Tornutskott - röntgenbilder!

Sv: Tornutskott - röntgenbilder!

Utveckla mer vad du menar, jag hänger inte riktigt med?

Är det vanligt att hästar bryter av tornutskott, menar du?

Varför måste de ta bort dem pga det?

Felväxt i ryggen?

/Camilla

Hej felväxt i ryggen verkar knappast mer troligt än sedan långt tidigare trauma genom en frivolt vilket är mer troligt utifrån dom avsprägningar som man kan se på bilderna.

Jag får nu en klar bild utifrån din hästs benställning, ojämna belastning i hovarna och det hovarna uppvisar utifrån sin belastning är rent secundärt utifrån dina bilders primära skada.

Med lite mer kunskap så har man även kunskapen om att en skada i en för ögat icke synlig kroppsdel ger en secundär synlig belastning i hovarna vilket jag tror Hovis försökt förklara för dig långt tidigare.

Trist för din häst att den har denna skada, för mig förvånande att den inte upptäckts tidigare.

Lycka till.

Men hallå, hon sa ju att skadan var en vecka gammal.... den har ju inte varit där speciellt länge, så det fattar jag inte hur du kan se på de bilderna som fanns i adndra tråden.:confused:

Min häst har brutit sin manke, dock innan jag köpte henne.
Tack vare massa tråkiga följder kommer hon bli ängel på fredag.
Hoppas det går bättre för din häst, lycka till!

Är bilderna tagna på manken från sidan?

/Álin kan inte få ihop hur det veter :o

Utveckla mer vad du menar, jag hänger inte riktigt med?

Är det vanligt att hästar bryter av tornutskott, menar du?

Varför måste de ta bort dem pga det?

Felväxt i ryggen?

/Camilla

vet hästar som har varit väldigt konstiga under ridning ibland och efter ett tag har dom varit och kollat det!!

det har då visat att det är felväxt i rygg (tonutskott)

inga skador alltså utan nåt som händer när dom växer...

det ända som har fått som rekomendation är att antingen jobba hästen så attdet får JÄTTE mkt muskler(med butta för att kunna göra det) eller ta bort hästen för att dom har så ont !:eek:

Tänkte komma med en liten solskenshistoria för att muntra upp lite :) Några jag känner hade sin bästa hopphäst i Usa när någon plötsligt ringer och berättar att hästen gått omkull i stallgången och brutit flera tornutskott rejält. "Jag har aldrig sett en häst ha så ont" berättade min kompis för mig efteråt. Efter ett tag kan hästen transporteras hem till Sverige igen med ett lager Butta (som tydligen ska ha varit förbjudet i Sverige på den tiden(?)). Hästen blev efter lång konvalecens helt frisk och gick åter igen svår klass i hoppning, dock med en typ helt platt manke... Som jag förstått det är det en god prognos på denna typ av skada, hoppas att det löser sig för dig!

Bruten manke och överridande tornutskott / kissing spines har inte ett dugg med varandra att göra!

om de bryter tornutskotten o de har turen att ligga kvar så att säga så är prognosen god, desto sämmre är det om de hamnar på sidan, finns fall där man försökt operera de på plats med varierande resultat. den som jag har stött på va manken helt s- formad på o gick inte rida på grund av smärtan, men efter beh så blev manken hyfsad rak o den blev ridbar igen, ska väl tillägga att de växt rätt på plats igen o kanske därför det goda resultatet

Det är såna här gånger man sitter och småler lite åt alla som är experter inom benställningar, ojämn muskling, hovbelastningar och annat utifrån några stillbilder. Och jag inser att när man frågar om sånt här på Buke så får man ta svaren med en nypa salt. Speciellt när de som kommenterar hänvisar till färska skador som orsak till tidigare avvikelser.... ;)

/Camilla

Äsch, då! De här ligger ju klart på sidan och min fundering nu är om det är en bättre prognos på skadan om jag väljer att operera ut benbitarna redan innan de ev. leder till problem?

Spirre mår iaf mycket bättre och springer av sig själv i hagen samt har hittat en niftig metod att kunna äta från golvet. Pigg och glad!

Jag ska iaf tillbaka på återbesök om ett par månader för att göra ny röntgen och diskutera med vet om ev. operation, hade jag tänkt.

/Camilla

Det låter jättebra och stämmer väl överens med vad vet. sa på kliniken. De flesta hästar får tydligen inga problem efter detta.

Jag hoppas att jag har en fördel i att det är tornutskotten långt fram som är brutna och att det förhoppningsvis inte kommer att påverka sadelläget.

/Camilla

Ja, det var ovanligt mycket sånt i den här tråden måste jag säga:crazy:
Jag kan inget om sånt här, så jag håller munnen stängd. Vill dock uttrycka mitt deltagande ang trådens beskaffenhet:angel:
Håller tummarna för att din häst ska bli ok igen!
Eva

Uppdatering:

Igår gick ET igenom Spirre och fann följande:
* Även om hon tyckte att det såg mycket bättre ut än vad röntgenbilderna skvallrade om så har han forftarande en gördel av smärtskydd runt manken och övre delen av bogbladet på vänster sida. Han vill inte gärna föra bogbladet varken neråt eller uppåt.
* Hans hals har fått en liten kurva längst ner mot manken, troligen pga att han drar ihop halsen lite på vänstersidan för att inte sträcka på det onda i onödan.
* I övrigt var han mycket fräsch, vilket är första gången! Dels har han gått lugnare senaste halvåret, dels är hans eget fokus nu förstås på framdelen och därför så får bakdelen slappna av lite mer.

Jag har beställt en BoT - ryggvärmare till honom och jag hoppas att den kommer snart. Annars mår han bra och är pigg och glad i hagen och i stallet. Nu blir det hagvistelse och massage av övrig kropp (ej manke-bog!) tills att han visar att det inte längre gör lika ont. Ska testa en gång i veckan med att försiktigt stretcha benet framåt och bogen uppåt och se hur han reagerar. Som tur är är det en häst som tydligt visar när det gör ont så det går inte att missta sig.

Förhoppningsvis är han så pass bra om 3-4 veckor att jag kan börja promenera och tömköra.

Det känns som att det är värt hur mycket som helst att få en genomgång av ET - nu vet jag hur jag ska lägga upp rehab så att det blir så bra som möjligt i slutändan!

/Camilla

Uppdatering:

Nu reagerar han inte längre vid stretchning och lyftning av bog så nu har jag börjat promenera och tömköra! Trodde aldrig att jag skulle tycka att det var så roligt att komma igång igen och Spirre verkar gilla det lika mycket!

Ibland är han lite ljummen precis vid skadan men det är ju till att hålla koll så att han inte är varm dagen efter och anpassa träningen efter det.

Min förhoppning är att jag ska kunna börja skritta uppsuttet om ett par tre veckor.

Han ser oförskämt pigg och fräsch ut i övrigt och de muskeltapp han fick omedelbart vid manken ser bättre ut - antagligen rör han sig mer i hagen också.

Skönt att det hittills ser ut att gå bra!

/Camilla

Bra att det går bra. Jag har inte kommenterat i den här tråden eftersom du fick svar från mig i din andra tråd. När allt är läkt kan du gärna massera runt/innanför skulderbladets övre kant för att underlätta skulderbladsmotoriken. Din ET visar dig säkert, hör annars av dig. Det man kunde se på min häst var att frambenen "hängde" lite vid hoppning vilket säkert var en rest efter den här skadan. Plus sadelproblemen som jag skrivit om tidigare. I år är det 11 år sedan skadan och hon mår fortfarande bra och fungerar normalt.

Vad skönt att det går åt rätt håll.

Jag var bara två hästar som brutit tornutskotten vid manken, den ena går soma velssto (de provade inet rida henne ens efter skadan, så kanske gått), den andra är fullt brukbar ridhäst och går fälttävlan. Enda bestående men den har är att dte är knepigt hitta sadel till den eftersom manken är deformerad.

tyvärr rätt vanligt med tonutskott vet flera som tagit bort sina hästar pga det:cry:
(felväxt i ryggen)

ALLA hästar har tornutskott :devil:

Jag antar du menar kissing spines.

Intilliggande och/eller överridande tornutskott är jättevanligt ja. De flesta hästar har inte problem av det alls. (En studie utomlands visade att typ 60% av alla rtg fbl hade det, de flesta var totalt oberörda. Graden KS står heller inte automatiskt i proportion till hur mycket/lite besvär hästen har).

Om de har problem finns det en hel del att göra, det kräver dock insats från djurägaren - livet ut oftast - och vissa fall går det helt enkelt inte. Men KS som ger sådana problem att hästen måste avlivas är faktiskt inte så jättevanligt.

Bra att veta - tack!

Jag upplever även nu att han har lite svårare att lyfta vänster ben högt, det blir lätt att han släpar tån lite fortfarande även om det blivit bättre.

/Camilla

Det var ju tur i oturen för oss att det tog så långt fram på manken. Spirre har fått ett mer markerat lansmärke, manken är lite lägre, lite bredare och lite plattare just där. Så jag hoppas att det ska vara lungt med att rida honom. Vi får se - jag ska tömköra någon vecka till och börja bygga lite muskler och avvakta att den ökade blodcirkulationen i området lägger sig lite (han är ljummen över området nu).

/Camilla

*kl*

Slutrapport (hoppas jag!):

Har sedan tre veckor tillbaka ridit Spirre en till två gånger i veckan och i övrigt tömkört och promenerat. Har de senaste ridpassen lagt in kortare travsträckor. Jobbar mycket öppna och sluta i korta sessioner, 4-5 steg i taget och utsträckning däremellan.

Märker att han kan bli lite snubblig i slutet av passet, lyfter inte riktigt lika högt som han brukar fram då och har tolkat det som att manke-bog-muskler blir lite trötta.

ET gick igenom i lördags och var positivt överraskad över hur bra vi klarat mankskadan! Han är superfräsch i hela kroppen och har inga men, inga låsningar, ingen smärta kvar i manken.

Så så gick det med det hela - tre månader tog det från skada till ridbar! Det enda som märks nu är muskelavsaknaden runt manken men det kommer väl mer och mer med träning.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Jag letar häst och fastnade för en unghäst för några veckor sedan. Säljaren bokade tid för besiktning. Jag ville även att hästen skulle...
Svar
13
· Visningar
4 606
Kropp & Själ På bröllopstorget är det inte mycket drag, så provar här :D Jag ska precis beställa tärnklänningar men kan bara inte välja om de ska...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: nyponros
·
Hästvård Letar efter en sällskapshäst till min val.Var och tittade på en liten tvååring häromkvällen.Några åsikter om dessa kotor? Har ingen...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: kitty79
·
Hästvård Hej! Jag är ny här och har kollat runt lite på forumet. Efter att ha sett alla trådar om dåligt skodda hästar blev jag lite nojjig. Så...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka