i första hand se till så att hon inte får äta fisk- och mjölkprodukter då det enligt henne var vanliga orsaker till klåda och eksem.
Bara en reflektion...
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

knepigt då ett vedertaget foder som jag ger är baserat på fisk.....och många med just schäfer använder det med bra resultat
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Jag gav henne Royal Canins schäferfoder i början jag hade henne, då var hon två år, hon hade då aldrig haft problem med klåda tidigare, även om hon ätit annat, billigare foder hos tidigare ägaren. Efter en tid gick jag över till annat foder, utan förändring. Problemen kom efter ett år. Har bytt till olika foder, men det gör ingen förändring.

Innan jag hade henne bodde hon mycket ute (=hundgård) och hade då aldrig problem med torr hud eller klåda.
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Jag gav henne Royal Canins schäferfoder i början jag hade henne, då var hon två år, hon hade då aldrig haft problem med klåda tidigare, även om hon ätit annat, billigare foder hos tidigare ägaren. Efter en tid gick jag över till annat foder, utan förändring. Problemen kom efter ett år. Har bytt till olika foder, men det gör ingen förändring.

Innan jag hade henne bodde hon mycket ute (=hundgård) och hade då aldrig problem med torr hud eller klåda.


en kille härborta har haft enorma problem med sin tik o samma form av eksem han fick rådet att tvätta henne med yes diskmedel o det har hjälpt tiken o honom så hon har fått både bättre päls o hud! detta är efter inrådan av env eterinär som är inriktad på hund.
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Men yes som är så uttorkande, jag kan inte diska med yes för då får jag eksem. Visserligen får jag vätskande eksem så det kanske är annat med torreksem.
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Vår rottishane hade också väldigt mkt fukteksem i somras. Han har kliat sig hela hösten och varit torr i pälsen.
Jag åkte till vet som trodde det var skabb så nu har han fått behandling mot skabb. Han är bättre, men behandlingen är inte klar än.

Han kliade sig bara man tog på honom vilket enl vet var typiskt för rävskabb.
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Men yes som är så uttorkande, jag kan inte diska med yes för då får jag eksem. Visserligen får jag vätskande eksem så det kanske är annat med torreksem.
Jag vet men det fungerar verkligen den hunden behöver inte medicinera längre o har kanonhy o päls efter år med riktiga problem!
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Har skabbmedel hemma, som jag provat bada henne i. Men det här är inte skabb, det är klåda, torr hud och eksem. Yes tror jag inte skulle funka för det torkar ut huden ännu mera.

Men jag vet inte. Kanske bäst att uppsöka veterinär igen...

:confused:
 
Sv: Torr hud i samband med eksem

Har skabbmedel hemma, som jag provat bada henne i. Men det här är inte skabb, det är klåda, torr hud och eksem. Yes tror jag inte skulle funka för det torkar ut huden ännu mera.

Men jag vet inte. Kanske bäst att uppsöka veterinär igen...

:confused:

du har fel ang yes jag lovar dej jag har prövat det under försommaren då min schäfertik hade klåda ej ohyra o hon blev inte ett dugg torr o eftersom det är vets rekommendation till hund med eksem så skulle de kanppast säga andvänd dtta till torr hud vilket i regel är kombination med eksem.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort ang vår NewFoundland-hane som bara tycks bli sjukare och sjukare. Redan en kort tid efter vi fick honom...
Svar
4
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp