tornutskotten?

Spirit

Trådstartare
Ringde ATG kliniken igår och berættade om min hæsts symtom & han misstænkte tornutskotten men det brukade inte vara det utan det kunde æven sitta i ryggmuskulaturen. Jag har fått tid på Fredag.

Behøvs det en røntgen så skulle jag skickas vidare till HBG

Frågan ær:
Vad hænder om det nu ær tornutskotten som ær orsaken till att han ær øm i ryggen men ær bættre nær han har rørt på sig en stund? :confused:

Vad gør man med en hæst som har fått denna diagnos & hur blir dess arbetskapacitet? :confused:

Hur vanligt ær det på just ostartad ridtravare av god ridhæstmodell? :confused:

Vad skall jag tænka på vid klinikbesøket, te.x frågor, behandling? :confused:

Vad behøver jag ta med mig till kliniken før att underlætta en utredning/undersøkning, te.x utrustning, papper? :confused:

Hur ær egentligen chanserna att få en sådan hæst utdømd? :confused:
OBS!! Nu har jag inte tænkt att gøra det om jag verkligen kan undvika det!!!!!

Kan man køra en sådan hæst utan att den får kænningar av tornutskotten?
Eller låta en liten & lætt ryttare rida hæsten istællet :confused:

Tacksam før svar från en Spirit som VERKLIGEN hoppas att det sitter i musklerna & att min snutt kommer bli frisk igen... :cry:

Sv: tornutskotten?

Varför kör du in till ATG, de är inte direkt proffs på ryggar. Hade jag varit du så hade jag istället beställt tid på Stenestad, Göran Rydén är mkt duktig på ryggar och så har de tillgång till röntgen direkt.

En häst som får ont/ blir stelare vid kyla tyder på att det är något med den som inte fungerar 100%.
Om det skulle så vara, så finns det olika grader av KS, så en häst kan ha lindrig KS och fungera bra,
Det man ska tänka på är att hästen ska röra sig, ha igång blodcirkulationen. Du ska bygga upp hästens rygmuskler( en orsak till att tornutskotten går ihop är just att det är dåligt med ryggmuskler, hästen får kanske vila i några mån och tappa muskler...då kan problemet komma)
Hästens magmuskler ska tränas finns träningråd för det med.
Att tömköra hästen är jätte bra träning!
Du ska jobba hästen under kontrollerade former, inte så att hästen utvecklar mjölksyra.
Inget ridande på minst 3 mån sen beronde på vilken grad det är.
En välsittande sadel blir mycket viktigt i framtiden.
( En sadel som inte passat/ varit smal kan bidra till att tornutskotten går ihop)
Häst som tränas / rids in tidigt kan utveckla KS..som sagt det finns massor av orsaker och behandlingar för att hästen ska kunna fungera.
Kräver desto mer av ägaren.
Massage undre rehab ger ofta en snabbare läkning och framförallt en smidigare häst som klarar en snabb och effektiv rehab/ träning. Hästen kommer även att behålla mer av sin muskelmassa.

Men som sagt vi vet ju inte ön vad det är...men det finns hopp :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller helt med Santes svar, men det är också viktigt att du röntgar hästen för att få rätt diagnos. En kompis käst hade kissing spine (tornutskotten pussas?)

Klurigt det här med KS.Jag blev lite orolig för att min häst har det då en värmekamera undersökning visade just över ryggen,har haft en sadel som orsakade bulor efter ridning på ryggraden :(
Har bytt sadel vilket gjort stor skillnad,och han är ju inte så öm,men man undrar ju...Det är väl inte så lätt & veta om man inte gjort röntgen.Berätta gärna vad dom kommer fram till och hoppas det inte är så farligt!

Lycka till!

Jag har aldrig haft en sjuk häst i hela mitt liv. Som har haft behov att åka till klinik. Har bara haft vet. ute för Vaccination.

ATG kliniken låg nära till hands annars hade jag ringt till Helsingborg.
Dom på Stenestad kände jag inte till, men ska ha det i åtanke om jag behöver gå vidare.

Var ute och myste med han en stund i hagen samt pratade med han, såg lite trött ut kl 6 i morse. Ponnyn var ett yrväder som vanligt. Kunde inte låta bli att skratta åt hans framfart.

Jag är ledig idag för att han skulle ha släppts på sommarbete, men han får vänta tills imorgon efter klinikbesöket, inte lönt att försöka få tag på en häst med vårkänslor bland 15 andra ystra unghingstar :o
Han får släppas imorgon istället efter undersökningen.

Någon som vet vad man skall ha med sig till kliniken?

Tack för informationen. :)

Nu är det inte 100% att det kunde vara just KS
Han skall självklart få en ny sadel så fort detta är utrett & jag vet vad som väntar oss i framtiden. Ser ingen mening att skaffa en ny som passar han just nu & han får inte ridas på ett tag = musklerna ändras. Så en ridgjord kommer nog fungera alldeles utmärkt tills vidare "om" jag får klartecken att rida senare.

Kommer nog även ändra muskulaturen i kroppen på sommarbetet pga det är kuperad terräng med en bäck som delar hagen samt 15 andra ystra kamrater. Han har inte gått särkskilt mycket i backar hemmavid pga min hage är flack & han är opålitlig att rida ut själv på & grannen hinner inte alltid att följa med till skogen pga sin bebis.

Lär bli mycket promenader & tömkörning framöver.. Och jag kommer få bättre kondis :p Något positivt över det hela iallafall.

Jag läste igår i en bok ang hästens vård hos en vännina igår, stod att massage var jättebra för just KS.
Får se vart det hela leder. *håller alla tummar, tassar, fenor & hovar" för att det kommer att gå bra. Till & med min Sambo som egentligen är Anti hästar är bekymrad över stackars hälge. :confused: ¨
/Mvh Spirit

Spirit skrev:
Någon som vet vad man skall ha med sig till kliniken?

Du kan ta med dig hästens utrustning om dom skulle vilja se den.
Jag vet att Hbg frågar efter utrustning.
Ifl när jag varit där..

Knapplån

Jag skulle INTE använda ridgjord på en KS-häst!

Sen, en liten varning till, med lindriga röntgenförändringar bör man scinta för att se om det verkligen är det som orsakar problemen. Det finns hästar soms er ut som f*n på röntgen men INTE har minsta lilla problem, sen finns det hästar med lindriga förändringar på röntgen som har jätteproblem. En scint talar om om det är problem från området eller ej.

Sen finns det en hel massa man kan göra, och en hel massa man gärna ska undvika med en KS-häst men det kan vi ta när du vet vad det är. Men i korthet så alltid varm utrustning på varm rygg, undvik uppsutten skritt på långa tyglar, och soms agt jag skulle absolut inte ha ridgjord på en KS-häst. Massage och stretch för musklerna runtomkring,s amt att en KS-häst helst INTE ska ha längre helvila så den tappar muskler. Det finns en hel del att göra för att få de lindriga fallen symptomfria som sagt, men nu väntar vi in vad klinikbesöket säger först, och jag håller tummarna det är något annat =)

/Alexandra - med häst med fula röntgenbilder på ryggen, dock inte scintad, behandlas som en KS-häst och har varit symptomfri helt och håller i *räknar* fyra år nu :bow:

Alexandra_W skrev:
Knapplån

Jag skulle INTE använda ridgjord på en KS-häst!

Sen, en liten varning till, med lindriga röntgenförändringar bör man scinta för att se om det verkligen är det som orsakar problemen. Det finns hästar soms er ut som f*n på röntgen men INTE har minsta lilla problem, sen finns det hästar med lindriga förändringar på röntgen som har jätteproblem. En scint talar om om det är problem från området eller ej.

Sen finns det en hel massa man kan göra, och en hel massa man gärna ska undvika med en KS-häst men det kan vi ta när du vet vad det är. Men i korthet så alltid varm utrustning på varm rygg, undvik uppsutten skritt på långa tyglar, och soms agt jag skulle absolut inte ha ridgjord på en KS-häst. Massage och stretch för musklerna runtomkring,s amt att en KS-häst helst INTE ska ha längre helvila så den tappar muskler. Det finns en hel del att göra för att få de lindriga fallen symptomfria som sagt, men nu väntar vi in vad klinikbesöket säger först, och jag håller tummarna det är något annat =)

/Alexandra - med häst med fula röntgenbilder på ryggen, dock inte scintad, behandlas som en KS-häst och har varit symptomfri helt och håller i *räknar* fyra år nu :bow:

Vad görs när man scintar?Svårt det här med KS.Funderar på om KS kan synas på en thermografi?Det är ju kanske svårt eftersom det rör sig om ryggraden-skelettet?Finns det behandling alls mot KS?

Snobben skrev:
Vad görs när man scintar?Svårt det här med KS.Funderar på om KS kan synas på en thermografi?Det är ju kanske svårt eftersom det rör sig om ryggraden-skelettet?Finns det behandling alls mot KS?

Ska strax ut och möta hovslagaren så någon annan får gärna ta scintsvaret, annars får jag ta det senare ikväll =)

Ang behandling så Hbg opererar en del KS-hästar med hyfsat gott resultat, annars är det mer rehabilitering och att se till att tänka på en del saker (och undvika andra). Kan utveckla senare ikväll: men förutom OP (som är lite omtvistat och som såvitt JAG vet bara Hbg gör) så är det sådana saker som att göra vissa insatser och ändringar i ridning och skötsel. Finns ingen riktig 'bot' (förutom OP då)

Är inte jätte bra på scint men vet på ett ungefär. Så vitt jag vet finns det bara på ett par olika klinker i landet. Min häst scintades på Ulltuna, dock inte för rygg utan ben.

Man injecerar ett radioaktivt preparat i hästen och sen röntagar man med en speciell kamera som visar om det är aktivitet (inflammation) i tornutskotten eller ej.

Både Stenestad och Halmstad opererar också KS hästar i alla fell finns säkert många som gör det.

Först imorgon kl 11:30 som vi skall vara på kliniken.
Har två underbara vänner som har anmält sig själva som medhjälpare, varav en har tagit ledigt från jobbet :love:

Han skulle ha släppts på sommarbete idag :cry:

Jag beställde en ridgjord mest för att jag har ingen sadel som låg tillräckligt bra på han. Måste köpa en annan.

Är det KS, så får självklart ridgjorden ligga kvar i sin förpackning. Är det bara att han är inflammerad eller vad det annars kan vara i ryggen så får en ridgjord duga tills jag hittat en passande sadel.
Tyvärr går han inte att rida helt barbacka eftersom han är väldigt flyktbenägen & väldigt hal att sitta på.

Skall även be vet. kolla hans tänder pga han kan ha fått spänningar i ryggen. Har haft en bruten underkäke som unghäst. Det kan vara en faktor.
Men det var bra att du tog upp Scintning, Jag vill gärna vara påläst & veta en del så jag kan diskutera med vet. ang min häst. Allt för att hjälpa till så vi får en korrekt diagnos att senare arbeta utifrån.

Mvh
Spirit

Liknande trådar

Relationer Efter vi åkt hem ifrån min pojkvæns væns 40 årsfest kænner jag att jag behøver lite pepp, tips och idéer utifrån... eller så vill jag...
Svar
18
· Visningar
2 567
Senast: Petruska
·
J
Träning Vet inte var denna tråden ska vara men ændå! Nu ligger det till så att jag har en lilla syster vid namn Mathilda då. Mathild ahar ridit...
Svar
4
· Visningar
894
Senast: J3O
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama